وثيقة

الرضا الوظيفي لدى أخصائيي مصادر التعلّم العاملين بمدارس التعليم الأساسي و ما بعد الأساسي بمحافظة مسقط

الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2011
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
This study aimed to investigate the level of job satisfaction among learning resource centers specialists in basic and post-basic education schools in Muscat District. With regard to the following axes: Nature of work, management and supervision, work environment, motivation and incentives, relationships at work and job security. The study sought also to identify the impact of the following independent variables on the level of job satisfaction: gender: (male or female), marital status, residency in the District of Muscat, specialization, level of qualification, level of experience and financial class. The study sought specifically to answer the following research questions: 1 - What is the level of job satisfaction among learning resource centers specialists in basic and post-basic education schools in Muscat District? 2- Is the job satisfaction among learning resource centers specialists in basic and post-basic education schools in Muscat District affected by the following variables: a. Gender: (male or female) b. Marital status c. Residency in the District of Muscat d. Specialization e. Level of qualification f. Level of experience g. Financial class? The researcher used the descriptive research approach. A questionnaire was used to collect data. A total of (87) questionnaires were distributed to the population of the study. 82 of them responded, making the response rate 94.25%. Data were analyzed via SPSS by finding out averages and standard of deviation, and by applying T -test and one-way ANOVA. The study revealed a number of findings, the most important ones were the following: 1- The level of the general job satisfaction among population of the study was moderate. However, their level of job satisfaction with regard to relationships at work, motives and incentives and nature of work was high. On the other hand, the level of their satisfaction with job security management and supervision, and work environment was medium. 2- There was statistically significant impact of the following variables on the job satisfaction among the population of the study: a. Gender (in favor of females). b. Residency in the District of Muscat (in favor of residents). c. Level of experience in favor of those with long experience). d. Financial class (in favor of those having higher salaries). 3- There was no statistically significant impact of the marital status, specialization and the level of qualification on the job satisfaction among the population of the study. Eventually, the study made some recommendations. The most significant ones are as follows: 1- Expedite the issuance of the regulations related to the management of learning resources centers. 2- Allocate an appropriate and independent budget for learning resource centers. 3- Raise the salaries of learning resource centers specialist by adding a technical allowance and grant incentive bonus. In addition to giving them chances of promotion. 4- Hire assistants for learning resource centers specialists to provide assistance in high student density schools in order to reduce job stress among this category of information professionals.
الملخص العربي
هدفت الدراسة إلى التعرف على الرضا الوظيفي لدي أخصائيي مصادر التعلم العاملين في مدارس التعليم الأساسي وما بعد الأساسي بمحافظة مسقط، وذلك من خلال تركيزها على مستويات رضاهم عن محاور الرضا الوظيفي الآتية : طبيعة العمل، والإدارة والإشراف، وبيئة العمل، والدوافع والمحفزات، والعلاقات في العمل، والأمن الوظيفي. كما سعت إلى معرفة مدى تأثر مستويات الرضا الوظيفي لديهم بالمتغيرات المستقلة الآتية: النوع: (ذكر أو أنثى)، و الحالة الاجتماعية، والاستقرار في محافظة مسقط، و التخصص العلمي، و مستوي التأهيل بالتخصص، و مستوى الخبرة، و الدرجة المالية. وسعت الدراسة بالتحديد إلى الإجابة عن الأسئلة البحثية الآتية:
١- ما درجة الرضا الوظيفي لدي أخصائيي مصادر التعلم العاملين في مدارس التعليم الأساسي وما بعد الأساسي بمحافظة مسقط؟
۲- هل يتأثر الرضا الوظيفي لدي أخصائيي مصادر التعلم العاملين في مدارس التعليم الأساسي وما بعد الأساسي بمحافظة مسقط بكل من المتغيرات الآتية: أ- النوع: (ذكر أو أنثى). ب- الحالة الاجتماعية. ج- الاستقرار في محافظة مسقط. د- التخصص العلمي. - مستوي التأهيل بالتخصص. و- مستوى الخبرة. ز- الدرجة المالية. - استخدم الباحث المنهج الوصفي، واعتمد في جمع البيانات على استبانة اشتملت على (35) عبارة موزعة على محاور الرضا الوظيفي الستة. وطبقت الاستبانة على (87) أخصائي مصادر تعلم يعملون بمدارس التعليم الأساسي وما بعد الأساسي بمحافظة مسقط، وتم استرجاع (82) استبانة منهم. واستخدم الباحث برنامج الحزمة الإحصائية (SPSS) في تحليل البيانات باستخراج المتوسطات الحسابية، والانحرافات المعيارية، واختبار "ت" للعينات المستقلة، واختبار تحليل التباين الأحادي.
وتوصلت الدراسة إلى عدد من النتائج أبرزها: 1- أن الرضا الوظيفي العام لأفراد مجتمع الدراسة جاء متوسطا، وأن درجة رضاهم عن كل من العلاقات في العمل، والدوافع والمحفزات، وطبيعة العمل عالية، بينما : جاءت درجة رضاهم عن الأمن الوظيفي، والإدارة والإشراف، وبيئة العمل متوسطة.
۲- تبين أن الرضا الوظيفي العام الأفراد مجتمع الدراسة تأثر بطريقة ذات دلالة إحصائية بكل من المتغيرات الآتية:
أ- النوع لصالح الإناث. ب. الاستقرار في محافظة مسقط لصالح المستقرين فيها. ج۔ مستوى الخبرة لصالح ذوي الخبرات الطويلة. د- الدرجة المالية لصالح شاغلي الدرجات المالية الأعلى.
3- عدم وجود تأثير. لمتغيرات: الحالة الاجتماعية، والتخصص العلمي، ومستوى التأهيل بالتخصص على الرضا الوظيفي العام لدى أفراد مجتمع الدراسة. وتقدمت الدراسة بعدد من التوصيات كان من أهمها:
1. الإسراع بإصدار اللائحة التنظيمية لمراكز مصادر التعلم، بهدف توفير إطار مرجعي عام المراكز مصادر التعلم.
2. تخصيص ميزانية محددة ومستقلة لمراكز مصادر التعلم دون أن تدمج مع المخصصات المالية الأخرى للمدارس.
3. استحداث علاوة فنية تصرف الأخصائيي مصادر التعلم، إضافة إلى العمل على تحسين الأجور، ووضع معايير واضحة للحصول على مكافآت تشجيعية، وإيجاد السيل في تدرج أخصائيي مصادر التعلم في الوظائف الإدارية الأخرى.
4. توظيف مساعدين لأخصائيي مصادر التعلم العاملين في المدارس ذات الكثافة الطلابية الكبيرة، من أجل تخفيف العبء الذي يقع على عاتقهم، وتخفيف ضغوط العمل.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
1
1
العبرية, زكية بنت مرهون بن خلفان.
جامعة السلطان قابوس.
2018
الرسائل والأطروحات الجامعية
7
1
العمرية, طفول بنت عامر بن سهيل.
جامعة ظفار.
2014