Document

آليات مقترحة لتطبيق نموذج المدرسة المنتجة في المدارس الحكومية بسلطنة ُعمان.

Source
رسالة ماجستير
Country
عمان.
City
مسقط
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2023
Language
Arabic
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
The current study aimed to develop proposed mechanisms for implementing the productive school concept in government schools in the Sultanate of Oman. This was achieved by identifying the necessary requirements for implementing the concept across various dimensions, including administration, teachers, students, curricula, supportive environment, and community partnership. The study also aimed to uncover the obstacles that may hinder the implementation of the productive school concept. To achieve these objectives, a mixed-methods approach was utilized, including document analysis, elite interviews, and a survey. The study sample consisted of all government school principals and their assistants in the Sultanate of Oman, totaling 1,686 administrators. The survey instrument, consisting of (50) items, was validated and administered to a convenient sample of (314) administrators, representing (19%) of the study population. The study yielded several important results, including the following: ● The requirements for implementing the productive school concept in the Sultanate of Oman, as perceived by school principals and their assistants, were rated as very high across all dimensions (administration, teachers, students, curriculum, supportive environment, and community partnership), with "supportive environment and community partnership" being the most significant dimension.
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى وضع آليات مقترحة لتطبيق المدرسة المنتجة في المدارس الحكومية بسلطنة عمان. من خلال تحديد المتطلبات اللازمة لتطبيقها في أبعاد هي (الإدارة والمعلم والطلاب والمناهج الدراسية والبيئة الداعمة والشراكة المجتمعية). كما هدفت الدراسة إلى الكشف عن المعوقات التي تواجهها.
و لتحقيق هذه الأهداف، تم استخدام المنهج الوصفي بأسلوبه الكمي وتم تصميم استبانة الدراسة الحالية مكونة من محورين هما المتطلبات اللازمة لتطبيق المدرسة المنتجة ومحور المعوقات التي قد تواجه تطبيق المدرسة المنتجة .
توصلت الدراسة إلى جملة من النتائج:
- إن متطلبات تطبيق مفهوم المدرسة الإنتاجية في سلطنة عمان من وجهة نظر مديري المدارس ومساعديهم جاءت بدرجة مرتفعة جداً في جميع الأبعاد ((الإدارة، المعلمون، الطلاب، المناهج، البيئة الداعمة، والشراكة المجتمعية)، وشكلت البيئة الداعمة والشراكة المجتمعية" أهم الأبعاد.
- إن مستوى المعوقات التي تواجه تطبيق المدارس المنتجة في المدارس الحكومية في سلطنة عمان جاء بدرجة مرتفعاة جداً.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
4
0
العريمية، محفوضة بنت سالم بن جمعة.
جامعة نزوى
2011
Theses and Dissertations
5
0
السعدي، عدنان بن جمعة بن العبد.
جامعة نزوى
2015
Theses and Dissertations
7
0
الشكيلي، سالم بن سعيد بن سالم.
جامعة نزوى
2010
Theses and Dissertations
5
0
السيابية، دلال بنت علي بن ناصر.
جامعة نزوى
2011