وثيقة

الخصائص السيكومترية لمقياس وصف الذات لدى طلبة الصفوف السابع و الثامن و التاسع في محافظة الباطنة جنوب بسلطنة عمان

الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2012
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
This study aimed to investigate the psychometric properties of Marsh's Self-Description Questionnaire (SDQ-1), and to test some hypotheses that emerged from the self-concept theory, including the multidimensionality, hierarchy of self-concept and the hypotheses of the internal/external frame. The sample of the study consisted of 1061 male and female students from grades 7, 8 and 9 in the Governorate of South Batinah, Sultanate of Oman. The validity of the scale has been verified in several ways, as the face validity and the construct validity witch has been verified through confirmatory factor analysis. The results showed a hierarchical construct of self-concept as the items saturated with seven initial factors that produced two secondary factors: academic self-concept and non-academic self-concept. The results also provided support to the hypotheses of the internal/external frame of reference model. Furthermore, the convergent validity of the scale has been verified as SDQ-1 correlated strongly and significantly with a self-esteem scale. The divergent validity of the scale has also been verified by correlating SDQ1 with an anxiety scale- that has shown a weak negative correlation with self-concept. The reliability has been verified through assessing the internal consistency. The internal reliability values (alpha) of the seven sub-scales of the SDQ-1 ranged between (0.74) and (0.92) and with a 0.95 for the overall. On the other hand, the stability of the scale has been verified by using the test re-test method. The stability values of the seven sub-scales ranged between (0.74) and (0.91) and it was 0.87 for the overall SDQ-1. These high correlation coefficients indicated that the scale is stable. The results were discussed in light of the theoretical framework and previous studies and recommendations were proposed for the field of .education.
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة إلى إيجاد الخصائص السيكومترية لمقياس وصف الذات لهربرت مارش في البيئة العمانية واختبار بعض الفرضيات التي انبثقت عن نظرية الذات ومنها هرمية بناء مقياس وصف الذات والإطار المرجعي الداخلي الخارجي. تكونت عينة الدراسة من 1061 طالبا وطالبة من طلبة الصفوف السابع والثامن والتاسع في محافظة الباطنة جنوب بسلطنة عمان. وقد تم التحقق من صدق المقياس بعدة طرق، فقد تم التحقق من الصدق الظاهري، كذلك تم التحقق من صدق البناء بإجراء التحليل العاملي التوكيدي، وأوضحت النتائج البناء الهرمي لمفهوم الذات حيث تشبعت فقرات المقياس بسبعة عوامل أولية أفرزت عاملين ثانويين هما مفهوم الذات الأكاديمي ومفهوم الذات غير الأكاديمي، وعززت النتائج فرضيات نموذج الإطار المرجعي الداخلي الخارجي. كذلك تم التحقق من الصدق التقاربي للمقياس باختبار ارتباطه مع مقياس تقدير الذات، وأسفرت النتائج عن وجود علاقة إيجابية دالة بين المقياسين. وتم تقييم الصدق التباعدي للمقياس باختبار مدى ارتباطه مع مقياس قلق الاختبار ودلت النتائج على وجود علاقة سلبية دالة ولكنها ليست قوية بين المقياسين. أما الثبات فقد تم التحقق منه بطريقة الاتساق الداخلي وقد تراوحت قيم ثبات درجات الأبعاد الفرعية للمقياس بين (0.74) و (0.92) وبلغت لمفهوم الذات الكلي 0.95.. كما تم التحقق من استقرار المقياس باستخدام إعادة التطبيق، إذ تراوحت قيم ثبات استقرار درجات الأبعاد الفرعية بين (0.74) و (0.91) وبلغت لمفهوم الذات الكلي ۰٫۸۷ وهي معاملات ارتباط مرتفعة وتدل على استقرار المقياس.
وتمت مناقشة النتائج في ضوء الإطار النظري والدراسات السابقة. كما تضمنت الدراسة بعض التوصيات المهمة للميدان التربوي.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
البلوشية, خولة بنت سعيد بن حسن.
جامعة السلطان قابوس
2017
الرسائل والأطروحات الجامعية
1
0
الجرادي, خميس بن محمد بن جمعة.
جامعة السلطان قابوس
2006
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
البوسعيدية, وردة بنت هلال بن زاهر.
جامعة السلطان قابوس
2012