وثيقة

العلاقة بين الذكاء الانفعالي والسلوك العدواني لدى طلبة الصفين العاشر والحادي عشر بمحافظة شمال الشرقية بسلطنة عمان.

المصدر
رسالة ماجستير
عناوين أخرى
The relationship between emotional intelligence and aggressive behavior among students in the tenth and eleventh grades in North Sharqiyah Governornorate in Sultanate of Oman.
الدولة
عمان.
مكان النشر
نزوى
الناشر
جامعة نزوى
ميلادي
2022
نوع الرسالة الجامعية
رسالة ماجستير
الملخص الإنجليزي
This study aimed to investigate the relationship between the emotional intelligence and aggressive behavior for tenth and eleventh grades' students at As-Sharqiyyah Governorate. The study sample included 511 male and female students of the study community i.e. 108 males and 403 females. The study sample represented 7% of the study community. The descriptive analytical approach has been used in this study. To achieve the objectives of this study, the researcher used Goleman's emotional intelligence and Amal Abada's aggressive behavior. The study indicated various results; the most important of which is that students of the study sample had emotional intelligence skills and that the sample individuals showed low level of aggressive behavior of all kinds. The results showed a negative correlative relationship of statistically significance between emotional intelligence level according to Goleman's theory and aggressive behavior. There was also statistically significant difference in the estimations of the study samples in all dimensions of emotional intelligence attributed to the gender variable in favor of females, except for sympathy variable which was in favor to males. The study concluded that there were no statistically significant differences between the tenth and eleventh grades in all dimensions of emotional intelligence. The study showed statistically significant differences at the dimensions of aggressive behavior for the study sample in favor of males, except for anger variable which showed no differences. The study results indicated that there were no statistically significant differences at the dimensions of aggressive behavior level attributed to the grade variable.
الملخص العربي
هدفت الدراسة إلى الكشف عن العلاقة بين الذكاء الانفعالي والسلوك العدواني لدى طلبة
الصفين العاشر والحادي عشر بمحافظة شمال الشرقية، وبلغت عينة الدراسة 511 طالبا وطالبة من
مجتمع الدراسة وبلغ عدد الذكور 108 وعدد الاناث ،403، ومثلت عينة الدراسة 7% من مجتمع
الدراسة، وتم استخدام المنهج الوصفي الارتباطي في الدراسة الحالية، ولتحقيق أهداف الدراسة
استخدمت الباحثة مقياس الذكاء الانفعالي ومقياس السلوك العدواني.
وأشارت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها شيوع امتلاك طلبة العينة لمهارات الذكاء الانفعالي
كما ينخفض السلوك العدواني بأنواعه عند أفراد العينة، وأوضحت أيضا النتائج وجود علاقة ارتباط سالبة
ذات دلالة إحصائية بين مستوى الذكاء الانفعالي وفق نظرية جولمان والسلوك العدواني، وجود فروق ذات
دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05-a) في تقديرات عينة الدراسة في جميع أبعاد مستوى الذكاء
الانفعالي تعزا لنوع الجنس، ما عدا بعد التعاطف جاء لصالح الذكور.
وتوصلت الدراسة إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الصفين العاشر والحادي
عشر في جميع أبعاد مستوى الذكاء الانفعالي ، وأوضحت الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية في
أبعاد مستوى السلوك العدواني لدى عينة الدراسة وجاءت الفروق لصالح الذكور، ما عدا بعد الغضب
فلم تظهر فروق بينهم. وأشارت نتائج الدراسة إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في أبعاد مستوى السلوك العدواني تعزى لمتغير الصف.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

مقالات الدوريات
7
0
البوسعيدية، عبير.
عمادة البحث العلمي، جامعة السلطان قابوس.
2024-08-01
الرسائل والأطروحات الجامعية
5
0
الحارثي، محمد بن منصور بن ناصر.
جامعة نزوى
2013
مقالات الدوريات
8
0
عتيق، زينب جابر.
كلية الآداب والعلوم الاجتماعية، جامعة السلطان قابوس.
2024-12-01
الرسائل والأطروحات الجامعية
8
0
العبرية، جوخة بنت أحمد بن علي.
جامعة نزوى
2011
الرسائل والأطروحات الجامعية
6
0
المشرفي، محمد بن خميس بن سعيد.
جامعة الشرقية
2024