وثيقة

الأفكار اللاعقلانية وعلاقتها بالأفكار السلبية الآلية لدى معلمي منطقة شمال الباطنة في ضوء بعض المتغيرات.

عناوين أخرى
Irrational thoughts and their relationship to the automatic thoughts among teachers of North Batinah in the light of some of the variables
الناشر
جامعة نزوى.
ميلادي
2011
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
This study aimed to identify the prevalence rate of irrational thoughts and their relationship to the automatic thoughts among teachers of North Batinah in the light of some of the variables (type, number of years of teaching, educational qualification), and the study sample consisted of (370) teachers of the North Batinah(151) males, and (219) females. For the purposes of this study, the use of standard irrational thoughts of Rihani (1985), and the scale of automatic thoughts Al Dahadha (2010), the psychometric properties of the two measures were investigated, results showed that the rate of prevalence of irrational thoughts among the teachers of the North Batinah ranging between (21.89%) at the maximum and that is for the idea (4) (expect calamities and disasters), and between (1.08%) at the minimum and that is for the idea (1) (request for approval). In comparison with the automatic thoughts, the proportion of those who have automatic thoughts is (10.8%) from the sample, and the most prevalent automatic thoughts are hope if I am a better person, there are many things must be changed, my life does not go as I want to be, but there is something wrong which always following me, I wish I had somewhere else, nothing makes me feel comfortable as I would like, why I do not meet the success, I feel very much disappointed in myself). The results showed that there was no significant statistic differences in irrational thoughts as a whole due to the variable type with the exception of irrational thoughts (13,4,2,3,12), the differences were in the idea (4) (expect calamities and disasters) in favor of males, and the differences in thoughts (2,3,12,13) (in order to be perfect, self-blame and others, serious and formal in dealing with others, the relationship of men and women) in favor of females, and also no statistic significant differences in the irrational thoughts as a whole due to the variable number of years of teaching with the exception of the idea (7) (avoid the responsibilities and difficulties) and the differences were in favor of the category of (less than 5 years), and also no statistic significant differences in the irrational thoughts as a whole due to the variable of qualification with the exception of the idea (11) (serious and formal in dealing with others) and the differences were in favor of the category of (BA), and for negative stereotypes mechanism, there was no significant statistic differences due to the variable type, variable number of years of teaching, and scientific qualification. It also showed the presence of positive relationship significant statistic at the level of (0.05) between the irrational idea (3) (blame self and others) and the overall degree of negative stereotypes of the mechanism, while no relationship is negative (inverse) of significant irrational between irrational thoughts of other thoughts and irrational thoughts as a whole and the overall degree of negative stereotypes of the mechanism, the results have been discussed and taken the appropriate recommendations.
الملخص العربي
هدفت الدراسة إلى التعرف على نسبة انتشار الأفكار اللاعقلانية وعلاقتها بالأفكار السلبية الآلية لدى معلمي شمال الباطنة في ضوء بعض المتغيرات النوع، عدد سنوات التدريس، المؤهل العلمي)، وتكونت عينة الدراسة من (370) من معلمي منطقة شمال الباطنة، حيث بلغ عدد الذكور
(151)، وعدد الإناث (219).
ولأغراض هذه الدراسة تم استخدام مقياس الأفكار اللاعقلانية للريحاني(1985)، ومقياس الأفكار السلبية الآلية للدحاحة (2010) ، وتم التحقق من الخصائص السيكومترية للمقياسين، وقد أظهرت نتائج الدراسة أن نسبة انتشار الأفكار اللاعقلانية لدى معلمي منطقة شمال الباطنة تتراوح ما بين (21.89%) في حدّها الأعلى وذلك للفكرة (4) (توقع المصائب والكوارث)، وبين (%1.08) في حدّها الأدنى وذلك للفكرة (1) (طلب) الاستحسان)، وبالنسبة للأفكار السلبية الآلية، فقد بلغت نسبة الذين لديهم أفكارا سلبية آلية (10.8%) من أفراد العينة ، وكانت أبرز الأفكار السلبية
الآلية انتشارا هي ( أتمنى لو أكون شخصا أفضل، هناك أشياء يجب أن تتغير، لا تسير حياتي كما أرغب أن أكون هناك شيء ما خطأ يلازمني دائما ، أتمنى لو أنني في مكان ما آخر، لا شيء يشعرني بالراحة التي أتمناها ، لماذا لا يحالفني النجاح، أشعر بخيبة أمل كبيرة جدا في داخلي)، كما أظهرت النتائج أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الأفكار اللاعقلانية ككل تعزى لمتغير النوع باستثناء الأفكار اللاعقلانية (12،4،3،2، 13)، فكانت الفروق في الفكرة (4) (توقع المصائب والكوارث لصالح الذكور، وكانت الفروق في الأفكار (2 ، 3 ، 12 ،13) (ابتغاء الكمال، اللوم القاسي للذات والآخرين، الجدية والرسمية في التعامل مع الآخرين، علاقة الرجل بالمرأة لصالح الإناث، وأيضا لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الأفكار اللاعقلانية ككل تعزى لمتغير عدد سنوات التدريس باستثناء الفكرة (7) (تجنب المسئوليات والصعوبات وكانت الفروق فيها لصالح الفئة (أقل
من 5 سنوات وأيضا لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الأفكار اللاعقلانية ككل تعزى لمتغير المؤهل العلمي باستثناء الفكرة (11) (الجدية والرسمية في التعامل مع الآخرين) وكانت الفروق فيها لصالح فئة (البكالوريوس)، أما بالنسبة للأفكار السلبية الآلية فإنه لا توجد فيها فروق
ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير النوع، ومتغير عدد سنوات التدريس ومتغير المؤهل العلمي، كما
أظهرت النتائج وجود علاقة موجبة ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05) بين الفكرة
اللاعقلانية (3) (اللوم القاسي للذات والآخرين والدرجة الكلية للأفكار السلبية الآلية، بينما توجد
علاقات سالبة (عكسية) ذات دلالة إحصائية بين الأفكار اللاعقلانية الأخرى والأفكار اللاعقلانية
ككل وبين الدرجة الكلية للأفكار السلبية الآلية، وقد تم مناقشة النتائج واتخاذ التوصيات المناسبة.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
4
0
الحديدي، خالد بن عبدالله بن راشد.
جامعة نزوى
2009
الرسائل والأطروحات الجامعية
4
0
الحضرمية، منيرة بنت محمد بن خلفان.
جامعة السلطان قابوس.
2024
الرسائل والأطروحات الجامعية
4
0
المعمري، علي بن سليمان بن محمد.
جامعة نزوى
2013
الرسائل والأطروحات الجامعية
6
0
الدهماني، عبد العزيز بن راشد بن سعيد.
جامعة نزوى
2024
الرسائل والأطروحات الجامعية
5
0
السليمي, أحمـد بـن محمـد بـن منصـور.
جامعة نزوى.
2022