وثيقة
التنبؤ بالتفكير الإيجابي من خلال المرونة النفسية واليقظة العقلية لدى طلبة الصف العاشر والحادي عشر في محافظة الداخلية بسلطنة عمان.
عناوين أخرى
Prediction Of Positive Thinking Through Psychological Resilience And Mental Alertness among tenth and eleventh grade students in Al-Dhakilia Governorate, Sultanate of Oman
الناشر
جامعة السلطان قابوس.
ميلادي
2023
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The study aimed to predict the positive thinking through psychological resilience and mental
alertness. The sample of the study consisted of 393 students from grade 10 and grade 11
students in government schools in the governorate of Al-Dhakilia governorate in the
Sultanate of Oman. The study used Ingram and positive thinking measurement (Ingram &
Wisnicki, 2005), psychological resilience measurement (Conor & Davidson, 2003) and
Lager's mental alertness (1992). The results showed a high level of positive thinking, an
average level of psychological resilience, A low level of mental alertness in the sample study,
as shown by statistically significant differences in positive thinking in favour of males, while
there are no statistically significant differences in mental alertness and psychological
resilience attributable to the gender variable in the study sample. The results also revealed
that there are a statistically significant differences in positive thinking attributable to the class
variable in favour of students in grade 10 and statistically significant differences in
psychological resilience in favour of students in grade 11, while there are no statistically
significant differences in mental alertness attributable to the class variable. The study
concluded that positive thinking was predictable through psychological resilience and mental
المجموعة
URL المصدر
الملخص العربي
هدفت الدراسة إلى التنبؤ بالتفكير الإيجابي من خلال المرونة النفسية واليقظة العقلية، وتكونت عينة الدراسة من 292 طالبا وطالبة من طلبة الصفين العاشر والحادي عشر في المدارس الحكومية في محافظة الداخلية في سلطنة عمان، واستخدمت الدراسة مقياس التفكير الايجابي لإنجرام وويسكيني )2005 ,Wisnicki & Ingram(، ومقياس المرونة النفسية لكونور وديفيدسون )2003 ,Davidson & Conner)، ومقياس اليقظة العقلية لالنجر ) ,Langer 1992(. وأظهرت النتائج مستوى مرتفع من التفكير الايجابي، ومستوى متوسط من المرونة النفسية، ومستوى منخفض من اليقظة العقلية لدى عينة الدراسة، كما أظهرت الدراسة وجود فروق دالة إحصائيا في التفكير الايجابي لصالح الذكور، بينما ال توجد فروق دالة إحصائيا في المرونة النفسية واليقظة العقلية تعزى إلى متغير الجنس لدى عينة الدراسة، كما أسفرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية في التفكير الايجابي تعزى إلى متغير الصف لصالح طلبة الصف العاشر، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية في المرونة النفسية لصالح طلبة الصف الحادي عشر، بينما ال توجد فروق ذات دلالة إحصائية في اليقظة العقلية تعزى إلى متغير الصف، وخلصت الدراسة إلى إمكانية التنبؤ بالتفكير الايجابي من خلال المرونة النفسية واليقظة العقلية، مما يعني دلالة المرونة النفسية واليقظة العقلية في تفسير التباين الكلي للتفكير الايجابي لدى عينة الدراسة.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية