وثيقة
المشكلات التي تواجه الأطفال في مرحلة التعليم ما قبل المدرسة : دراسة مطبقة على مراكز الطالب الذكي في محافظة مسقط
الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2018
اللغة
العربية
الموضوع
الملخص الإنجليزي
Childhood is considered as one of the most important stages in life, and probably it has the most affect on his life. This stage includes the preschool education stage, which includes the children in the age range from three to six years old. The child moves into a very different system, which is the school system, in which he affects and gets affected by others where the school system is playing various roles to help the child become a good member in the society. Therefore, it is very important to take care of the development of the child's character from different sides to ensure the proper and right personal balance and to avoid any possible future problems.
This study aimed at recognizing the problems faced by the children in the pre-school education stage and what reasons are causing them. The researcher investigated the social, psychological, behavioral and cognitive probleins and their reasons.
Throughout the study, the researcher depended on the Descriptive Analytical Method, which was applied through the comprehensive social survey and the social sample survey. The researcher focused on a group of mothers, teachers and the management members in the smart student's centers at Muscat Governorate in her surveys.
The key results have ensured the existence of various and different problems that might be faced by the children in the pre-school education stage. The results were found that the social and behavioral problems are faced more in comparison to the psychological and cognitive problems. The main social problems include the social shyness and lack of social interaction. Whereas, the psychological problems include the excessive stubbornness and love of possession. In addition, the main cognitive problems were found to be more in the lack of focus and not solving the given homework. Finally, the behavioral problems are mainly the hyperactivity and aggression. It was also clear that the teachers and the smart student's centers' management members were professional and able to recognize and notice the problems than mothers. The reason behind that is the long period spent by the children in the centers rather than homes, as most mothers depend on the housemaids in raising their
children due to their work circumstances which led to reducing their ability in recognizing the problems faced by their own children. The study results have also shown that the main reasons leading to these problems are family in the first place and the educational methods followed in the children socialization.
In light of the study results, the study provided some recommendations to define the role of the Social worker in the children's pre-school education stage. The study recommended hiring female Social workers in the institutions that host the children in their pre-school education stage in order to guarantee to provide a better care for the children from various sides, in addition to their ability to conduct studies in this field.
المجموعة
URL المصدر
الملخص العربي
تعد مرحلة الطفولة من أهم مراحل حياة الإنسان، وأكثرها تأثيرا في حياته، وتتخلل هذه المرحلة مرحلة التعليم ما قبل المدرسة التي تضم الأطفال ما بين سن الثالثة إلى ست السنوات؛ إذ ينتقل الطفل إلى نسق آخر، وهو نسق المدرسة، إذ يتأثر به ويؤثر فيه، ويقوم نسق المدرسة بادوار متعددة تساعد الطفل على أن يكون عضوا صالحا في مجتمعه؛ لأن الاهتمام بتنمية شخصية الطفل في مختلف جوانبها يؤدي إلى عدم حدوث خلل في توازنهم الشخصي وعدم ظهور العديد من المشكلات وقد هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على المشكلات التي تواجه الأطفال في مرحلة التعليم ما قبل المدرسة وأسبابها، فقد تناولت الباحثة المشكلات الاجتماعية وأسبابها، والمشكلات النفسية وأسبابها، والمشكلات المعرفية وأسبابها، والمشكلات السلوكية وأسبابها. واعتمدت الباحثة في دراستها على المنهج الوصفي التحليلي الذي تم تطبيقه باتباع طريقة المسح الاجتماعي الشامل والمسح الاجتماعي بالعيثة، واعتمدت الباحثة على أداة الاستبانة التي تم تطبيقها على مجموعة من الأمهات ومجموعة من المعلمات والكادر الإداري في مراكز الطالب الذكي في محافظة مسقط وتمثلت أهم النتائج في وجود مشکلات متنوعة ومختلفة قد تواجه الطفل في مرحلة التعليم ما قبل المدرسة، وكانت المشكلات الاجتماعية والسلوكية هي أكثر المشكلات ظهورا في هذه المرحلة مقارنة بالمشكلات النفسية والمعرفية، فقد تمثلت أبرز المشكلات الاجتماعية في مشكلة الخجل الأجتماعي، وقلة التواصل الاجتماعي، بينما تمثلت المشكلات النفسية في مشكلة العناد الزائد، وحب التملك والمشكلات المعرفية تمثلت في مشكلة عدم التركيز، وعدم حل الواجبات المنزلية، وبالنسبة للمشكلات السلوكية فقد كانت أبرزها مشكلة فرط الحركة، والعدوان؛ وقد اتضح أن المعلمات والكادر الإداري كن أكثر خبرة وتمكلا في ملاحظة المشكلات وتحديدها أكثر من الأمهات وقد يرجع ذلك إلى أن الوقت الذي يقضيه في المراكز أكثر من الوقت الذي يقضيه في المنزل، نتيجة لخروج الأم للعمل واعتمادها الأكثر في تربية الطفل على الخادمة مما يؤثر سلبا على قدرة الأم على ملاحظة المشكلات وتحديدها. كما كشفت النتائج أيضا عن تعدد الأسباب المؤدية لهذه المشكلات التي قد يعود بعضها إلى الأسرة في المقام الأول، والأساليب التربوية المستخدمة في عملية التنشئة الاجتماعية للطفل وفي ضوء هذه النتائج قدمت الباحثة بعض المقترحات لتحديد دور الأخصائي الاجتماعي مع أطفال مرحلة التعليم ما قبل المدرسة، وتوظيف أخصائيات اجتماعيات في المؤسسات التي تضم أطفال مرحلة التعليم ما قبل المدرسة؛ لضمان توفير الاهتمام بالطفل ورعايته من كافة الجوانب، والتمكن من إجراء البحوث والدراسات التي تخص هذه المرحلة.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية