وثيقة

دور الإدارة المدرسية في تنمية الممارسات القيادية لدى طلاب بعض مدارس التعليم ما بعد الأساسي بسلطنة عمان

الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2009
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The present study aims at identifying the role of the school administration in developing leadership practice in students as showed in the literature and in some after basic schools in Oman. It also aims at finding the difference between the school administrations in developing leadership practice according to region, gender, class level and participation in the leadership group. It also gives some suggestions for developing leadership. The researcher designed a questionnaire for the after basic students in Muscat, Al-Dakhlia and Dofar regions. It was designed to measure the role of the school administration in developing leadership in after basic students through these components: communication and building relationships, responsibility and self-confidence, working group and cooperative working and problem solving and decision making. The sample consisted of 542 students from the three regions mentioned earlier. SPSS statistical program was used to analyze the results of the research, The findings of this study revealed that students believe that communication and building relationships was the first in developing leadership practice that the school administration provid, the second was solving problems and taking decisions, the third was responsibility and self-confidence, and the fourth was working and cooperative working. The study showed that the least leadership exercises given by the school in communication and building relationships were students' participation in discussing ideas and information, receiving their colleagues' suggestions and showing them to the administration, and criticizing the rules and regulations of the school. The least leadership exercises of responsibility and self-confidence were students' participation in receiving guests visiting the school, participating in meetings management and discussion, participating in discussing class councils' plans and activities plans. The least exercises for working and cooperative working were receiving new students, class councils and activities meetings leadership, and organizing groups to educate the local society. Moreover the least exercises solving problems and taking decisions were students' participation in school decisions in meetings and giving suggestions to solve school problems. As for variables of the study, results revealed that there are a statistically significant difference at <05 between the estimates of students about communication and building relationship related to the region where the estimates of Dakhlia region was higher. At the problem solving and decision making for the same variable, there is significant difference between(Muscat & Dofar) and (Dakhlia & Dofar) where the estimates of Dakhlia and Muscat where higher. Also, there are a statistically significant difference at <05 between the estimates of students related to gender where the females where higher. As for leadership group, results revealed that there are a statistically significant difference at <05 between the estimates of students and the differences for the benefit of the students involved. There are no statistically significant difference at <05 between the estimates of students related to class level. Based on these results, a number of recommendations and further studies were suggested.
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة التعرف على دور الإدارة المدرسية في تنمية الممارسات القيادية لدى الطلاب في الأدبيات التربوية، والكشف عن واقع هذا الدور في بعض مدارس التعليم ما بعد الأساسي بسلطنة عمان، وفقا لمتغيرات المنطقة، والنوع، والصف، والاشتراك في نشاط الإدارة الطلابية، كما هدفت الدراسة إلى وضع إجراءات مقترحة لتفعيل دور الإدارة المدرسية في تنمية الممارسات القيادية للطلاب في المراحل التعليمية المختلفة.
ولتحقيق الأهداف السابقة اعتمدت الدراسة المنهج الوصفي، حيث تم تحليل الأدب النظري ذي العلاقة بموضوع الدراسة، وتم بناء استبانة مكونة من (58) فقرة تمثل دور الإدارة المدرسية في تنمية الممارسات القيادية لدى الطلاب في مدارس التعليم ما بعد الأساسي
في أربعة محاور هي: الاتصال وبناء العلاقات، والمسؤولية والثقة بالنفس، وفرق العمل والعمل التشاركي، وحل المشكلات واتخاذ القرار. وتم تطبيق الاستبانة بعد التأكد من صدقها وثباتها على عينة بلغت ( 542 ) طالبا وطالبة في مدارس التعليم ما بعد الأساسي في كل من محافظة مسقط، والمنطقة الداخلية، ومحافظة ظفار.
تم استخدام الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS) لتحليل البيانات، وتم استخراج المتوسطات الحسابية، والانحرافات المعيارية، والأهمية النسبية، واختبارات لعينتين مستقلتين، واستخدام تحليل التباين الأحادي، واختبار شافيه للمقارنات البعدية.
ومن أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة ما يأتي:
1. من الإطار النظري توصلت الباحثة أن مجالات تنمية القيادة الطلابية في المدارس تتخذ أشكالا مختلفة منها: المجموعات التعاونية وفرق العمل، وتخويل وتفويض الطلبة في اكتساب وتطبيق المعارف، والأخذ بآراء الطلبة ومقترحاتهم في داخل الصف وخارجه، وتفعيل المجالس الطلابية والأخذ بالتوصيات والمقترحات التي ترفعها إلى إدارة المدرسة، والعلاقات الجيدة بين المعلم والطالب، والأنشطة التي يشارك فيها الطالب لخدمة المجتمع، والقدرة على التعامل مع الآخرين، والاستماع وقبول الآخر، والالتزام والمسئولية، والقدرة على التنظيم، والتخطيط، وحل المشكلات، وصنع القرار.
2. بناء على تقديرات أفراد العينة على محاور الدراسة، لقد حصل. محور الاتصال وبناء العلاقات على المرتبة الأولى، بينما جاء المحور الرابع حل المشكلات واتخاذ القرار في المرتبة الثانية، والمحور الثاني المسؤولية والثقة بالنفس في المرتبة الثالثة. في حين جاء المحور الثالث فرق العمل والعمل التشاركي في المرتبة الرابعة والأخيرة..
وقد أظهرت الدراسة أن أقل الممارسات القيادية التي توفرها المدرسة للطلاب هي مشاركة الطلاب في مناقشة الأفكار والمعلومات مع جميع العاملين، و تلقي اقتراحات زملائهم الطلاب وعرضها على إدارة المدرسة، و نقد القضايا المهمة كالقوانين واللوائح والتعليمات المدرسية، والمشاركة في إدارة الإجتماعات والمناقشات، والمشاركة في مناقشة خطط وبرامج مجالس الفصول وجماعات الأنشطة، ورئاسة الاجتماعات الدورية لمجالس الفصول والأنشطة الطلابية، ومشاركة الطلاب في اتخاذ القرارات المدرسية في الاجتماعات واللجان المختلفة، وتقديم مقترحات لحل مشکلات خاصة بالمدرسة. 3. أما بالنسبة لمتغيرات الدراسة فقد ظهر وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوی (ه < 0, 05) بين متوسطات تقديرات الطلاب على مستوى المنطقة على محور الاتصال وبناء العلاقات لصالح المنطقة الداخلية. وعلى محور حل المشكلات واتخاذ القرار لصالح محافظة مسقط، والمنطقة الداخلية. كما توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى ( < 0, 05) تعزي لمتغير النوع، والفروق لصالح الإناث في محاور الدراسة الأربعة. وتوجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (ه 0, 053) بين تقديرات الطلاب المشتركين وغير المشتركين في نشاط الإدارة الطلابية على الممارسات القيادية التي توفرها لهم الإدارة المدرسية، والفروق لصالح الطلاب المشتركين في محاور الدراسة الأربعة. أما على مستوى الصف فقد أظهرت الدراسة أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند. مستوى (a <05 ,0) بين تقديرات طلاب الحادي عشر والثاني عشر على الممارسات القيادية التي توفرها لهم الإدارة المدرسية في محاور الدراسة الأربعة. وبناء على النتائج التي أظهرتها الدراسة تم التوصل إلى عدد من الإجراءات المقترحة لتفعيل دور الإدارة المدرسية في تنمية الممارسات القيادية للطلاب في المراحل التعليمية المختلفة.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

مقالات الدوريات
4
0
الصقري, محمد بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
2015
مقالات الدوريات
5
1
القريوتي, إبراهيم أمين.
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
2015
الرسائل والأطروحات الجامعية
2
0
السنيدية, ياسمين بنت سالم.
جامعة نزوى.
2021
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
السيابية, نعيمة بنت خلفان بن سعيد.
جامعة السلطان قابوس.
2017
الرسائل والأطروحات الجامعية
11
4
الفارسية, فاطمة بنت محمد بن عبدالله.
جامعة السلطان قابوس
2019