وثيقة

الصحة النفسية لدى عينة من طلبة التعليم الأساسي ذوي الإعاقة السمعية والطلبة العاديين في سلطنة عُمان.

عناوين أخرى
Mental health among students of basic education with hearing disabilities and normal students in the Sultanate of Oman
الناشر
جامعة نزوى.
ميلادي
2021
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The study aimed to identify the level of mental health of a sample of students with hearing disabilities and ordinary students in the basic education stage in the Sultanate of Oman, and the number of the sample members reached (92) students with a hearing disability in the Governorates of Al Dakhliya, North Al Sharqiyah, North Al Batinah, and Al Dhahirah, and (117) students from the second cycle and the post-primary cycle, and they were chosen randomly, and the study followed the correlational descriptive approach, and to achieve the objectives of the study, the researcher used a scale, namely: the mental health scale prepared by Al-Qurtubi and the person (1992), Abdullah Development (2014) on the category of people with hearing disabilities and ordinary students. The results of the study stated that the standard of mental health for a sample of students with hearing disabilities in the basic level in the Sultanate of Oman was average on the scale as a whole, wِhile the level of mental health for a sample of students with hearing disabilities at the stage of basic education in the Sultanate of Oman at the level of dimensions was low. The level of mental health among a sample of ordinary students in the stage of basic education in the Sultanate of Oman came Average on the scale as a whole, As for the level of mental health for a sample of ordinary students in the basic education stage in the Sultanate of Oman at the dimensional level, it was high, and there were statistically significant differences between the average scores of the members of my group of ordinary and those with hearing disabilities on the scale of mental health as a whole and in all dimensions of the mental health scale Except for the two dimensions, "the ability to employ energies, and the human dimension was in favor of ordinary students, and there were no statistically significant differences between the mean scores of students with hearing disabilities according to the gender variable (male, female) on the mental health scale as a whole and its sub-dimensions, And the presence of statistically significant differences in the level of mental health for a sample of students with hearing disabilities according to the variable of maintaining the scale as a whole, and in the dimensions (feeling of competence and confidence, freedom from neurotic symptoms, self-acceptance), and the existence of statistically significant differences between the governorate of Muscat on one hand and the governorate. Al-Dakhiliyah, North Sharqiyah, Al Dhahirah and North Al Batinah on the other hand in the axes of "feeling competent and confident", "freedom from neurotic symptoms", and "mental health measure as a whole" came in favor of the students of the Governorate of Muscat, as it became clear that there are statistically significant differences between the Governorate of Muscat on the one hand. Al-Dakhiliyah Governorate, on the other hand, in the axis of "self-acceptance" came in favor of the students of Al-Dakhiliyah Governorate There are no statistically significant differences between the mean scores of the ordinary students for the variable of sex (male, female) on the mental health scale as a whole and its sub-dimensions except for the two dimensions of feeling aptitude and confidence, and there are no statistically significant differences in the level of mental health for a sample of ordinary students according to the variable Maintaining the scale as a whole and in all dimensions, except for the ability to employ the energies that showed differences between them, as it became clear that there are statistically significant differences in the level of psychological health between ordinary students in Al Dakhiliyah Governorate and students in North Al Batinah Governorate for the benefit of students in North Al Batinah.
الملخص العربي
هدفت الدراسة للتعرف على مستوى الصحة النفسية لدي عينة من الطلبة ذوي الإعاقة السمعية والطلبة العاديين بمرحلة التعليم الأساسي في سلطنة عُمان، وبلغ عدد أفراد العينة(92) طالبًا وطالبة من ذوي الإعاقة السمعية بمحافظات الداخلية وشمال الشرقية وشمال الباطنة، والظاهرة، و(117) طالبًا وطالبة من الحلقة الثانية والحلقة ما بعد الأساسي، وتم اختيارهم بالطريقة العشوائية، واتبعت الدراسة المنهج الوصفي المقارن السببي، ولتحقيق أهداف الدراسة استخدمت الباحث مقياس وهم: مقياس الصحة النفسية من إعداد القرطبي والشخص (1992)، تطوير عبدالله (2014)على فئة ذوي الإعاقة السمعية والطلابية العاديين، وقد توصلت نتائج الدراسة إلى أن مستوى الصحة النفسية لدى عينة من الطلبة ذوي الاعاقة السمعية بمرحلة التعليم الأساسي في سلطنة عُمان جاء متوسطًا على المقياس ككل، أما مستوى الصحة النفسية لدى عينة من الطلبة ذوي الاعاقة السمعية بمرحلة التعليم الأساسي في سلطنة عُمان على مستوى الأبعاد فقد جاء منخفضًا، أن مستوى الصحة النفسية لدى عينة من الطلبة العاديين بمرحلة التعليم الأساسي في سلطنة عُمان جاء متوسط على المقياس ككل، أما مستوى الصحة النفسية لدى عينة من الطلبة العاديين بمرحلة التعليم الأساسي في سلطنة عُمان على مستوى الأبعاد فقد جاء مرتفعًا، ووجود فروق ذات دالة احصائية بين متوسطي درجات أفراد مجموعتي العاديين وذوي الاعاقة السمعية على مقياس الصحة النفسية ككل وفي جميع أبعاد مقياس الصحة النفسية ما عدا بعدي "القدرة على توظيف الطاقات، والبعد الإنساني كانت لصالح الطلبة العاديين، وعدم وجود فروق ذات دالة احصائية بين متوسطي درجات الطلبة ذوي الإعاقة السمعية تبعًا لمتغير الجنس (ذكر، أنثى) على مقياس الصحة النفسية ككل وأبعاده الفرعية، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الصحة النفسية لدى عينة من طلبة ذوي الاعاقة السمعية تبعًا لمتغير المحافظة على المقياس ككل، وفي الابعاد (الشعور بالكفاءة والثقة، التحرر من الاعراض العصابية، تقبل الذات)، ووجود فروق ذات دلالة احصائية بين محافظة مسقط من جهة ومحافظة الداخلية وشمال الشرقية والظاهرة وشمال الباطنة من جهة أخرى في محوري "الشعور بالكفاءة والثقة"، و"التحرر من الاعراض العصابية"، و"مقياس الصحة النفسية ككل" جاءت لصالح طلبة محافظة مسقط، حيث اتضح وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين محافظة مسقط من جهة ومحافظة الداخلية من جهة أخرى في محور "تقبل الذات" جاءت لصالح طلبة محافظة الداخلية، عدم وجود فروق ذات دالة احصائية بين متوسطي درجات الطلبة العاديين لمتغير الجنس (ذكر، أنثى) على مقياس الصحة النفسية ككل وأبعاده الفرعي ما عدا بعد الشعور بالكفاءة والثقة، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة في مستوى الصحة النفسية لدى عينة من طلبة العاديين تبعًا لمتغير المحافظة على المقياس ككل وفي جميع الأبعاد ما عدا بعد القدرة علي توظيف الطاقات التي أظهرت فروق بينمها، حيث أتضح أن هناك فروقًا ذات دلالة إحصائية في مستوى الصحة لنفسية بين الطلبة العاديين بمحافظة الداخلية والطلبة في محافظة شمال الباطنة لصالح الطلبة في شمال الباطنة.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

مقالات الدوريات
6
0
الصوافيه، عزيزة بنت صالح.
عمادة البحث العلمي، جامعة السلطان قابوس
2024-08-01
مقالات الدوريات
4
0
السيباني، ناصر.
عمادة البحث العلمي، جامعة السلطان قابوس.
2024-08-01
مقالات الدوريات
5
0
جامعة السلطان قابوس. عمادة البحث العلمي.
عمادة البحث العلمي، جامعة السلطان قابوس.
2024-08-01
الرسائل والأطروحات الجامعية
5
0
الحضرمية، منيرة بنت محمد بن خلفان.
جامعة السلطان قابوس.
2024
مقالات الدوريات
2
0
نبيل, فينان.
وزارة الأوقاف والشؤون الدينية.
2023-01
الرسائل والأطروحات الجامعية
4
0
الهنائية, مريم بنت حافظ بن عبد الله.
جامعة السلطان قابوس.
2023