وثيقة

التفاؤل والتشاؤم وعلاقتهما بأساليب مواجهة المشقة لدى عينة من المكفوفين والمبصرين بالجمعيات الأهلية بسلطنة عمان.

الناشر
جامعة نزوى
ميلادي
2016
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
There is no doubt that good Reading comprehension comes hand in hand with understanding, that is because the main aim of reading is to understand the reading material you have in hand. So, understanding reading is considered a key element for the different reading skills, It is rather the highest goal in reading. The reading comprehension concept has received the attention of many researchers and educators in the field of teaching Arabic to non-Arabic speakers. The understanding and skills included are among the most important terms that have been closely related to reading because it has always been an educational requirement and one of its requirements and above all a goal of its objectives. The researcher depended in his study on the descriptive analytical method which is so appropriate to the nature of his study. The study sample consisted of all 30 members of the original education community, including 17 male teachers and 13 female teachers in the institutions of teaching Arabic language to non-native speakers, in each of the following(sultan Qaboos University, Modern studies Center, The Arabic experience institute and N oor Majan institute) in Oman. And in order to achieve the objectives of the study, the researcher designed a list of necessary reading comprehension skills. According to this list, a note card was prepared which included (32) reading comprehension skills which had Five axes that include skills reading understanding, (literal , deductive, critical, appreciating and creativity) to measure skill functioning , The study revealed the following results: - The level of teachers' use of reading comprehension skills in the teaching of Arabic to non-native speakers was low, according to skills reading comprehension as a whole. - The level of teachers' use of reading comprehension skills at skill literal understanding occurred within the category of (medium). - The level of teachers' use of reading comprehension skills in skill critical understanding occurred within the category of (medium). The level of teachers' employment of reading comprehension skills at skill deductive understanding occurred within the category of (low grade). - The level of teachers' employment of reading comprehension skills in skill tasting and understanding within the category of (low grade). - The level of teachers' employment of reading comprehension skills at skill creative understanding occurred within the category of (at a very low grade). The study recommended the following: - The need for the attention of teachers of Arabic language to non-native speakers to use reading comprehension skills in the course of their reading lessons. - To Include the reading comprehension skills in the curricula of teaching in their goals concerning Arabic language and teaching them to non Arabic-speakers,
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة إلى قياس مستوى توظيف المعلمين لمهارات الفهم القرائي في تعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها، والتحقق من وجود اختلاف في مستويات التوظيف حسب متغيرات: (الجنس والمؤهل العلمي وعدد سنوات الخبرة ومؤسسة التعليم والمشاركة في الدورات التدريبية). اعتمد الباحث في دراسته على المنهج الوصفي التحليلي" المناسب لطبيعة الدراسة، وقد تكونت عينة الدراسة من جميع أفراد مجتمع الدراسة الأصلي والبالغ عددهم (۳۰) معلما ومعلمة، منهم (۱۷) معلما، و (۱۳) معلمة، بمؤسسات تعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها في كلية السلطان قابوس ومركز الدراسات الحديثة ومعهد الخبرة العربية ومعهد نور مجان) في سلطنة عمان.
ولتحقيق أهداف الدراسة قام الباحث بتصميم قائمة بمهارات الفهم القرائي، ووفقا لهذه القائمة أوئت بطاقة الملاحظة التي تضمنت (۳۲) مهارة من مهارات الفهم القرائي، موزعة على خمسة محاور تتضمن مهارات الفهم القرائي: (الحرفي والاستنتاجي والناقد والتذوقي والإبداعي) لقياس مستوى التوظيف. وكشفت الدراسة عن النتائج الآتية: - مستوى توظيف المعلمين لمهارات الفهم القرائي في تعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها جاء بدرجة منخفضة) حسب مهارات الفهم القرائي ككل. أما مستوى توظيف
المعلمين لمهارات الفهم القرائي حسب كل مهارة من مهارات الفهم القرائي جاءت كما يلي:
- مستوى توظيف المعلمين لمهارات الفهم القرائي المتعلق بمهارات الفهم (الحرفي والناقد) وقع ضمن فئة موظفة (بدرجة متوسطة).
- مستوى توظيف المعلمين لمهارات الفهم القرائي المتعلق بمهارات الفهم (الاستنتاجي والتذوقي) وقع ضمن فئة موظفة (يدرجة منخفضة). - مستوى توظيف المعلمين لمهارات الفهم القرائي المتعلق بمهارات (الفهم الإبداعي) وقع ضمن فئة موظفة (بدرجة منخفضة جدا).
وقد أوصت الدراسة بالآتي: - ضرورة اهتمام معلمي اللغة العربية للناطقين بغيرها بتوظيف مهارات الفهم القرائي أثناء تنفيذهم لدروس القراءة. - تضمین مناهج تعليم اللغة العربية وتعلمها للناطقين بغيرها في أهدافها مهارات الفهم القرائي. كما اقترحت الدراسة الأتي:
- إجراء دراسة مماثلة للدراسة الحالية لقياس مستوى تمكن متعلمي اللغة العربية الناطقين بغيرها من مهارات الفهم القرائي
- إجراء دراسة لتحديد أسباب تدني درجات توظيف معلمي اللغة العربية للناطقين بغيرها لمهارات الفهم القرائي
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

مقالات الدوريات
0
0
البدوي, فوزي.
وزارة الأوقاف والشؤون الدينية.
2017-01
الرسائل والأطروحات الجامعية
2
1
القاسمية, ميمونة بنت خليفة بن حمد.
جامعة نزوى.
2022
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
الفارسية, نجلاء بنت محمد بن سالم.
جامعة السلطان قابوس.
2020
الرسائل والأطروحات الجامعية
2
0
السنيدية, ياسمين بنت سالم.
جامعة نزوى.
2021
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
المعمري, خالد بن سيف بن محمد.
جامعة السلطان قابوس
2010