وثيقة
ضغوط العمل وعلاقتها بالحراك المهني بالمديريات العامة للتربية والتعليم بسلطنة عمان من وجهة نظر الإداريين.
الناشر
جامعة نزوى
ميلادي
2014
اللغة
العربية
الموضوع
الملخص الإنجليزي
This study aimed to investigate the administrative employees' view of the level of work stress and the occupational mobility and the relation between them in the General directorates of Education in Sultanate of Oman. The study used the descriptive method. A questionnaire was designed to collect the necessary data. The questionnaire consisted of two fields; one of them was work stress consisting of 37 statements distributed onto 7 axes which are role conflict, role ambiguity, job stress, professional growth opportunities, relationships at work, individual sources and the physical environment; the second was occupational mobility consisting of 25 statements distributed onto 4 axes which are the social, cultural, economic and the personal factors. After making sure of their validity and reliability, they were applied on 187 directors and heads of departments in the academic year 2012/2013.
The major findings of this study are as follows:
The level of work stress in the General Directorates of Education in the Sultanate of Oman was medium. Also, the level of the occupational mobility in the General Directorates of Education in the Sultanate of Oman was medium. There were no statistically significant differences at the level of significance (.05≥a) in the sources of the stress of work attributed to variables of the current job or qualification. In addition there were statistically significant differences at the level of significance (.05≥a) sources of the stress of work attributed to the experience years for the sake of the few experience years in the axis of role ambiguity. Furthermore, there were statistically significant differences at the level of significance (.05≥a) in the occupational mobility attributed to the social type in the cultural, economic and personal factors for the sake of the females. Additionally, there was a positive and medium relation in the sources of work stress and occupational mobility of Administrators in the General Directorate of Education in the Sultanate of Oman.
The most important recommendations that the study gave were:
Reviewing the salaries of the directors and heads of departments to suit the stress of their jobs.
Giving work nature bonuses commensurate with their current jobs and consistent with their current job descriptions.
The employee should have physical and moral advantages that make him or herfeels more job satisfaction and stability.
This kind of jobs - Director and Head of Department- should be competitive to the applicants and there should be physical advantages for these jobs to encourage the
المجموعة
URL المصدر
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف إلى درجة ضغوط العمل وعلاقتها بالحراك المهني بالمديريات العامة للتربية والتعليم بسلطنة عمان، والعلاقة بينهما من وجهة نظر الإداريين، واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي، وقد تم تصميم استبانة كوسيلة لجمع البيانات اللازمة والتي تكونت من مجالين الأول لضغوط العمل مكون من (۳۷) فقرة موزعة على سبعة محاور هي: صراع الدور، وغموض الدور، والعبء الوظيفي، وفرص النمو المهني، والعلاقات في العمل، والمصادر الفردية، والبيئة المادية. والثاني للحراك المهني مكون من (۲۰) عبارة موزعه على أربعة محاور وهي العوامل الاجتماعية، والعوامل الثقافية، والعوامل الاقتصادية، والعوامل الشخصية، وبعد التأكد من دلالة صدقها وثباتها طبقت على (۱۸۷) مدير دائرة ورئيس قسم في العام الدراسي ۲۰۱۳ / ۲۰۱۲ م.
وقد توصلت الدراسة إلى النتائج التالية:
- أن درجة ضغوط العمل في المديريات العامة للتربية والتعليم بسلطنة عمان جاءت
متوسطة، كذلك جاءت درجة الحراك المهني بالمديريات العامة للتربية والتعليم بسلطنة عمان متوسطة، كذلك عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (.05≥a) في درجة ضغوط العمل تعزى إلى متغير الوظيفة الحالية، والمؤهل العلمي، كذلك وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (.05≥a) في ضغوط العمل تعزى إلى سنوات الخبرة لصالح سنوات الخبرة القصيرة في محور غموض الدور، وأيضا وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (.05≥a) في الحراك المهني تعزي للنوع الاجتماعي في العوامل الثقافية والعوامل الاقتصادية والعوامل الشخصية ولصالح الإناث، وكذلك وجود علاقة موجبة ومتوسطة بين ضغوط العمل والحراك المهني بالمديريات العامة للتربية والتعليم بسلطنة عمان من وجهة نظر الإداريين. وأوصت الدراسة بمجموعة من التوصيات أهمها:
- إعادة النظر في رواتب المديرين ورؤساء الأقسام بما يتناسب مع أعباء وظائفهم الحالية. - منح علاوات طبيعة عمل تتناسب مع عملهم الحالي وبما يتفق مع توصيف الوظيفة. - أن يتمتع الموظف بمميزات مادية ومعنوية، تجعله أكثر شعورا بالاطمئنان والاستقرار الوظيفي، - أن تخضع مثل هذه الوظائف (مدير دائرة ورئيس قسم المنافسة بين المتقدمين مع تقديم ميزات مادية حتى تشجع الأفراد المؤهلين للمنافسة عليها .
وقد توصلت الدراسة إلى النتائج التالية:
- أن درجة ضغوط العمل في المديريات العامة للتربية والتعليم بسلطنة عمان جاءت
متوسطة، كذلك جاءت درجة الحراك المهني بالمديريات العامة للتربية والتعليم بسلطنة عمان متوسطة، كذلك عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (.05≥a) في درجة ضغوط العمل تعزى إلى متغير الوظيفة الحالية، والمؤهل العلمي، كذلك وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (.05≥a) في ضغوط العمل تعزى إلى سنوات الخبرة لصالح سنوات الخبرة القصيرة في محور غموض الدور، وأيضا وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (.05≥a) في الحراك المهني تعزي للنوع الاجتماعي في العوامل الثقافية والعوامل الاقتصادية والعوامل الشخصية ولصالح الإناث، وكذلك وجود علاقة موجبة ومتوسطة بين ضغوط العمل والحراك المهني بالمديريات العامة للتربية والتعليم بسلطنة عمان من وجهة نظر الإداريين. وأوصت الدراسة بمجموعة من التوصيات أهمها:
- إعادة النظر في رواتب المديرين ورؤساء الأقسام بما يتناسب مع أعباء وظائفهم الحالية. - منح علاوات طبيعة عمل تتناسب مع عملهم الحالي وبما يتفق مع توصيف الوظيفة. - أن يتمتع الموظف بمميزات مادية ومعنوية، تجعله أكثر شعورا بالاطمئنان والاستقرار الوظيفي، - أن تخضع مثل هذه الوظائف (مدير دائرة ورئيس قسم المنافسة بين المتقدمين مع تقديم ميزات مادية حتى تشجع الأفراد المؤهلين للمنافسة عليها .
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية