Document
آليات مقترحة لتطبيق نموذج المدرسة المنتجة في المدارس الحكومية بسلطنة ُعمان.
Source
رسالة ماجستير
Country
عمان.
City
مسقط
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2023
Language
Arabic
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
The current study aimed to develop proposed mechanisms for implementing
the productive school concept in government schools in the Sultanate of
Oman. This was achieved by identifying the necessary requirements for
implementing the concept across various dimensions, including
administration, teachers, students, curricula, supportive environment, and
community partnership. The study also aimed to uncover the obstacles that
may hinder the implementation of the productive school concept. To achieve
these objectives, a mixed-methods approach was utilized, including document
analysis, elite interviews, and a survey. The study sample consisted of all
government school principals and their assistants in the Sultanate of Oman,
totaling 1,686 administrators. The survey instrument, consisting of (50) items,
was validated and administered to a convenient sample of (314)
administrators, representing (19%) of the study population. The study yielded
several important results, including the following:
● The requirements for implementing the productive school concept
in the Sultanate of Oman, as perceived by school principals and
their assistants, were rated as very high across all dimensions
(administration, teachers, students, curriculum, supportive
environment, and community partnership), with "supportive
environment and community partnership" being the most
significant dimension.
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى وضع آليات مقترحة لتطبيق المدرسة المنتجة في المدارس الحكومية بسلطنة عمان. من خلال تحديد المتطلبات اللازمة لتطبيقها في أبعاد هي (الإدارة والمعلم والطلاب والمناهج الدراسية والبيئة الداعمة والشراكة المجتمعية). كما هدفت الدراسة إلى الكشف عن المعوقات التي تواجهها.
و لتحقيق هذه الأهداف، تم استخدام المنهج الوصفي بأسلوبه الكمي وتم تصميم استبانة الدراسة الحالية مكونة من محورين هما المتطلبات اللازمة لتطبيق المدرسة المنتجة ومحور المعوقات التي قد تواجه تطبيق المدرسة المنتجة .
توصلت الدراسة إلى جملة من النتائج:
- إن متطلبات تطبيق مفهوم المدرسة الإنتاجية في سلطنة عمان من وجهة نظر مديري المدارس ومساعديهم جاءت بدرجة مرتفعة جداً في جميع الأبعاد ((الإدارة، المعلمون، الطلاب، المناهج، البيئة الداعمة، والشراكة المجتمعية)، وشكلت البيئة الداعمة والشراكة المجتمعية" أهم الأبعاد.
- إن مستوى المعوقات التي تواجه تطبيق المدارس المنتجة في المدارس الحكومية في سلطنة عمان جاء بدرجة مرتفعاة جداً.
و لتحقيق هذه الأهداف، تم استخدام المنهج الوصفي بأسلوبه الكمي وتم تصميم استبانة الدراسة الحالية مكونة من محورين هما المتطلبات اللازمة لتطبيق المدرسة المنتجة ومحور المعوقات التي قد تواجه تطبيق المدرسة المنتجة .
توصلت الدراسة إلى جملة من النتائج:
- إن متطلبات تطبيق مفهوم المدرسة الإنتاجية في سلطنة عمان من وجهة نظر مديري المدارس ومساعديهم جاءت بدرجة مرتفعة جداً في جميع الأبعاد ((الإدارة، المعلمون، الطلاب، المناهج، البيئة الداعمة، والشراكة المجتمعية)، وشكلت البيئة الداعمة والشراكة المجتمعية" أهم الأبعاد.
- إن مستوى المعوقات التي تواجه تطبيق المدارس المنتجة في المدارس الحكومية في سلطنة عمان جاء بدرجة مرتفعاة جداً.
Category
Theses and Dissertations