وثيقة

‫التخطيط الاستراتيجي كمدخل لتخطيط الاحتياجات التعليمية من الموارد البشرية بوزارة التربية و التعليم في سلطنة عمان :‏ ‏نموذج مقترح

الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2010
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The human resources are considered to be one of the important sources of any organization at any dynamic field. Sultanate of Oman is one of the countries which is developing these resources in the main sectors including the education sector. The aim of this study is to reflect on the Planning Practices of Human Resources Needs in the Ministry of Education in the Sultanate of Oman. It also investigates the degree of differences at the practices at the ministry considering the study variables including the Educational District, Post, Years of Planning Experience and Attending Training programs in HR Needs Planning. Descriptive approach is used to achieve the objectives of this research. The literature review revealed the different Strategic planning of HR and the mechanisms of managing Human Resources in the educational field. A survey of (72) valid questionnaires was undertaken where the sample frame included HR specialists from all planning departments in the Regions' educational Directorates overall Oman and the Directorate of Planning and Quality Control at the Ministry of Education. The questionnaire included (6) categories that attempt to examine the nature of the HR Planning Practices in the different Educational Regions in Oman. These categories are; 1) Studying Strategic Planning of the Ministry, 2) Analyzing the Internal and External Environments of HR, 3) forecasts, 4) Setting Working Plans, 5) Implementation and 6) monitoring and Evaluation. A pilot study was conducted before distributing the questionnaires in order to ensure its validity and reliability. The data collected in this research was analyzed statistically using Standard Deviations, Averages, Relative Importance. For further analysis, independent samples T-Test , One Way analysis of variance (ANOVA) & Tukey HSD post hoc comparisons. The Main Results of this research are: 1. The degree of the HR Needs Planning Practices varied between Low and Medium. Those estimations of study sample indicate that Working Plans category has been practiced more than any other category, whereas monitoring and Evaluation category was practiced less than others. 2. There is no statically significant differences at level a = 0.05 on the HR Planning Practices attributed to the years of planning experience across all categories. 3. There are statistically significant differences at level a = 0.05 on the HR Planning Practices attributed to the educational regions across the categories: forecasts, setting working plans, and evaluation. 4. There are statistically significant differences at level a = 0.05 on the HR Planning Practices attributed to the post across categories: studying strategic planning of the Ministry, forecasts, and implementation. 5. There are statistically significant differences at level a = 0.05 on the HR Planning Practices attributed to attending training programs across all categories except setting working plans. Based on the findings, the researcher suggests a model and procedures to develop the Planning of Human Resources Needs in the Ministry of Education from the Strategic Planning perspective. It is suggested also to have further studies on this topic and related topics.
الملخص العربي
هدفت الدراسة الحالية الوقوف على واقع ممارسات عمليات تخطيط الاحتياجات التعليمية من الموارد البشرية بوزارة التربية والتعليم في سلطنة عمان، و الكشف عن درجة اختلاف الممارسات بوزارة التربية والتعليم في سلطنة عمان باختلاف متغيرات الدراسة وهي المنطقة التعليمية، والمسمى الوظيفي، وسنوات الخبرة في التخطيط، والالتحاق ببرامج تدريبية في تخطيط الاحتياجات من الموارد البشرية، كما سعت الدراسة إلى وضع نموذج، وإجراءات مقترحة لتطوير تخطيط الاحتياجات التعليمية من الموارد البشرية، في ضوء التخطيط الاستراتيجي للموارد البشرية.
ولتحقيق أهداف الدراسة اتبعت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، حيث تم تحليل الأدبيات الإدارية المتعلقة بالتخطيط الاستراتيجي الاحتياجات من الموارد البشرية، وإعداد أداة الدراسة في صورة استبانه، تكونت من (64) فقرة، و صنفت فقراتها إلى ستة محاور هي: محور دراسة التخطيط الاستراتيجي للوزارة، ومحور تحليل البيئة الداخلية والخارجية للموارد البشرية، ومحور التنبؤات، ومحور وضع خطط العمل، ومحور التنفيذ، ومحور المتابعة والتقويم.
وقد تألف مجتمع الدراسة، وهو نفس عينة الدراسة من (95) أخصائي تخطيط احتياجات تعليمية من كافة دوائر التخطيط بمديريات التربية والتعليم بالمحافظات والمناطق التعليمية، ومديرية التخطيط وضبط الجودة بديوان عام الوزارة، وتم استرجاع (72) استبانة صالحة للتحليل. تمت المعالجة الإحصائية للبيانات باستخدام المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية، والأهمية النسبية الرتبة)، واختبار (ت) ( T - test)، واختبار تحليل التباين الأحادي (One Way ANOVA )، واختبار توكي (Tukey HSD). ومن أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة الميدانية:
* إن تقديرات أفراد مجتمع الدراسة على المحاور الستة في ممارسة عمليات تخطيط الاحتياجات التعليمية من الموارد البشرية تراوحت بين المتوسطة والمنخفضة، كما دلت التقديرات على أن محور تنفيذ خطط العمل يتم ممارسته بدرجة أكبر مقارنة بباقي المحاور، في حين أن محور التقويم والمتابعة جاء في المرتبة الأخيرة من ممارسة المخططين له.
* لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة =0.05 في متوسطات تقديرات أفراد العينة تعزى لمتغير الخبرة في جميع المحاور الستة للدراسة.
* توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات تقدير أفراد عينة الدراسة عند مستوى دلالة =0.05 تعزى لمتغير المنطقة التعليمية؛ وذلك في محاور دراسة التخطيط الإستراتيجي للوزارة، والتنبؤات، وتنفيذ خطط العمل؛ لصالح منطقتي جنوب الباطنة، وشمال الباطنة.
* توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات تقديرات أفراد العينة عند مستوى دلالة =0.05 تعزى لمتغير المسمى الوظيفي؛ وذلك لكل من محاور التنبؤات، ووضع خطط العمل، والمتابعة والتقويم؛ لصالح المدراء، ونوابهم، ورؤساء الأقسام. * توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات تقديرات أفراد العينة عند مستوى دلالة =0.05 تعزى لمتغير الالتحاق ببرامج تدريبية؛ وذلك في خمسة محاور من محاور الدراسة ، وهي (دراسة التخطيط الإستراتيجي للوزارة، تحليل البيئة الداخلية والخارجية للموارد البشرية، التنبؤات، تنفيذ خطط العمل، المتابعة والتقويم)؛ لصالح الملتحقين ببرامج تدريبية. وعلى ضوء نتائج الدراسة؛ توصلت الباحثة إلى نموذج مقترح لتطوير تخطيط الاحتياجات التعليمية من الموارد البشرية بوزارة التربية والتعليم في ضوء التخطيط الاستراتيجي، كما تم وضع مجموعة من الإجراءات المقترحة، والتوصية بإجراء البحوث والدراسات ذات العلاقة.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
3
1
الحضرمية, فريدة بنت خليفة بن عامر.
جامعة نزوى
2015
الرسائل والأطروحات الجامعية
2
0
الهاشمي, حمود بن عبدالله بن حمود.
جامعة السلطان قابوس
2015
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
السعدية, زليخا بنت سالم بن جميل.
جامعة السلطان قابوس
2011
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
الهنائية, منيرة بنت عبد الله بن زاهر.
جامعة السلطان قابوس
2004
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
المعمرية, ريا بنت صالح بن راشد.
جامعة السلطان قابوس
2012