وثيقة
الضغوط النفسية المرتبطة بالتعليم الإلكتروني وعلاقتها بالصحة النفسية لدى معلمي محافظة شمال الشرقية في سلطنة عمان.
المصدر
رسالة ماجستير
عناوين أخرى
Psychological stresses associated with e-learning and its relationship to mental health among teachers in Al Sharqiyah North Governorate in the Sultanate of Oman.
الدولة
عمان.
مكان النشر
نزوى
الناشر
جامعة نزوى
ميلادي
2023
نوع الرسالة الجامعية
رسالة ماجستير
الملخص الإنجليزي
This study aimed to search for the relationship between the psychological pressures associated with e-learning and mental health among a sample of teachers in the North Sharqiyah governorate. Psychological stresses of Liam Cerveny (2020) and the Wilson Scale of Stress for Teachers (WSPT), as well as the mental health scale of the Canadian Federation of Teachers CTF / FCE (2020) After confirming the validity and reliability of these measures, the results of the study showed that the level of psychological stress and psychological health of teachers In general, it is average, and the study did not find any statistically significant differences in the psychological stress variable due to the four demographic variables, namely: gender, years of experience, marital status, and educational stage. On the other hand, the study also did not find any statistically significant differences in the mental health variable attributed to the variables of years of experience and the educational stage, while it revealed statistically significant differences in the mental health variable attributed to the gender variable in favor of females versus males, and found statistically significant differences attributable to To the marital status in favor of married versus single people in the mental health variable as well, and the study concluded with a set of recommendations and proposals for other studies in the educational field.
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة إلى البحث عن العلاقة بين الضغوط النفسية المرتبطة بالتعليم الإلكتروني والصحة النفسية لدى عينة من معلمي محافظة شمال الشرقية حيث تكونت هذه العينة من (350) معلم ومعلمة، فكان المعلمون فيها (91) معلما والمعلمات (259) معلمة، حيث استخدمت الدراسة مقياس الضغوط النفسية لـ Liam Cerveny (2020) ومقياس ويلسون لضغط المعلمين (WSPT)، وكذلك مقياس الصحة النفسية لمنظمة الاتحاد الكندي للمعلمين CTF / FCE (2020) بعد التأكد من صدق وثبات هذه المقاييس، وأظهرت نتائج الدراسة أن مستوى الضغوط النفسية والصحة النفسية لدى المعلمين كان بشكل عام متوسطا، ولم تجد الدراسة أي فروق ذات دلالة إحصائية في متغير الضغوط النفسية تعزى إلى المتغيرات الديموغرافية الأربعة وهي: الجنس وسنوات الخبرة والحالة الاجتماعية والمرحلة التعليمية، وفي المقابل كذلك لم تجد الدراسة أيضا أي فروق ذات دلالة إحصائية في متغير الصحة النفسية تعزى إلى متغيري سنوات الخبرة والمرحلة التعليمية، بينما كشفت عن فروق دالة إحصائيا في متغير الصحة النفسية تعزى إلى متغير الجنس كانت لصالح الإناث في مقابل الذكور، ووجدت فروق دالة إحصائيا تعزى إلى الحالة الاجتماعية لصالح المتزوجين في مقابل العزاب في متغير الصحة النفسية أيضا، وخلصت الدراسة إلى مجموعة من التوصيات والمقترحات لدراسات أخرى في الميدان التربوي.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية