وثيقة
القدرة الإقناعية في الخطاب الإعلامي العربي.
عناوين أخرى
Persuasive abilities in the Arab media address
الناشر
جامعة نزوى.
ميلادي
2012
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
This study seeks to demonstrate persuasive ability of the Arab media as well as to show the extent of the speaker's ability to influence the addressee.
The researcher divided the study in two frameworks: the first one is theoretical, divided into three sections. The first section deals with the concepts of the address in the Western and Arab studies, besides the elements of address that makes it a cohesive unit, in addition to the most important theorists' schools in address analysis.
The second section deals with media address and fields.
The third section addresses the link between the theories of rhetoric and persuasion.
The other frames practical and deals with the addressing relations and their persuasive abilities. Thy have been applied to a number of programs to show the speaker's ability to influence the addressee.
Second topic in the speech And media fields, and the third section addresses the theoretical link persuasion speech.
It is divided in to three sections, the first of which examines the portrait of the speaker, whereas the second deals with the portrait of the addressee. The third section examines the relationship between the addressees.
المجموعة
URL المصدر
الملخص العربي
تسعى هذه الدراسة إلى بيان القدرة الإقناعية في الخطاب الإعلامي العربي، ومدى قدرة المتكلم على التأثير في المخاطب.
وقد جعل الباحث الدراسة في إطارين : الأول منهما نظري، ينقسم إلى ثلاثة مباحث المبحث الأول يعالج فيه مفاهيم الخطاب في الدراسات الغربية والعربية، وعناصر الخطاب التي تجعل منه وحدة متماسكة، إضافة إلى أهم الأعلام والمنظرين وأهم المدارس في تحليل الخطاب، والمبحث الثاني في الخطاب الإعلامي ومجالاته، والمبحث الثالث يعالج صلة نظرية الخطاب بالإقناع.
أما الإطار الآخر فتطبيقي، إذ خُصص الفصل الثاني في العلاقات التخاطبية وقدرتها الإقناعية، وقد تم تطبيقها على مجموعة من البرامج لإظهار قدرة المتكلم على التأثير في المخاطب.
وقد تم تقسيمه إلى ثلاثة مباحث، يبحث الأول في صورة المتكلم والمبحث الثاني في صورة المخاطب، بينما يبحث الثالث في العلاقة بين المتخاطبين.
وقد جعل الباحث الدراسة في إطارين : الأول منهما نظري، ينقسم إلى ثلاثة مباحث المبحث الأول يعالج فيه مفاهيم الخطاب في الدراسات الغربية والعربية، وعناصر الخطاب التي تجعل منه وحدة متماسكة، إضافة إلى أهم الأعلام والمنظرين وأهم المدارس في تحليل الخطاب، والمبحث الثاني في الخطاب الإعلامي ومجالاته، والمبحث الثالث يعالج صلة نظرية الخطاب بالإقناع.
أما الإطار الآخر فتطبيقي، إذ خُصص الفصل الثاني في العلاقات التخاطبية وقدرتها الإقناعية، وقد تم تطبيقها على مجموعة من البرامج لإظهار قدرة المتكلم على التأثير في المخاطب.
وقد تم تقسيمه إلى ثلاثة مباحث، يبحث الأول في صورة المتكلم والمبحث الثاني في صورة المخاطب، بينما يبحث الثالث في العلاقة بين المتخاطبين.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية