وثيقة

أثر اتجاه المفردات ونسب توزيعها وعدد فئات تدريج ليكرت على أداء طالبات الصف الحادي عشر بمحافظة مسقط وعلى الخصائص السيكومترية لأداة القياس.

الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2012
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
This study aimed to investigate the effect of Items-Wording, their distribution percentage and the number of Likert rating categories on grade 11 female students' Performance and on Scale Psychometric Properties. The measurements were applied on a sample consisting of (450) female students all from grade11(age around 17 years old). The sample was taken from A;Seeb city in Muscat governor in the year 2011\2012 For data collection, a scale of academic self-concept was used after deriving (15) forms from it. The (15) forms have the same content but differ only in the number of Likert rating categories(3,5,7) and the distribution of negative and positive items(all items are positive, 25% of the items are negative, 50% of the items are negative, 75% of the items are negative, all items are negative). The Quasi- Experimental method was used in this study. That is because the subjects were already divided among 15 classes. Therefore, they were taken as they are to represent the 15 experimental groups. The sample was divided among 15 experimental groups. Each group consists of 30 students and sits for one measurement. So, each group sits for a different measurement than the others(15 measurements are distributed among 15 groups). The results revealed a high effect for the number of Likert rating categories) and medium effect for both ( Item-Wording and the distribution of negative and positive items) and the interaction between the two independent variables on the reliability and the performance of the measurements. While no effect was found on the predictive validity of the measurements. Regarding the performance, all 15 means and standard deviations were converted into percentage means and standard deviations. That is to be able to compare between all of them regardless of the number of Likert rating categories( 3\57). It was found out that the( 5 alternatives measurement in which all items are positively worded) showed the highest mean compared to all other measurements. This form's mean was 21.66 degrees higher than the theoretical mean of the 5-pointed scale. The results also revealed a significant mean score differences due to the interaction between the two independent variables with statistical function difference at level of (0,001). The effect size of the interaction was medium according to Cohen categories. The results about reliability revealed high coefficients as they were around (0.860-0.985). The statistical analysis found that the differences between the 15 validity coefficients are significant. That leads to the post-hoc test which reveals 105 comparisons, one of them was not significant. The comparisons showed that the best form is the one that has the highest validity coefficient value and that is the(3-pointed likert scale with 25% of negative items). (see index 12) On the other hand, no significant differences were found between the 15 predictive reliability coefficients. That may be due to the low number of sample in every group (n=30). Or it could be a specific case for the predictive reliability. Nevertheless, 5 of the coefficients were significant at level less than (0.05) while the rest were not. Finally, in the light of the results reached by this study, a number of recommendations are suggested. They concentrate on the importance of the interaction between the (Item-Wording and their distribution) and (the number of Likert rating categories) and its effect on the performance and the Scale Psychometric Properties. This significant interaction reveals many preferable forms but the form (5-pointed likert scale in which all items are positively worded) may be the best. That is because this form achieved good results in all three dependent valuables. It got the highest mean of performance, a high reliability coefficient(0.912) and was one of the 5 validity coefficients that were significant at level less than(0.05).
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة لبحث أثر اتجاه المفردات ونسب توزيعها وعدد فئات تدريج ليكرت على أداء طالبات الصف الحادي عشر و الخصائص السيكومترية لأداة القياس، وتم تطبيق أدوات القياس على عينة من طالبات الصف الحادي عشر قوامها (450 طالبة من ولاية السيب في محافظة مسقط بسلطنة عمان في العام الدراسي ۲۰۱۲ / ۲۰۱۱ . فقد تم تطبيق مقياس مفهوم الذات الأكاديمي بعد اشتقاق (15) صورة منه تتشابه في المحتوى وتختلف في عند فئات التدريج (۳، ۷، ۵) واتجاه المفردات ونسب توزيعها في جميع المفردات موجبة، ۲۰% من المفردات سالبة، 50% من المفردات سالبة، ۷۵% من المفردات سالبة، جميع المفردات سالبة).وتم اعتماد المنهج شبه التجريبي حيث أن العينة كانت موزعة بشكل مسبق إلى (15) شعبة دراسية، فتم اعتماد كل شعبة لتمثل مجموعة تجريبية في الدراسة، وبذلك تكونت للدراسة (15) مجموعة تجريبية تحتوي كل منها على (۳۰) طالبة.
وقد أسفرت النتائج عن وجود تأثير كبير لعدد فئات التدريج وتأثير متوسط الاتجاه المفردات ونسب توزيعها والتفاعل بين المتغيرين (عدد فئات التدريج) و (اتجاه المفردات ونسب توزيعها على ثبات أدوات القياس وعلى أداء الأفراد، بينما لم تظهر النتائج تأثيرات دالة للمتغيرات المستقلة على الصدق التنبؤي لأداة القياس.
فيما يتعلق بأداء الأفراد، استخرجت المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية لكل مجموعة من المجموعات الخمسة عشر، ثم تم تحويلها إلى متوسطات حسابية وانحرافات معيارية مئوية ليمكن المقارنة فيما بينها، فاتضح أن الصورة التي تحتوي على تدريج خماسي وجميع فقراتها موجبة حصلت على أعلى متوسط حسابي مئوي من بين جميع المتوسطات لجميع التدريجات والتوزيعات المختلفة، كما أنه كان أعلى من المتوسط النظري بمعدل (۲۱٫۹۹ درجة)، وعند البحث في دلالة الفروق بين هذه المتوسطات تبين وجود تأثير متوسط للتفاعل بين عدد فئات التدريج وأتجاه المفردات ونسب توزيعها على أداء الأفراد عند مستوى دلالة (۰٫۰۰۱) أما ثبات المقياس، فقد كانت جميع معاملات الثبات مرتفعة حيث تراوحت بين (۰٫۸۹۰ و ۰٫۹۸۵)، وقد أسفرت نتائج المعالجة الإحصائية عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين قيم معاملات الثبات للخمسة عشر صورة، وعند إجراء المقارنات الثنائية للتحقق من اتجاه الفروق (بلغ عددها ۱۰۰ مقارنة)، ظهر أن الصورة التي تحتوي على تدريج ثلاثي و ۲۵% من فقراتها سالية هي التي تحقق أعلى معامل ثبات، ولذلك كان اتجاه الفروق لصالحها في جميع المقارنات الثنائية معها، وقد تم تلخيص اتجاه الفروق لجميع المقارنات الثنائية الدالة في الملحق (۱۲). وفيما يتعلق بأثر اتجاه المفردات ونسب توزيعها وعدد فئات تدريج ليكرت على صدق الأداة، فقد استخدم الصدق التنبؤي كمحك لاستخراج صدق أدوات القياس، حيث استخرج معامل الارتباط بين متوسط الأداء والتحصيل الدراسي لأفراد العينة لكل صورة من صور المقياس، وتبين من المعالجة الإحصائية عدم وجود فروق دالة إحصائيا بين معاملات الصدق المستخرجة ،مما يعني أن (عدد فئات التدريج) و اتجاه المفردات ونسب توزيعها) لا يؤثران على الصدق التنبؤي لأداة القياس. ورغم ذلك فقد أظهرت النتائج أن بعض معاملات الارتباط كانت دالة إحصائيا عند مستوى أقل من ( 0 . 05) والبعض الأخر غير دال مع أن جميع الصور الخمسة عشر تحتوي على نفس المفردات وتختلف فقط في نسب توزيع المفردات السالبة وعدد فئات التدريج.
وفي ضوء النتائج التي توصلت إليها الدراسة فإنها توصي الباحثين بالأخذ في الاعتبار أثر التفاعل بين عدد فئات التدريج واتجاه المفردات ونسب توزيعها على الأداء والخصائص السيكومترية، كما توصي باستخدام الصورة التي تحتوي على التدريج الخماسي وجميع فقراتها موجبة وذلك لأنها من حيث الأداء، حققت أعلى متوسط حسابي وكان الفرق بينه وبين المتوسط النظري للتدريج الخماسي أعلى من جميع الفروق بين كل متوسط والمتوسط النظري لتدريجه، أما من جانب الثبات فرغم أن الفروق لم تكن الصاح الصورة (خماسي موجب) في جميع المقارنات إلا أن قيمة معامل الثبات لهذه الصورة يعتبر مرتفعا ويعبر عن اتساق داخلي مقبول لأداة القياس حيث بلغت قيمة معامل الثبات لهذه الصورة(۰۹۱۲)، أما من جهة الصدق، فقد كانت هذه الصورة من الصور الخمس الوحيدة التي كانت معاملات ارتباطها دالة إحصائيا عند مستوى أقل من (0٫00).
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
1
0
الغمارية, شافية بنت راشد بن سعيد.
جامعة السلطان قابوس
2012
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
الهنائي, سيف بن سعيد بن عبدالله.
جامعة السلطان قابوس
2011
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
البهلانية, متميزة بنت هلال بن أحمد.
جامعة نزوى
2017
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
البلوشية, فايزة بنت غلام رسول بن حاج تاج محمد
جامعة السلطان قابوس
2016