وثيقة

أنموذج مقترح لتفعيل دور الشراكة المجتمعية في المدارس الخاصة بسلطنة عمان.

الناشر
جامعة نزوى.
ميلادي
2010
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The search aims to put a suggested model for activating the role of social community in the private school in the Sultanate of Oman. To achieve the study aims a questionnaire has been prepared within (2) parts distributed on fields which are (The role of the social community in reinforcing the relationship between the school and the society, The role of the social community in caring about pupils and developing them, The role of the social community in directing the school, The role of the social community in directing the change and the developing), and applied an a simple of (10.) included groups which are(the headmasters and headmistresses of schools, the head of mothers, and fathers, councils, the headmasters of some governmental and private institutions distributed in all private schools in the regions of Oman and some of governmental and private institutions in all the regions in Sultanate of Oman, The study tries to answer the following questions: -What the real role of the social community of the private schools in the Sultanate of Oman? -Are there any statistics related to the differences with the level (-a) of the social community of the private schools in the Sultanate of Oman due to(gender, job ,academic qualifications, years of experience)? -What's the suggested model to activate the role of social community in the private schools in the sultanate of Oman? The statistics process of data is done by using averages and aviation, T-test one way ANOVA. The study reached many results and the most important ones are the following: The order of the fields according to the need for them was as the following: First, the second field. Second, the third field. Third, the fourth field. Fourth, the first field. The degrees of the need to the social community in the private school among the members of the study community on the fields of the study were between very high and average. The results of T.test referred to that: There are statistics related differences with the level (.,.o-a) in the responses of the members of the sample due to the change of gender for females in the third field. There are statistics related differences with the level (,o-a) in the responses of the members of the sample due to the change of jobs for the sake of the headmasters of governmental and private institutions in all the fields. There are statistics related differences with the level (.,.o-a) in the responses of the members of the sample due to academic qualifications in the fourth field. There are statistics related differences with the level (...o-a) in the responses of the members of the sample due to years of experience in all the fields of the study. The results of the study reached that all the (.) parts which are represented by the means of information collecting represent the need to activate the role of social community in the private schools in Sultanate of Oman. The study has reached a design of a suggested model to activate the role of social community in the private schools in the Sultanate of Oman depending on the results that the study has reached and on the theatrical literature so called: "The Model To Activate The Role Of Social Community In The Private Schools In The Sultanate of Oman". The most important ones are adopting the Ministry of Education represented in the General Directorate of the private schools this suggested model to get benefit from it in activating the role of the social community sharing in the private schools in Sultanate of Oman and adopting the General Directorate of the private schools the role of spreading the culture of the importance of the social community sharing on supporting the work of Private Schools with the owners of these schools and reinforcing their relationship with the society, its institutions and its members.
الملخص العربي
هدفت الدراسة إلى وضع أنموذج مقترح لتفعيل دور الشراكة المجتمعية في المدارس الخاصة بسلطنة عمان، ولتحقيق هدف الدراسة تم إعداد استبانة مكونة من (٤٠) فقرة موزعة على أربعة مجالات وهي: دور الشراكة المجتمعية في توثيق العلاقة بين المدرسة والمجتمع دور الشراكة المجتمعية في الرعاية الطلابية وتنميتها دور الشراكة المجتمعية في إدارة المدرسة دور الشراكة المجتمعية في إدارة التغيير والتطوير)، حيث تم تطبيقها على عينة مكونة من (٤٥٠) فردا شملت ثلاث فئات وهي : ( مديري ومديرات المدارس، رؤساء مجالس الآباء والأمهات مديري بعض المؤسسات الحكومية والخاصة، موزعين على جميع المدارس الخاصة بالمحافظات والمناطق التعليمية، وبعض المؤسسات الحكومية والخاصة في سلطنة عمان حيث جاءت الدراسة للإجابة على الأسئلة الآتية:
1 - ما واقع دور الشراكة المجتمعية في المدارس الخاصة بسلطنة عمان؟
2 - هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (٠,٠٥) في دور الشراكة المجتمعية في المدارس الخاصة بسلطنة عمان تعزى إلى متغير النوع) والمسمى الوظيفي والمؤهل العلمي وسنوات الخبرة)؟
3- ما الأنموذج المقترح لتفعيل دور الشراكة المجتمعية في المدارس الخاصة بسلطنة عمان؟
وتمت المعالجة الإحصائية للبيانات باستخدام المتوسطات الحسابية، والانحرافات المعيارية واختبار ت (T-test) وتحليل التباين الأحادي (One way ANOVA).
ولقد توصلت الدراسة إلى عدة نتائج من أبرزها:
إن ترتيب المجالات حسب درجة الحاجة لها كانت على التوالي أولاً المجال الثاني، ثانياً المجال الثالث ثالثا المجال الرابع، رابعا المجال الأول، وقد تراوحت تقديرات درجة الحاجة للشراكة المجتمعية في المدارس الخاصة بين أفراد مجتمع الدراسة على مجالات الدراسة بين درجة الحاجة العالية جدا والمتوسطة، وأشارت نتائج اختبار (ت) . إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (a=٠,٠٥ ) في استجابات أفراد العينة تعزى لمتغير النوع لصالح الإناث في المجال الثالث، كما أشارت أيضا إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (a=٠,٠٥ ) في استجابات أفراد العينة تعزى لمتغير المسمى الوظيفي لصالح مديري المؤسسات الحكومية والخاصة في جميع المجالات، وأشارت النتائج أيضا إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (a=٠,٠٥ ) في استجابات أفراد العينة تعزى لمتغير المؤهل العلمي في المجال الرابع، كما أشارت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (a=٠,٠٥ ) في استجابات أفراد العينة تعزى لمتغير سنوات الخبرة في جميع مجالات الدراسة، كذلك كشفت نتائج الدراسة أن جميع فقرات أداة الدراسة (٤٠) فقرة تمثل الحاجة لتفعيل دور الشراكة المجتمعية في المدارس الخاصة بسلطنة عمان، وقد خلصت الدراسة إلى تصميم أنموذج مقترح لتفعيل دور الشراكة المجتمعية في المدارس الخاصة بسلطنة عمان بناء على نتائج الدراسة والأدب النظري، كما قدم الباحث عدداً من التوصيات بناء على نتائج الدراسة أهمها تبني وزارة التربية والتعليم بسلطنة عمان ممثلة في المديرية العامة للمدارس الخاصة للاستفادة من النموذج المقترح ؛ لتفعيل دور الشراكة المجتمعية في المدارس الخاصة بسلطنة عمان، وقيام المديرية العامة للمدارس الخاصة بنشر ثقافة أهمية الشراكة المجتمعية لتسيير أعمال المدارس الخاصة مع ملاك هذه المدارس، وتوثيق صلتها بالمجتمع مؤسساته وأفراده.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
4
0
الحجرية، حسناء بنت حمد بن محمد.
جامعة نزوى
2012
مقالات الدوريات
6
0
الراسبية، أمينة بنت راشد.
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
2022-10-01
الرسائل والأطروحات الجامعية
14
3
الذهلية، حليمة بنت ناصر بن حمدان.
جامعة السلطان قابوس
2023
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
العريمي, وليد بن فايل بن راشد.
جامعة نزوى.
2018
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
الهنائي, محمد بن خلفان بن خزيم.
جامعة نزوى.
2008