وثيقة
أثر برنامج تدريبي في تحسين مهارة اتخاذ القرار المهني لدى طالبات الصف العاشر في سلطنة عمان
الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2009
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The aim of this research was to measure the impact of a training programme in improving the vocational decision making skills for 10th grade female students in AlBatinah region in Oman through testing the following hypothesis: There is a statistical significant difference at level 0.05 between the experimental group and the control group in making vocational decision attributed to the training programme.
The sample of this study consisted of 63 female students of 10th grade. Students were randomly assigned into two groups: an experimental group including (31) female students and a control group including (32) female students. To exmain the study's hypothesis, a training programme was designed and it consisted of ten sessions. This programme's activities were based on Holland's vocational types theory. Each training session ran for 90 minutes. The Crits standard, figure (B1), of taking vocational decision was applied to the experimental and the control groups to compare their performance in the pre and post tests. After collecting data, analytical statistical methods revealed the following result: There are statistical significance differences at the level of 0.05 between the experimental group and the control group in making vocational decision that is attributed to the training programme. In the light of the results of this study, training courses should be organized for raising the student's awareness about vocational choice and appropriate methods should be used for discovering their vocational tendencies. Vocational Direction programmes need to depend on activities derived from Holland's hypothesis of Vocational Types as they are helpful for students in discovering themselves enhacing their vocational exploration. The current programme used in this study can be distributed and applied to all schools in Oman.
المجموعة
URL المصدر
الملخص العربي
هدفت الدراسة الحالية إلى قياس أثر برنامج تدريبي في تحسين مهارة اتخاذ القرار المهني لدى طالبات الصف العاشر في منطقة الباطنة جنوب في سلطنة عمان وذلك من خلال اختبار فرض الدراسة الآتي: توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى 0.05 بين المجموعتين التجريبية والضابطة في اتخاذ القرار المهني تعزي للبرنامج التدريبي. وتألفت عينة الدراسة من (63) طالبة من طالبات السصف العاشر، تم توزيعهن إلى مجموعتين، المجموعة التجريبية وتتكون من (31) طالبة والمجموعة الضابطة وتتكون من (32) طالبة، ولاختبار فرض الدراسة تم بناء برنامج تدريبي مكون من عشر جلسات، يعتمد في أنشطته على نظرية هولاند للأنماط المهنية، ويتراوح مدة كل جلسة تدريبية (90) دقيقة. وقد تم تطبيق استبانة كرايتس الصورة (ب1) والخاصة باتخاذ القرار المهني لقياس أثر البرنامج، حيث تم تطبيق الاستبانة على المجموعتين التجريبية والضابطة لمقارنة أداء المجموعتين في القياس القبلي والبعدي، وبعد تطبيق البرنامج التدريبي وإجراء الاختبارات البعدية واستخدام أساليب الإحصاء التحليلي، أظهرت الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى ٬05 بين المجموعتين التجريبية والضابطة في اتخاذ القرار المهني تعزي للبرنامج التدريبي. وفي ضوء النتائج التي تم التوصل إليها في هذه الدراسة تم الخروج بتوصيات تتمثل في عقد دورات تدريبية تهدف إلى توعية الطلبة فيما يتعلق بالاختيار المهني مع استخدام المقاييس المناسبة لاكتشاف ميولهم المهنية، واعتماد برامج التوجيه المهني على أنشطة مشتقة من افتراضات هولاند في نظريته للأنماط المهنية؛ لأنها تساعد الطالب على اكتشاف الذات والاستكشاف المهني، وتعميم البرنامج المطبق في الدراسة الحالية على مدارس السلطنة.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية