وثيقة

الإدارة بالأهداف و إمكانية تطبيقها بالكليات التقنية في سلطنة عمان

الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2002
اللغة
الأنجليزية
الملخص الإنجليزي
The present study aimed at exploring the applicability of the Management-by- Objectives model in the technical colleges in Sultanate of Oman. It also aimed at the identification of the obstacles that, from the point of view of administrators, and academic working in these colleges, hinder its implementation, and to determine if there were any differences of statistic significance among respondents according to sex, nationality, occupation, qualification and experience. In order to achieve these objectives the literature related to technical education and Management by- Objectives was analyzed and a 61 item questionnaire was developed after its validity and reliability were tested. The items of the questionnaire were classified into five clusters representing the steps of the implementation of Management- by- Objectives model in the technical colleges in sultanate of Oman, these axis were: objectives, work plan, administrative organization, control and follow up, and performance evaluation. The interview method is also used to identify the obstacles that preclude the implementation of the model of Management- by- Objectives in the technical colleges in sultanate of Oman. The study sample was composed of (102) administrators and (133) academics working in the five technical colleges in Sultanate of Oman. The data were statistically treated by using frequencies, means, standard deviations, rank, T- test and (ANOVA). · The field study results were: 1- The participants reported high to model ate levels of perceived applicability of the MBO models in the technical colleges in the sultanate of Oman. The steps related to objectives, work plan, control and follow up and administrative organization scored the highest frequencies, where as the step related to performance evaluation was perceived as moderately applicable. 2- With regard to the effect of the variables, the study revealed no differences of statistic significance that can be attributed to the sex, nationality,occupation,qualification and experience. 3- With regard to the obstacles that hinder the implementation of the model of Management by Objectives in the model Sultanate of Oman the interview results showed that all the obstacles were related to the following clusters: the objectives (the objectives of the college and the departments), the work plan at the college. The administrative organization, control and follow up, and the evaluation of the staff performance, these obstacles hinder implementing the Management by Objectives model in the technical colleges. In the light of the literature review, and the result of the field study the study presented a number of suggestions were offered the objectives of the technical education and the colleges are to be identified and determined officially to the staff through issuing the organizing regulation of the technical colleges, and the participation of the higher authorities in the Ministry of Manpower along with the staff, and the concerned persons in the technical colleges in formulating and determining the objectives of the technical education and the colleges. Attention must be given to conduct another study on the applicability of the model of Management by Objectives in other .educational institutions in the Sultanate. Introducing other variables in further study is also recommended
الملخص العربي
هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على مدى إمكانية تطبيق نموذج الإدارة بالأهداف بالكليات التقنية في سلطنة عمان، والتعرف على المعوقات التي تحول دون تطبيقه من وجهة نظر الإداريين والأكاديميين العاملين بهذه الكليات، وتحديد ما إذا كانت هناك فروق ذات دلالة إحصائية بين المستجيبين وفقا للجنس والجنسية والوظيفة والمؤهل العلمي والخبرة، ووض ع إجراءات مقترحة لتطبيق النموذج.
ولتحقيق أهداف الدراسة، تم تحليل الأدبيات التربوية المتعلقة بالتعليم التقني والإدارة بالأهداف، وإعداد إستبانة تكونت من (۱۱) فقرة، وتم التأكد من صدقها وثباتها. وقد صنفت فقرات الاستبانة على خمسة محاور ممثلة لخطوات تطبيق نموذج الإدارة بالأهداف بالكليات التقنية في سلطنة عمان، وهي: الأهداف، وخطة العمل، والتنظيم الإداري، والرقابة والمتابعة، وتقويم الأداء. كذلك تم استخدام أسلوب المقابلة للتعرف على المعوقات التي تحول دون تطبيق نموذج الإدارة بالأهداف بالكليات التقنية في سلطنة عمان. وقد تألفت عينة الدراسة من (۱۰۲) من الإداريين، و (۱۳۳) من الأكاديميين العاملين بالكليات التقنية الخمس في سلطنة عمان.
وتمت المعالجة الإحصائية للبيانات باستخدام التكرارات والمتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية والرتبة، واختبار (ت) ( T - test وتحليل التباين الأحادي(ANOVA)
ومن أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة الميدانية ما يلي: 1. أن تقديرات أفراد عينة الدراسة على المحاور الخمسة لمدى إمكانية تطبيق خطوات نموذج الإدارة بالأهداف بالكليات التقنية في سلطنة عمان تراوحت بين المرتفعة والمتوسطة. حيث حصلت الخطوات المتعلقة بالأهداف، وخطة العمل، والرقابة والمتابعة، والتنظيم الإداري، على تقديرات مرتفعة، بينما جاءت الخطوة المتعلقة بتقويم
الأداء بتقدير متوسط.. ۲. وفيما يتعلق بأثر متغيرات الدراسة، فقد توصلت الدراسة إلى أنه لا توجد فروق دالة إحصائية بين متوسطات تقديرات أفراد عينة الدراسة على جميع المحاور الخمسة تعزى للمتغيرات التالية: الجنس، والجنسية، والوظيفة، والمؤهل العلمي،والخبرة.
٣. أما بالنسبة إلى المعوقات التي تحول دون تطبيق نموذج الإدارة ب الأهداف بالكليات التقنية في سلطنة عمان، فأظهرت نتائج المقابلات أن جميع المعوقات المتعلقة بالمحاور الخمسة التالية: الأهداف (أهداف الكلية وأهداف الأقسام)، وخطة العمل بالكلية والتنظيم الإداري، والرقابة والمتابعة، وتقويم أداء العاملين، هي معوقات تحول دون تطبيق النموذج بالكليات التقنية من وجهة نظر أفراد عينة الدراسة، ولكن بتقديرات متفاوتة بين المرتفعة والمتوسطة والمنخفضة في تواجدها.
وفي ضوء تحليل الأدبيات التربوية لإمكانية تطبيق نموذج الإدارة ب الأهداف بالكليات التقنية بالسلطنة، ونتائج الدراسة الميدانية، قدمت الدراسة عددا من المقترحات من أهمها إيضاح أهداف التعليم التقني وأهداف الكليات لجميع العاملين، وتحديدها بشكل رسمي، وذلك من خلال إجازة اللائحة التنظيمية للكليات التقنية، وإشراك السلطة العليا بوزارة القوى العاملة العاملين وذوي الاختصاص بالكليات التقنية في صياغة وتحديد أهداف التعليم التقني وأهداف الكليات. كذلك الاهتمام بإجراء دراسات أخرى حول إمكانية تطبيق نموذج الإدارة بالأهداف في مؤسسات تعليمية أخرى في السلطنة، مع الأخذ في الاعتبار متغيرات أخرى.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
3
0
السعدية, هاجر بنت طالب المرضوف.
جامعة نزوى
2008
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
البوسعيدي, راشد بن حمد بن حميد.
جامعة السلطان قابوس
1995