وثيقة

آليات مقترحة لتطبيق نموذج المدرسة المنتجة في المدارس الحكومية بسلطنة ُعمان.

المصدر
رسالة ماجستير
الدولة
عمان.
مكان النشر
مسقط
الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2023
اللغة
العربية
نوع الرسالة الجامعية
رسالة ماجستير
الملخص الإنجليزي
The current study aimed to develop proposed mechanisms for implementing the productive school concept in government schools in the Sultanate of Oman. This was achieved by identifying the necessary requirements for implementing the concept across various dimensions, including administration, teachers, students, curricula, supportive environment, and community partnership. The study also aimed to uncover the obstacles that may hinder the implementation of the productive school concept. To achieve these objectives, a mixed-methods approach was utilized, including document analysis, elite interviews, and a survey. The study sample consisted of all government school principals and their assistants in the Sultanate of Oman, totaling 1,686 administrators. The survey instrument, consisting of (50) items, was validated and administered to a convenient sample of (314) administrators, representing (19%) of the study population. The study yielded several important results, including the following: ● The requirements for implementing the productive school concept in the Sultanate of Oman, as perceived by school principals and their assistants, were rated as very high across all dimensions (administration, teachers, students, curriculum, supportive environment, and community partnership), with "supportive environment and community partnership" being the most significant dimension.
الملخص العربي
هدفت الدراسة الحالية إلى وضع آليات مقترحة لتطبيق المدرسة المنتجة في المدارس الحكومية بسلطنة عمان. من خلال تحديد المتطلبات اللازمة لتطبيقها في أبعاد هي (الإدارة والمعلم والطلاب والمناهج الدراسية والبيئة الداعمة والشراكة المجتمعية). كما هدفت الدراسة إلى الكشف عن المعوقات التي تواجهها.
و لتحقيق هذه الأهداف، تم استخدام المنهج الوصفي بأسلوبه الكمي وتم تصميم استبانة الدراسة الحالية مكونة من محورين هما المتطلبات اللازمة لتطبيق المدرسة المنتجة ومحور المعوقات التي قد تواجه تطبيق المدرسة المنتجة .
توصلت الدراسة إلى جملة من النتائج:
- إن متطلبات تطبيق مفهوم المدرسة الإنتاجية في سلطنة عمان من وجهة نظر مديري المدارس ومساعديهم جاءت بدرجة مرتفعة جداً في جميع الأبعاد ((الإدارة، المعلمون، الطلاب، المناهج، البيئة الداعمة، والشراكة المجتمعية)، وشكلت البيئة الداعمة والشراكة المجتمعية" أهم الأبعاد.
- إن مستوى المعوقات التي تواجه تطبيق المدارس المنتجة في المدارس الحكومية في سلطنة عمان جاء بدرجة مرتفعاة جداً.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
5
0
العريمية، محفوضة بنت سالم بن جمعة.
جامعة نزوى
2011
الرسائل والأطروحات الجامعية
5
0
المقبالية،جوخة بنت سعيد بن سليمان.
جامعة نزوى
2014
الرسائل والأطروحات الجامعية
5
0
السعدي، عدنان بن جمعة بن العبد.
جامعة نزوى
2015
الرسائل والأطروحات الجامعية
7
0
الشكيلي، سالم بن سعيد بن سالم.
جامعة نزوى
2010
الرسائل والأطروحات الجامعية
5
0
السيابية، دلال بنت علي بن ناصر.
جامعة نزوى
2011