وثيقة
فاعلية الذات المهنية و علاقتها بأزمة الهوية وقلق المستقبل المهني لدى طلبة الصف الحادي عشر بمحافظة شمال الباطنة بسلطنة عمان
الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2019
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The study aimed to identify the career self efficacy and its relationship with identity crisis and career future anxiety among 11th grade students in the North of Batinah Governorate in Oman. The sample consisted of (550) of females and males. The sample was chosen by using stratified cluster way. In order to achieve the study aims, three scales were used: The career making decision self-efficacy, identity crisis, and career future anxiety. To answer the study's question, means, standard deviation, pearson's correlation and "T-test" for one and two independent sample were used. The results showed high level in career self-efficacy, medium level in identity crisis, and low level in career future anxiety. No statistical differences were found between males and females in career self-efficacy and career future anxiety. However, significant differences were found in the level of crisis identity due to gender. Further, no significant differences were found in career self-efficacy, crisis identity, and future anxiety due to academic path (Applied Science). Significant differences were found in crisis identity and career future anxiety due to academic achievement. Moreover, findings showed a positive relationship between career self-efficacy and identity crisis, while there was no significant relationship between career self-efficacy and career future anxiety. Result revealed negative relationship between identity crisis and career future anxiety.
Key words: career self-efficacy, identity crisis, career future anxiety.
المجموعة
URL المصدر
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على فاعلية الذات المهنية، وعلاقتها بكل من أزمة الهوية وقلق المستقبل المهني لدى طلبة الصف الحادي عشر من مدارس محافظة شمال الباطنة، وقد تكونت عينة الدراسة من 550 طالب وطالبة تم اختيارها بالطريقة الطبقية العنقودية، باستخدام المنهج الوصفي الارتباطي. ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام ثلاثة مقاييس هي: فاعلية الذات المهنية، أزمة الهوية، وقلق المستقبل المهني. وللإجابة عن أسئلة الدراسة تم استخدام المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية ومعامل ارتباط بيرسون واختبار "ت" لعينة واحدة واختبار ت" العينتين مستقلتين، وتحليل التباين الأحادي. وقد أظهرت النتائج ارتفاعا في مستوى فاعلية الذات المهنية لدى أفراد العينة، ومستوى متوسطة الأزمة الهوية، ومستوى متوسطة في قلق المستقبل المهني. كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية لفاعلية الذات المهنية وقلق المستقبل المهني لدى كل من الذكور والإناث تعزى إلى متغير النوع الاجتماعي، بينما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى أزمة الهوية تعزى إلى متغير النوع الاجتماعي إضافة إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية لفاعلية الذات المهنية وأزمة الهوية وقلق المستقبل المهني تعزى إلى متغير التخصص الدراسي (بحتة، تطبيقية). تشير النتائج أيضا إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية لفاعلية الذات المهنية تعزى إلى مستوى التحصيل الدراسي، بينما توجد فروق ذات دلالة إحصائية لأزمة الهوية وقلق المستقبل المهني تعزى إلى متغير مستوى التحصيل الدراسي. كما أظهرت النتائج وجود علاقة إيجابية ذات دلالة إحصائية بين فاعلية الذات المهنية وأزمة الهوية، في حين أظهرت النتائج عدم وجود علاقة دالة إحصائية بين فاعلية الذات المهنية وقلق المستقبل المهني، ووجود علاقة ارتباطية سالبة ذات دلالة إحصائية بين أزمة الهوية وقلق المستقبل. الكلمات المفتاحية: فاعلية الذات المهنية، أزمة الهوية، قلق المستقبل المهني.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية