وثيقة
استراتيجيات إدارة الصراع التنظيمي لدى مديري مدارس التعليم الأساسي وعلاقتها بالولاء التنظيمي للمعلمين في محافظة مسقط.
الناشر
جامعة نزوى
ميلادي
2018
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The study aimed to identify strategies of conflict management used by principals in basic education schools and their relation to organizational loyalty of teachers in Muscat Governorate. To achieve this aim, two questionnaires have been developed after being sure of their validity and reliability. The two questionnaires have been distributed on a study sample of (297 )members including principals and senior teachers.
The results shown in this study are:
As principals of basic education schools who used strategies of 'conflict management ' in all the five dimensions, in general, are achieving medium degrees with an arithmetical average (3.20) according to the prepared scale; the degrees are in descending orders according to" practice degree"; first, the "cooperation strategy" which achieved a high degree of practicing with an arithmetical average (3.78), next, "Compromising strategy" with an average (3.36) then, 'Courtesy strategy with an average(3.24) then," Avoiding strategy with an average (2.87); finally "Competition strategy" with an average (2.76).
The results show no statistical differences related to ' Social gender' variable at the level (α< 0.05) among average of responses of a study sample members towards dimensions of conflict management strategies (Cooperation ,Compromising, Courtesy ,Avoiding, Competition) therefore, there are statistically significant differences related to "scientific qualification" at the level (α<0.05) among average of study sample members' responses towards "Cooperation and Compromising" strategies in favor of higher qualifications; master degree or above. Whereas , differences come in favor of" bachelor degree" in " Avoiding strategy". All dimensions of organizational loyalty of senior teachers, in general, have a medium degree with an average (3.38) according to the prepared scale; the results are as following; first, the dimension of "Emotional loyalty" with an average (3.60) ; then, "Normative loyalty" with an average (3.30), finally, the "Continuous loyalty' with an average (3.24), there are no statistically significant differences in organizational loyalty degrees in all scale dimensions related to " Social gender" and " Scientific qualification" at level(α<0.05) in evaluation of the study sample. There are no statistically significant differences shown in the evaluation of study sample at level (α<0,05)in organizational loyalty in all scale dimensions related to "Experience" variable except for "Continuous loyalty" as it comes in favor of members who have experience more than 7 years.
The study pointed to a positive correlation between degree of practicing conflict management strategies in dimensions (Cooperation, Compromising, Courtesy) and the organizational loyalty of senior teachers. whereas there is inverse relationship between degrees of principals who practise (Competition, Avoiding) strategies and organizational loyalty of senior teachers at the level (α< 0.05).
"Cooperation" dimension is considered the most positive correlative dimension to organizational loyalty of senior teachers. The study recommended the following:
- To value what teachers are looking forward to and to value their ambitions.
- To put the opinions of the opposed teachers into consideration and not to disrespect them.
- To let teachers share in seeking solutions to conflicts and to reinforce their continuous loyalty in schools of basic education.
المجموعة
URL المصدر
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على استراتيجيات إدارة الصراع لدى مديري مدارس التعليم الأساسي وعلاقتها بالولاء التنظيمي للمعلمين في محافظة مسقط، ولتحقيق الهدف تم تطوير استبانتين بعد التأكد من دلالات صدقهما وثباتهما، وزعتا على عينة الدراسة المكونة من (297) مديرا ومعلماً أول. وقد توصلت الدراسة الى مجموعة من النتائج، كان من أهمها: جاءت درجة ممارسة مديري المدارس التعليم الأساسي لجميع الأبعاد الخمسة لاستراتيجيات إدارة الصراع بشكل عام بدرجة متوسطة وبمتوسط حسابي بلغ (3,20) وفق المقياس المعد، حيث جاءت مرتبة تنازليا على التوالي حسب درجة الممارسة: فجاءت استراتيجية التعاون أولاً بدرجة ممارسة كبيرة وبمتوسط حسابي (3,78) تلتها استراتيجية الحل الوسط بدرجة متوسطة حيث بلغ المتوسط الحسابي (3,36) بعدها استراتيجية المجاملة بدرجة متوسطة وبمتوسط حسابي (3,24)، ثم استراتيجية التجنب بدرجة متوسطة وبمتوسط حسابي (2,87)، وفي المرتبة الأخيرة استراتيجية التنافس بدرجة متوسطة وبمتوسط حسابي (2,76)، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (α≤0.05) بين متوسطات استجابة أفراد العينة حول أبعاد استراتيجية إدارة الصراع (التعاون، الحل الوسط، المجاملة، التجنب، التنافس) تعزى لمتغير النوع الاجتماعي، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (α≤0.05) بين متوسطات استجابة أفراد العينة تعزى لمتغير المؤهل العلمي حول ممارسة استراتيجيات إدارة الصراع في بعدي (التعاون، الحل الوسط) لصالح مؤهل ماجستير فأعلى، بينما جاءت الفروق لصالح مؤهل علمي بكالوريوس في بعد (التجنب). وجاءت جميع أبعاد الولاء التنظيمي للمعلمين الأوائل بشكل عام بدرجة متوسطة وبمتوسط حسابي (3,38) وفق المقياس المعد، حيث جاء على التوالي بعد الولاء العاطفي في المرتبة الأولى وبأعلى متوسط بلغ (3,60)، يليه بعد الولاء المعياري بمتوسط بلغ (3.30) وأخيرًا بعد الولاء المستمر بمتوسط بلغ (3,24)، وعدم وجود فروق دالة إحصائيا عند مستوى دلالة (α≤0.05) في تقديرات عينة الدراسة لدرجة الولاء التنظيمي في جميع أبعاد المقياس يعزى لمتغير النوع الاجتماعي، ومتغير المؤهل العلمي.
لا توجد فروق دالة إحصائيا عند مستوى دلالة (α≤0.05) في تقديرات عينة الدراسة لدرجة الولاء التنظيمي في جميع أبعاد المقياس يعزى لمتغير الخبرة ما عدا بعد الولاء المستمر وجاءت لصالح ذوي الخبرة أكثر من 7سنوات. وأشارت الدراسة إلى وجود علاقة ارتباطية موجبة بين درجة ممارسة مديري المدارس التعليم الأساسي لاستراتيجيات إدارة الصراع في الأبعاد (التعاون، والحل الوسط، والمجاملة) والولاء التنظيمي للمعلمين الأوائل، بينما توجد علاقة عكسية في درجة ممارسة مديري المدارس في بعدي (التنافس، والتجنب) بالولاء التنظيمي للمعلمين الأوائل عند مستوى دلالة (α≤0.05)، ويعد بعد استراتيجية التعاون أكثر الأبعاد ارتباطا إيجابيا بمستوى الولاء التنظيمي للمعلمين الأوائل. وقد توصلت الدراسة إلى مجموعة من التوصيات، من أبرزها: الأخذ بتطلعات المعلمين وطموحاتهم، الاهتمام بآراء المعارضين من المعلمين وعدم الاستهانة بها، إشراك المعلمين في عملية حل الصراع، تعزيز الولاء المستمر للمعلمين في مدارس التعليم الأساسي.
لا توجد فروق دالة إحصائيا عند مستوى دلالة (α≤0.05) في تقديرات عينة الدراسة لدرجة الولاء التنظيمي في جميع أبعاد المقياس يعزى لمتغير الخبرة ما عدا بعد الولاء المستمر وجاءت لصالح ذوي الخبرة أكثر من 7سنوات. وأشارت الدراسة إلى وجود علاقة ارتباطية موجبة بين درجة ممارسة مديري المدارس التعليم الأساسي لاستراتيجيات إدارة الصراع في الأبعاد (التعاون، والحل الوسط، والمجاملة) والولاء التنظيمي للمعلمين الأوائل، بينما توجد علاقة عكسية في درجة ممارسة مديري المدارس في بعدي (التنافس، والتجنب) بالولاء التنظيمي للمعلمين الأوائل عند مستوى دلالة (α≤0.05)، ويعد بعد استراتيجية التعاون أكثر الأبعاد ارتباطا إيجابيا بمستوى الولاء التنظيمي للمعلمين الأوائل. وقد توصلت الدراسة إلى مجموعة من التوصيات، من أبرزها: الأخذ بتطلعات المعلمين وطموحاتهم، الاهتمام بآراء المعارضين من المعلمين وعدم الاستهانة بها، إشراك المعلمين في عملية حل الصراع، تعزيز الولاء المستمر للمعلمين في مدارس التعليم الأساسي.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية