وثيقة
واقـع تطبيق أسلوب الإدارة بالأهـداف في مـدارس التعليـم الأساسـي بمحافظـة جنوب الباطنة وعلاقتها بمشاركة الـمرؤوسين فـي اتخاذ الـقـرارات.
عناوين أخرى
The reality of the applying of Management Style by Objectives (MSO) in the basic schools at South Al-Batinah Governorate
الناشر
جامعة نزوى.
ميلادي
2020
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
This study aimed to identify the reality of the applying of Management Style by objectives (MSO) in the basic schools at South Al-Batinah Governorate. It also aimed to identify the extent of participation in administrative decision-making. It also aimed to identify the relational relationship between applying of (MSO) and its relation to the participation of subordinates in decision-making.
To collect data, the study used an analytical descriptive method, and aquestionnaire. These methods were applied to a sample of (409) teachers, social specialists, database specialists, and school coordinators.
The study obtained several results; the most significant ones were the estimates of the respondents are 'highly' rated to the reality of application model of (MSO) in the basic schools at South Al-Batinah Governorate in the five areas as a whole. As for the participation of subordinates in decision-making, the sample members 'estimates came with a 'high' rating in all statements. The results also showed the existence of a statistically significant correlation at the level of significance (α≤0.05) between management with the objectives practiced by the sample members and participation in taking Decisions.
The study recommended a set of recommendations; the most important one is strengthening the link between the boss and subordinates, based on practical strategies and policies, to enhance the application of management by goals approach in schools. Work to involve subordinates in making decisions related to administrative tasks in all its aspects.
المجموعة
URL المصدر
الملخص العربي
هدفت الدراسة الى الكشف عن واقع تطبيق أسلوب الإدارة بالأهداف في مدارس التعليم الأساسي بمحافظة جنوب الباطنة، كما هدفت إلى التعرف على مدى المشاركة في اتخاذ القرارات الإدارية، كذلك هدفت الى الكشف عن العلاقة الارتباطية بين تطبيق الإدارة بالأهداف والمشاركة في اتخاذ القرارات، وقد استخدمت الدراسة المنهج الوصفي، وكذلك تم استخدام الاستبانة لجمع البيانات تم تطبيقها لعينة مكونة من (409) من المعلمين والأخصائيين ومنسقي شؤون المدارس.
توصلت الدراسة الى عدة نتائج أهمها جاءت تقديرات أفراد العينة بدرجة تقدير "عالية" لواقع تطبيق أنموذج الإدارة بالأهداف في مدارس التعليم الأساسي بمحافظة جنوب الباطنة في المجالات الخمسة ككل، أما فيما يخص مشاركة المرؤوسين في اتخاذ القرارات، جاءت تقديرات أفراد العينة بدرجة تقدير "عالية" وذلك في جميع الفقرات، كما أظهرت النتائج وجود علاقة ارتباطية دالة إحصائيا عند مستوى الدلالة (0.05≥α) بين الإدارة بالأهداف التي يمارسها أفراد العينة وبين المشاركة في اتخاذ القرارات في محافظة جنوب الباطنة.
وأوصت الدراسة بمجموعة من التوصيات أهمها تقوية الصلة بين الرئيس والمرؤوسين بناءً على استراتيجيات وسياسات عملية لتعزيز تطبيق أسلوب الإدارة بالأهداف في المدارس. العمل على اشراك المرؤوسين في اتخاذ القرارات التي تتعلق بالمهام الادارية بكافة جوانبها.
توصلت الدراسة الى عدة نتائج أهمها جاءت تقديرات أفراد العينة بدرجة تقدير "عالية" لواقع تطبيق أنموذج الإدارة بالأهداف في مدارس التعليم الأساسي بمحافظة جنوب الباطنة في المجالات الخمسة ككل، أما فيما يخص مشاركة المرؤوسين في اتخاذ القرارات، جاءت تقديرات أفراد العينة بدرجة تقدير "عالية" وذلك في جميع الفقرات، كما أظهرت النتائج وجود علاقة ارتباطية دالة إحصائيا عند مستوى الدلالة (0.05≥α) بين الإدارة بالأهداف التي يمارسها أفراد العينة وبين المشاركة في اتخاذ القرارات في محافظة جنوب الباطنة.
وأوصت الدراسة بمجموعة من التوصيات أهمها تقوية الصلة بين الرئيس والمرؤوسين بناءً على استراتيجيات وسياسات عملية لتعزيز تطبيق أسلوب الإدارة بالأهداف في المدارس. العمل على اشراك المرؤوسين في اتخاذ القرارات التي تتعلق بالمهام الادارية بكافة جوانبها.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية