وثيقة

المهارات الاجتماعية وعلاقتها بدافعية التعلم لدى الطلبة العمانيين ذوي صعوبات التعلم.

المصدر
رسالة ماجستير
عناوين أخرى
The Relationship between social skills and Learning Motivation among Omani students with learning disabilities
الدولة
عمان
مكان النشر
مسقط
الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2024
اللغة
العربية
نوع الرسالة الجامعية
رسالة ماجستير
الملخص الإنجليزي
This descriptive study aimed to identify the relationship between social skills and learning motivation among Omani students with learning disabilities from their teachers’ perspective. The study sample consisted of 300 students enrolled in Learning Disabilities Program at Al Batinah North Governorate in Oman for the academic year 2022/2023. The teachers of Learning Disabilities Program responded to the social skills scale, which consisted of 30 items distributed on three sub-dimensions: Collaboration, self-affirmation, and self-control. The teachers also responded on the learning motivation scale, which consisted of 15 items distributed on three sub-dimensions: Pay attention to the educational situation, interest in the activity, and continue performing the activity. The results indicated that all dimensions of the social skills scale and the learning motivation scale were at an average level. The results also showed an average positive correlation between social skills and learning motivation. In other words, social skills contributed to predicting learning motivation for students with learning disabilities. The results also showed that there were differences on all sub-dimensions of the social skills scale in favor of females, and on the self-control dimension in favor of students with learning disabilities in the Arabic language. The study recommended the existence of school psychological counseling programs that enhance social skills and learning motivation among students with learning disabilities, and enhancing the role of parents in discussing issues related to social skills and learning motivation among their children.
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة الوصفية الارتباطية إلى تعرف المهارات الاجتماعية وعلاقتها بدافعية التعلم لدى الطلبة العمانيين ذوي صعوبات التعلم من وجهة نظر معلماتهم ، وتألفت عينة الدراسة من 300 طالب وطالبة مدرجين ببرنامج صعوبات التعلم في مدارس محافظة شمال الباطنة بسلطنة للعام الدراسيى .2023/2022 وللكشف عن مستوى المها ارت الاجتماعية والدافعية نحو التعلم؛ استجابت معلمات برنامج صعوبات التعلم على مقياس المهارات الاجتماعية المؤلف من 30 فقرة وزعت على ثلاثة أبعاد هي: التعاون، و توكيد الذات، وضبط الذات، و كذلك على مقياس الدافعية نحو التعلم المؤلف من 15 فقرة وزعت على ثلاثة أبعاد هي: الانتباه للموقف التعليمي، ّ والاقبال على النشاط، والاستمرار في أداء النشاط حتى يتحقق التعلم. أشارت النتائج بأن جميع أبعاد مقياس المهارات الاجتماعية، ومقياس الدافعية نحو التعلم جاءت بمستوى متوسط، وكشفت النتائج عن وجو د علاقة ارتباطية طردية متوسطة بين المهارات الاجتماعية، والدافعية للتعلم؛ أي أن هناك إسهاما للمهارات الاجتماعية في التنبؤ بدافعية التعلم لدى الطلبة ذوي صعوبات التعلم. كما أظهرت النتائج وجود فروق على جميع محاور مقياس المها ارت الاجتماعية لصالح الاناث، وعلى محور ضبط الذات لصالح الطلبة الذين لديهم صعوبات تعلم في اللغة العربية. أوصت الدراسة على أهمية تنظيم برامج إرشادية مدرسية تعزز المهارات الاجتماعية، والدافعية نحو التعلم لدى الطلبة ذوي صعوبات التعلم، وتفعيل مشاركة أولياء الامور في مناقشة القضايا المرتبطة بالمهارات الاجتماعية والدافعية نحو التعلم لدى أبنائهم.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
7
0
الفارسي، أحمد بن محمد بن علي.
جامعة نزوى
2020
الرسائل والأطروحات الجامعية
5
0
الكندية، جيهان بنت أحمد بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس
2024
الرسائل والأطروحات الجامعية
15
2
المزروعية، وعد بنت عبدالملك بن غسان.
جامعة السلطان قابوس
2023
الرسائل والأطروحات الجامعية
21
5
الأعبرية، بشرى بنت محمد بن سالم.
جامعة السلطان قابوس
2023