وثيقة

الخصائص السيكومترية لمقياس بيرني Burney للاند دلالات المنطقية لدى طلبة الصفين التاسع والحادي عشر بمحافظة شمال الباطنة.

ميلادي
2014
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
This study aimed to identify the psychometric properties of "Burney objective formal reasoning scale and its application on students of grades nine and eleven from Al Batinah North region. Descriptive approach was followed, and the researcher used suitable statistic methods to answer the questions of the study. The sample of the study consisted of 446 students. The validity of the scale was verified by three methods: the face validity, the criterion-related validity and the factor validity, the results showed that the scale has acceptable validity ratio. The results also, viewed the three- factor structure of the scale. The reliability of the scale was examined by using internal consistency, and test- retest method. Cronbach's alpha was found 0.748. The reliability coefficient was examined by using test- retest method was found 0.756 and these ratio were considered acceptable validity indication for the scale. Regarding, the percentage of the students, the results showed that students of grade nine and eleven in formal thinking in two variables class and gender, results showed that students of grade eleven have more percentage in formal thinking than students of grade nine. This concludes that as students move from one grade to another, they are gain knowledge skills. Moreover the study shows that the percentage of formal thinking with females is higher than with male, and the researcher attributes that to several reasons like motivation. Regarding, the percentage of those from the sample who reached the stage of the formal thinking, it was only 4.48%, and this percentage is of course very low comparing to the size of the study sample. The results were discussed in the light of theoretical frame and the previous studies, and some of recommendations and suggestions have been reached.
الملخص العربي
هدفت الدراسة الحالية إلى التحقق من الخصائص السيكومترية لمقياس بيرني للاستدلالات المنطقية وتطبيقها على طلبة الصفين التاسع والحادي عشر بمحافظة شمال الباطنة، وتم اتباع المنهج الوصفي، واستخدمت الباحثة الأساليب الاحصائية المناسبة للإجابة عن أسئلة الدراسة. تكونت عينة الدراسة من 446 طالبا وطالبة. بالنسبة لصدق المقياس فقد تم التحقق منه باستخدام ثلاثة أساليب هي: الصدق الظاهري، والصدق المرتبط بالمحكات، والصدق العاملي، أظهرت النتائج تمتع المقياس بمؤشرات صدق مقبولة، وأظهرت النتائج بنية عاملية ثلاثية للمقياس. وأما الثبات فقد تم التحقق منه بطريقة ثبات تجانس الاتساق الداخلي، وطريقة إعادة التطبيق وقد بلغ معامل ألفا كرونباخ ۰٫۷۶۸، في حين بلغ معامل الثبات بطريقة إعادة التطبيق ۰ , 756، وهي مؤشرات ثبات مقبولة. وبالنسبة للنسبة المئوية للتفكير المجرد لدي طلبة الصفين التاسع والحادي عشر حسب متغيري الصف والنوع، فقد أظهرت النتائج ارتفاع نسبة التفكير المجرد لطلبة الصف الحادي عشر من طلبة الصف التاسع، وهذا يدل على أنه كلما تقدم الطلبة في المراحل الدراسية كلما اكتسبوا مهارة معرفية أكثر، أظهرت النتائج كذلك ارتفاع نسبة التفكير المجرد لدى الإناث عن الذكور، أرجعت الباحثة ذلك لعدة أسباب منها الدافعية. وفيما يتعلق بنسبة من وصلوا لمرحلة التفكير المجرد لدى عينة الدراسة فقد بلغت % 4 , 48 فقط وهي نسبة ضئيلة جدا مقارنة بحجم عينة الدراسة. وتمت مناقشة النتائج على ضوء الإطار النظري والدراسات السابقة، وتم عرض بعض التوصيات والمقترحات المتعلقة بالموضوع.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

مقالات الدوريات
3
0
بافي، كزافييه.
جريدة عمان.
2024-01-25
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
المسكرية, فاطمة بنت سعيد بن عبد الله.
جامعة السلطان قابوس
2011
الرسائل والأطروحات الجامعية
1
0
‫الغافري،, عبدالله بن سليمان بن محمد.‬
جامعة السلطان قابوس
2010
الرسائل والأطروحات الجامعية
2
0
العميري, خالد بن سيف بن سالم.
جامعة السلطان قابوس
2009
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
‫الحامدي،, ماجد بن علي بن سيف.‬
جامعة السلطان قابوس
2013