وثيقة

الاستراتيجية الوطنية للتعليم 2040 وأثر توصياتها على خطط وبرامج التعليم العالي في سلطنة عمان (كليات العلوم التطبيقية أنموذجا).

المعرف
الكندية, لطيفة بنت عبدالله (2021). الاستراتيجية الوطنية للتعليم 2040 وأثر توصياتها على خطط وبرامج التعليم العالي في سلطنة عمان (كليات العلوم التطبيقية أنموذجا) (رسالة ماجستير، جامعة نزوى، نزوى، عمان).
عناوين أخرى
The National Education Strategy 2040 and the impact of its recommendations on plans and programs for higher education - Colleges of Applied Sciences as a model - in the Sultanate
الناشر
جامعة نزوى.
ميلادي
2021
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The study aimed to identify the impact of the recommendations of the National Education Strategy 2040 on plans and programs for higher education - Colleges of Applied Sciences as a model - in the Sultanate. The researcher sought to identify the impact of variables (gender, job title, years of experience, and geographical location) from the viewpoint of the sample members. A questionnaire was formed to consist of three parts. The first part included general data of the study sample, and the second part dealt with the National Education 2040 Strategy and its recommendations regarding the plans and programs of Colleges of Applied Sciences, and it included (6) areas. The third part dealt with the impact of the recommendations of the National Education 2040 Strategy on the plans and programs of the Colleges of Applied Sciences in the Sultanate of Oman from the point of view of the members of the study sample. It consisted of (7) items. The validity of the questionnaire was confirmed by judges, and it was also applied to an exploratory sample to confirm its validity and reliability. The number of the study sample and its supporting jobs were (293) of which (237) employees responded, at a rate of (25%). They were randomly selected, including (78) administrative, (120) academic, and (39) supportive jobs in each of the colleges (Salalah, Sur, Ibri, Nizwa, Sohar). The study found that the extent of the study sample's familiarity with the National Education Strategy 2040 and its recommendations in relation to the plans and programs of Colleges of Applied Sciences came in a (medium) range, and that the impact of the recommendations of the National Education 2040 on the plans and programs of Colleges of Applied Sciences of the study had a (large) impact. There were no statistically significant differences for the gender variable for all areas except for the second area: students' enrollment and progress throughout educational stages and work sectors, and the third area: meeting the outputs of colleges of applied sciences for the labor market needs favoring males. There were no statistically significant differences attributed to the job title variable except for the sixth area: financing education favoring academics. Also, there were no statistically significant differences due to the years of experience variable. There were statistically significant differences due to the geographical location variable in each of the first area: education management, and the third area: meeting the outputs of colleges of applied sciences to the needs of the labor market and in the fourth area: building quality in education, and in the fifth area: scientific research and development, all of which were favoring Sohar. In light of the results of the study, the researcher made some recommendations, including: The Student Services Center at the University of Technology and Applied Sciences should allocate seats for students with special needs according to a unified admission mechanism for all colleges according to the type of different programs and according to international requirements and standards, taking into account the preparation of facilities and classrooms in proportion to their conditions, and design a binding guide by the Ministry of Higher Education, Scientific Research and Innovation, and the Ministry of Labor that clarifies the most important skills required to join the labor market and specifies the time period for employment after graduation, and obliges the government and private sector to implement what was mentioned in this guide in the future, and to give powers by the Presidency of the University of Technology and Applied Sciences for its branches to invest its buildings, research and services to reduce dependence on government spending.
الملخص العربي
هدفت الدراسة إلى التعرف على أثر توصيات الاستراتيجيّة الوطنيّة للتّعليم 2040 على خطط وبرامج التّعليم العاليّ - كليات العلوم التطبيقية أنموذجًا - في سلطنة عُمان، وسعت الباحثة للتعرف على أثر المتغيرات: (الجنس، والمسمى الوظيفي، وسنوات الخبرة، والموقع الجغرافي للكليات) من وجهة نظر أفراد العينة. وقد تم بناء استبانة تكونت من ثلاثة أجزاء: الجزء الأول: البيانات العامة لأفراد عينة الدراسة، والجزء الثاني: تناول الاستراتيجيّة الوطنيّة للتّعليم 2040 وتوصياتها فيما يتعلق بخطط وبرامج كليات العلوم التطبيقية واشتمل على (6) محاور، وتناول الجزء الثالث: أثر توصيات الاستراتيجيّة الوطنيّة للتّعليم 2040 على خطط وبرامج كليات العلوم التّطبيقيّة في سلطنة عُمان من وجهة نظر أفراد عينة الدراسة، وتكوّن من (7) فقرات. وقد تم التأكد من صدق الأداة من خلال المحكمين، كما تم تطبيقها على عينة استطلاعية لمعرفة دلالة الصدق والثبات. وتكون مجتمع الدراسة من جميع العاملين بكليات العلوم التطبيقية والبالغ عددهم (933) إداريًا وأكاديميًا ووظائف مساندة، وبلغت عينة الدراسة (293) استجاب منهم (237) موظفا، وبنسبة (25%)، وقد تم اختيارهم بالطريقة العشوائية (78) إداريا، و(120) أكاديميا، و(39) من الوظائف المساندة في كل من كليات (صلالة، صور، عبري، نزوى، صحار).
وقد توصلت الدراسة إلى أن مدى إلمام أفراد عينة الدراسة بالاستراتيجيّة الوطنيّة للتّعليم 2040، وتوصياتها فيما يتعلق بخطط وبرامج كليات العلوم التّطبيقيّة جاء بمدى (متوسط). وجاء أثر توصيات الاستراتيجيّة الوطنيّة للتّعليم 2040 على خطط وبرامج كليات العلوم التّطبيقيّة بأثر (كبير). وأثبتت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية لمتغير الجنس لجميع المحاور، ما عدا المحور الثاني: التحاق الطلبة وتقدمهم عبر المراحل التعليمية وقطاعات العمل، والمحور الثالث: تلبية مخرجات كليات العلوم التطبيقية لاحتياجات سوق العمل ولصالح الذكور لكل منهما. وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية يعزى لمتغير المسمى الوظيفي ماعدا المحور السادس: تمويل التعليم ولصالح الأكاديميين، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية يعزى لمتغير سنوات الخبرة، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير الموقع الجغرافي في كل من المحور الأول: إدارة التعليم، والمحور الثالث: تلبية مخرجات كليات العلوم التطبيقية لاحتياجات سوق العمل، وفي المحور الرابع: بناء الجودة في التعليم، وفي المحور الخامس: البحث العلمي والتطوير وجميعها كانت لصالح صحار.
وفي ضوء نتائج الدراسة قدمت الباحثة بعض التوصيات منها: على مركز الخدمات الطلابية بجامعة التقنية والعلوم التطبيقية تخصيص مقاعد لذوي الاحتياجات الخاصة؛ وفق آلية قبول موحدة لجميع الكليات، حسب نوعية البرامج المختلفة، ووفقًا للاشتراطات والمعايير العالمية، مع الأخذ في الاعتبار تجهيز المرافق والفصول الدراسية بما يتناسب وحالاتهم، وتصميم دليل إرشادي ملزم من قبل وزارة التعليم العالي والبحث العلمي والابتكار، ووزارة العمل؛ يوضح أهم المهارات المطلوبة للالتحاق بسوق العمل ويحدد الفترة الزمنية للتوظيف بعد التخرج، ويلزم القطاع الحكومي والخاص بتنفيذ ما ورد في هذا الدليل مستقبلًا، وإعطاء الصلاحيات من قبل رئاسة جامعة التقنية والعلوم التطبيقية لأفرعها؛ لاستثمار مبانيها وبحوثها وخدماتها لتقليل الاعتماد على الإنفاق الحكومي.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
6
0
كوفان، عبد الرحمن بن عبد الله بن عوض.
جامعة السلطان قابوس.
2023
الرسائل والأطروحات الجامعية
8
0
الراشدي، يونس بن سعيد بن عيسى.
جامعة الشرقية
2021
الرسائل والأطروحات الجامعية
16
1
" الهاشمية, أصيلة بنت خليفة بن خميس.
جامعة الشرقية
2022
الرسائل والأطروحات الجامعية
16
1
المسلمية, دلال بنت خلفان.
الرسائل والأطروحات الجامعية
3
1
الحضرمية, فريدة بنت خليفة بن عامر.
جامعة نزوى
2015
الرسائل والأطروحات الجامعية
2
0
الهاشمي, حمود بن عبدالله بن حمود.
جامعة السلطان قابوس
2015