وثيقة

الأفكار اللاعقلانية وعلاقتها بالخوف الاجتماعي لدى طلبة كليات العلوم التطبيقية بسلطنة عمان.

الناشر
جامعة نزوى
ميلادي
2013
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
This study aimed to identify irrational thoughts that are common among students of the Colleges of Applied Sciences and define anxiety feeling level among them. The study also aimed to identify the statistically significant differences between spreading of irrational thoughts and level of social anxiety based on two variables (Gender and Specialization). The number of students included in the study was (4568). Then a smaller sample of (282) student, (115) male student and (167) female student, was selected for the study. The connective descriptive syllabus has been used in the study. A tool has been developed to measure irrational thoughts and another tool to measure social phobia. The two tools credibility has been checked through arbitration method, as the stability of them has been estimated based on Cronbach's alpha. Results showed that the two had acceptable credibility and stability coefficients for the purpose of the study. The results showed that the prevalence of irrational thoughts between students of the Colleges of Applied Sciences was medium. The averages ranged between (3.51) for seeking personal perfectionist, (2.88) for predicting disasters, and (3.2) for all other irrational thoughts. The average of prevalence of social phobia among students was (2.75) for fear of negative evaluation, (2.48) for talking with others and (2.67) for all other kinds of social phobia. According to س gender variable and specialization variable there were being no statistically significant differences in the irrational thoughts measurement .The level of significance reached (0.99) which showed no statistical significance impact of both gender and specialization variables on irrational thoughts. The results also showed that there were being statistically significance differences according to both gender and specialization variables for social phobia measurement. The level of significance reached (0.81) which showed no statistical significance impact of both gender and specialization variables on social phobia.
الملخص العربي
هدفت الدراسة الحالية التعرف إلى مستوى الأفكار اللاعقلانية الأكثر انتشارا بين طلبة كليات العلوم التطبيقية، والتعرف إلى مستوى الشعور بالخوف الاجتماعي لدى طلبة كليات العلوم التطبيقية ، والتعرف فيما إذا كانت هناك فروق ذات دلالة إحصائية في أثر كل من انتشار الأفكار اللاعقلانية ومستوى الخوف الاجتماعي وفقا لمتغيري ( النوع - التخصص )، وقد اشتمل مجتمع الدراسة على جميع طلبة كليات العلوم التطبيقية في (عبري - نزوى- الرستاق)، والبالغ عددهم (4568)، وقد تم اختيار عينة الدراسة بالطريقة المتيسرة حيث بلغ عددهم (282) طالبا وطالبة منهم ( 115 ) طالبا و ( 167 ) طالبة تم استخدام المنهج الوصفي الارتباطي في هذه الدراسة ، كما تم تطوير أداة لقياس الأفكار اللاعقلانية وكذلك تم تطوير أداة لقياس الخوف الاجتماعي ، وقد تم التحقق من صدق الأداتين من خلال أسلوب التحكيم، كما تم تقدير ثبات الأداة بطريقة ألفا كرونباخ وأظهرت النتائج تمتع الأداتين بمعاملي صدق وثبات مقبولين لأغراض الدراسة.
وأظهرت النتائج أن درجة انتشار الأفكار اللاعقلانية بين طلبة كليات العلوم التطبيقية كانت متوسطة حيث تراوحت المتوسطات بين (3.51)، كحد أعلى لمجال ابتغاء الكمال الشخصي, و( 2.88)، كحد أدنى المجال توقع الكوارث، وبمتوسط (3.2)، ككل لجميع مجالات مقياس الأفكار اللاعقلانية وهي درجة متوسطة، بينما كانت درجة انتشار مستوى الخوف الاجتماعي بين طلبة كليات العلوم التطبيقية متوسطة إذ تراوحت المتوسطات بین (2.75)، كحد أعلى لمجال الخوف من التقييم السلبي، و( 2.48)، كحد أدنى المجال المبادرة في التحدث مع الآخرين، وبمتوسط ( 2.67) ككل لجميع مجالات مقياس الخوف الاجتماعي وهي درجة متوسطة، كما أظهرت النتائج وأنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية وفق متغيري النوع والتخصص لمقياس الأفكار اللاعقلانية حيث بلغت مستوى الدلالة عندمستوی (0.99)، وهي نتيجة غير دالة إحصائيا على أثر كل من النوع والتخصص في مستوى الأفكار اللاعقلانية، كما أظهرت النتائج أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية وفق متغيري النوع والتخصص المقياس الخوف الاجتماعي حيث بلغت مستوى الدلالة عند مستوى ( 0.81)، وهي نتيجة غير دالة إحصائيا على أثر كل من النوع والتخصص في مستوى الشعور بالخوف الاجتماعي .
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
1
0
الجابري, يحيى بن سالم بن سهيل.
جامعة نزوى.
2014
الرسائل والأطروحات الجامعية
5
0
الزيدية،, منى بنت حمد.
جامعة نزوى.
2022
الرسائل والأطروحات الجامعية
5
1
آل فنه, فتحية بنت علي.
جامعة نزوى.
2021
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
القرطوبية, ثريا بنت راشد بن عبدالله.
جامعة نزوى
2019
الرسائل والأطروحات الجامعية
9
2
‫العبري،, عبد الله بن علي بن محمد‬
جامعة السلطان قابوس
2017
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
المعمري, خالد بن سيف بن محمد.
جامعة السلطان قابوس
2010