وثيقة

درجة امتلاك معلمي التربية الإسلامية في الحلقة الثانية من التعليم الأساسي مهارات القرن الحادي والعشرين من وجهة نظر المعلمين الأوائل والمعلمين أنفسهم.

الناشر
جامعة السلطان قابوس.
ميلادي
2020
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
This study aimed to measure the extent to which the Islamic education teachers of the second cycle of basic education have the 21st century skills from the point of view of the head teachers and the teachers themselves. In order to achieve the objectives of the study, the researcher adopted the descriptive survey method. The questionnaire was used as a tool to collect information. It was consisted of (46) items on four areas: Learning and innovation skills, communication and collaboration skills, digital literacy, career and life skills. After being proved as a stable and valid tool, the questionnaire was implemented on the survey sample that included; (102) male and female head teachers, and (304) male and female teachers from four governorates. The survey results revealed that: 1- The majority of Islamic education teachers have the skills of the 21st in all fields (learning and innovation skills, communication and cooperation skills, digital culture skills, and career and life skills). 2- There is a significant difference between the point of view of the head teachers and the teachers themselves on the degree to which Islamic education teachers are maintaining the 21st century`s skills attributed to the teacher. 3- There were statistically significant differences at (a ? 0.05) in the degree of which Islamic education teachers in the second cycle of basic education (5-10) are possessing the skills of the 21st century due to the gender variable of the sample of the head teachers in favor of females. 4- No statistically significant differences were observed with the respect to the factors of the years of experience or the governorate at (a ? 0.05) in the degree of which Islamic education teachers in the second cycle of basic education (5-10) are having the skills of the 21st century. Considering these results, the study recommended to encourage, guide and train the Islamic education teachers to develop their digital skills in line with the best international practices in teaching through workshops or training courses, or through direct guidance and follow-up by the head teachers or supervisors.
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على درجة امتلاك معلمي درجة امتلاك معلمي التربية الإسلامية في الحلقة الثانية من التعليم الأساسي مهارات القرن الحادي والعشرين من وجهة نظر المعلمين الأوائل والمعلمين أنفسهم، ولتحقيق أهداف الدراسة اتبعت الدراسة المنهج الوصفي، واعتمدت الاستبانة أداةً لجمع المعلومات، وتكونت أداةُ الدراسة من (46) فقرة موزعة على أربعة مجالات هي: مهارات التعلم والابتكار، ومهارات التواصل والتعاون، ومهارات الثقافة الرقمية، ومهارات المهنة والحياة. وبعد التأكد من صدق الأداة وثباتها تم تطبيقها على عينة الدراسة المكونة من (102) معلمًا أولاً ومعلمة أولى، و(304) معلمًا ومعلمة من معلمي التربية الإسلامية في الحلقة الثانية من التعليم الأساسي في أربع محافظات، وأظهرت الدراسة عدد من النتائج أهمها:
1. أن درجة امتلاك معلمي التربية الإسلامية مهارات القرن الحادي العشرين هي درجة كبيرة في جميع المجالات (مهارات التعلم والابتكار، ومهارات التواصل والتعاون، ومهارات الثقافة الرقمية، ومهارات المهنة والحياة).
2. يوجد اختلاف بين وجهة نظر المعلمين الأوائل، والمعلمين في درجة امتلاك معلمي التربية الإسلامية مهارات القرن الحادي العشرين يعزى للمعلم.
3. توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (a ? 0.05) في درجة امتلاك معلمي التربية الإسلامية في الحلقة الثانية (الصفوف 5-10) من التعليم الأساسي في مهارات القرن الحادي والعشرين يعزى لمتغيّر النوع لعينة المعلمين الأوائل لصالح الإناث.
4. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (a ? 0.05) في درجة امتلاك معلمي التربية الإسلامية في الحلقة الثانية (الصفوف 5-10) من التعليم الأساسي مهارات القرن الحادي والعشرين يعزى لسنوات الخبرة، والمحافظة.
وفي ضوء نتائج الدراسة أوصت بتوجيه معلم التربية الإسلامية نحو تطوير مهاراته في مجال الثقافة الرقمية بما يتلاءم مع الممارسات الرقمية العالمية الحديثة في التدريس وذلك من خلال ورش العمل أو الدورات التدريبية، أو عبر التوجيه المباشر والمتابعة من قبل المعلم الأول أو مشرف المادة
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

مقالات الدوريات
6
0
بالخير، نجوى بنت عبدالرحمن بن سالم.
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
2022-04-01
الرسائل والأطروحات الجامعية
5
0
الوشاحية, وفاء بنت سعيد بن صالح.
جامعة السلطان قابوس.
2022
الرسائل والأطروحات الجامعية
5
2
الكميانية, ثريا بنت سعيد بن محمد.
جامعة السلطان قابوس.
2021