Document
المهارات الاجتماعية وعلاقتها بدافعية التعلم لدى الطلبة العمانيين ذوي صعوبات التعلم.
Source
رسالة ماجستير
Other titles
The Relationship between social skills and Learning Motivation among Omani students with learning disabilities
Country
عمان
City
مسقط
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2024
Language
Arabic
Subject
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
This descriptive study aimed to identify the relationship between social skills and
learning motivation among Omani students with learning disabilities from their
teachers’ perspective. The study sample consisted of 300 students enrolled in Learning
Disabilities Program at Al Batinah North Governorate in Oman for the academic year
2022/2023. The teachers of Learning Disabilities Program responded to the social skills
scale, which consisted of 30 items distributed on three sub-dimensions: Collaboration,
self-affirmation, and self-control. The teachers also responded on the learning
motivation scale, which consisted of 15 items distributed on three sub-dimensions: Pay
attention to the educational situation, interest in the activity, and continue performing
the activity. The results indicated that all dimensions of the social skills scale and the
learning motivation scale were at an average level. The results also showed an average
positive correlation between social skills and learning motivation. In other words, social
skills contributed to predicting learning motivation for students with learning
disabilities. The results also showed that there were differences on all sub-dimensions
of the social skills scale in favor of females, and on the self-control dimension in favor
of students with learning disabilities in the Arabic language. The study recommended
the existence of school psychological counseling programs that enhance social skills
and learning motivation among students with learning disabilities, and enhancing the
role of parents in discussing issues related to social skills and learning motivation
among their children.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة الوصفية الارتباطية إلى تعرف المهارات الاجتماعية وعلاقتها بدافعية التعلم لدى الطلبة العمانيين ذوي صعوبات التعلم من وجهة نظر معلماتهم ، وتألفت عينة الدراسة من 300 طالب وطالبة مدرجين ببرنامج صعوبات التعلم في مدارس محافظة شمال الباطنة بسلطنة للعام الدراسيى .2023/2022 وللكشف عن مستوى المها ارت الاجتماعية والدافعية نحو التعلم؛ استجابت معلمات برنامج صعوبات التعلم على مقياس المهارات الاجتماعية المؤلف من 30 فقرة وزعت على ثلاثة أبعاد هي: التعاون، و توكيد الذات، وضبط الذات، و كذلك على مقياس الدافعية نحو التعلم المؤلف من 15 فقرة وزعت على ثلاثة أبعاد هي: الانتباه للموقف التعليمي، ّ والاقبال على النشاط، والاستمرار في أداء النشاط حتى يتحقق التعلم. أشارت النتائج بأن جميع أبعاد مقياس المهارات الاجتماعية، ومقياس الدافعية نحو التعلم جاءت بمستوى متوسط، وكشفت النتائج عن وجو د علاقة ارتباطية طردية متوسطة بين المهارات الاجتماعية، والدافعية للتعلم؛ أي أن هناك إسهاما للمهارات الاجتماعية في التنبؤ بدافعية التعلم لدى الطلبة ذوي صعوبات التعلم. كما أظهرت النتائج وجود فروق على جميع محاور مقياس المها ارت الاجتماعية لصالح الاناث، وعلى محور ضبط الذات لصالح الطلبة الذين لديهم صعوبات تعلم في اللغة العربية. أوصت الدراسة على أهمية تنظيم برامج إرشادية مدرسية تعزز المهارات الاجتماعية، والدافعية نحو التعلم لدى الطلبة ذوي صعوبات التعلم، وتفعيل مشاركة أولياء الامور في مناقشة القضايا المرتبطة بالمهارات الاجتماعية والدافعية نحو التعلم لدى أبنائهم.
Category
Theses and Dissertations