وثيقة
الإسهام النسبي للعد البصري الفوري في التنبؤ بعجز الوظائف التنفيذية لدى طلبة صعوبات التعلم من التعليم الأساسي في محافظة مسقط بسلطنة عمان.
عناوين أخرى
The Relative contribution of Subitizing in predicting executive function deficits among students with learning disabilities from Basic Education in Muscat Governorate, Sultanate of Oman
الناشر
جامعة السلطان قابوس.
ميلادي
2023
اللغة
العربية
الموضوع
الملخص الإنجليزي
The researcher conducted a study with the aim of identifying the role of
Subitizing in predicting executive function deficits among students with
learning disabilities in the Sultanate of Oman. The study sample consisted
of 160 male and female students with learning difficulties in cycle one for
basic education school. The behavioral assessment scale for executive
functions and the Subitizing test were used as study tools. The researcher
concluded that the students' Subitizing level was higher than the average,
and that the easiest arrangement for them was the dice arrangement,
followed by the random, then the circular, and the most difficult
arrangement was the straight one. And that there is no difference between
males and females in Subitizing skill. It was also found that there are
statistically significant differences in the level of Subitizing between
students of Arabic language difficulties and students of mathematics
difficulties, in favor of students of Arabic language difficulties. The study
also confirmed that the level of Subitizing can be predicted through
deficits in executive functions. It was found that the level of Subitizing
explained 7% of the variance in executive function deficits.
المجموعة
URL المصدر
الملخص العربي
هدفت الدراسة إلى التعرف على دور العد البصري الفوري في التنبؤ بعجز الوظائف التنفيذية لدى طلبة صعوبات التعلم في سلطنة عمان، وقد تونت عينة الدراسة من 160 طالبا وطالبة من طلبة صعوبات التعلم بمدارس الحلقة الأولى. وقد استخدم مقياس التقدير السلوكي للوظاف التنفيذية واختبار العد البصري كأداتين للدراسة.وتوصلت الباحثة إلى أن مستوى العد البصري الفوري لى الطلبة كان أعلى من المتوسط.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية