وثيقة

درجة ممارسة معلمات التربية الإسلامية للتعليم ما بعد الأساسي في سلطنة عمان لمهارات التفكير التأملي في التدريس.

عناوين أخرى
The degree to which Islamic studies teachers for post-basic education in the Sultanate of Oman, practice reflective thinking skills in teaching
الناشر
جامعة السلطان قابوس.
ميلادي
2020
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
This study aimed to identifying the degree of which Islamic studies teachers for post-basic education in the Sultanate of Oman, practice reflective thinking skills in teaching. A descriptive analytical method was used in the study. Its sample consisted of (16) of eleventh grade teachers from AL- Seeb and Bousher in the governorate of Muscat. To achieve the objectives of the study, a classroom note card was used which is consisting of (18) phrases distributed in five skills of reflective thinking and that after verifying their validity by the judges and verifying their consistency with double observation. The Pearson correlation coefficient between the application of the two observations was (0.766), and the stability of the internal consistency of Cronbach Alpha for the card was (0.968). In order to answer the two questions of the study, means and standard deviations were calculated, and one sample t-test was used for one sample. The results of the study showed the following: Islamic Studies teachers for post-basic education practice a high degree reflective thinking skills in teaching. There are statistically significant differences between teachers' application of all skills except the reaching conclusions skill, as there are no differences appeared between teachers' application to this skill, while the highest difference between them was in the skill of giving convincing explanations, followed by the skill of detecting fallacies, then the skill of visual vision, however, the skill of developing suggested solutions came with the least variation in the percentage of differences between the teachers' application of the skills. The study presented a set of recommendations in light of the study's results, the most important of which are: organizing educational workshops that aim to provide teachers with some methods of developing reflective thinking skills and in addition to training them on the latest strategies which are based on teaching them different thinking styles, especially critical thinking and self-thinking, as they represent the highest levels of contemplative thinking.
الملخص العربي
هدفت الدراسة إلى التعرف على درجة ممارسة معلمات التربية الإسلامية للتعليم ما بعد الأساسي في سلطنة عمان لمهارات التفكير التأملي في التدريس. وقد استخدم في الدراسة المنهج الوصفي التحليلي. وتكونت عينتها من (16) معلمة من معلمات الصف الحادي عشر من ولايتي السيب وبوشر بمحافظة مسقط. ولتحقيق أهداف الدراسة استخدمت بطاقة ملاحظة صفية تكونت من (18) عبارة موزعة ضمن خمسة مهارات للتفكير التأملي، وذلك بعد التحقق من صدقها عن طريق المحكمين، والتحقق من ثباتها بالملاحظة المزدوجة. وقد بلغ معامل ارتباط بيرسون بين تطبيق الملاحظتين (.766)، وبلغ ثبات الاتساق الداخلي ألفا كرونباخ للبطاقة (0,968). وللإجابة عن سؤالي الدراسة تم حساب المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية، واستخدام اختبار (one sample t-test) لعينة واحدة. وقد أسفرت الدراسة عن النتائج الآتية: أن معلمات التربية الإسلامية للتعليم ما بعد الأساسي يمارسن مهارات التفكير التأملي في التدريس بدرجة عالية، وأنه توجد فروق دالة إحصائيا بين تطبيق المعلمات في جميع المهارات عدا مهارة الوصول إلى الاستنتاجات، إذ لم تظهر أية فروق بين تطبيق المعلمات لهذه المهارة، في حين كانت أعلى نسبة فرق بينهن في مهارة إعطاء تفسيرات مقنعة، تلتها مهارة الكشف عن المغالطات، ثم مهارة الرؤية البصرية، بينما جاءت مهارة وضع حلول مقترحة الأقل تباينا في نسبة الفروق بين تطبيق المعلمات للمهارات. وقد قدمت الدراسة مجموعة من التوصيات في ضوء ما أسفرت عنه من نتائج، من أهمها: تنظيم المشاغل التربوية التي تهدف إلى إكساب المعلمات بعض أساليب تنمية مهارات التفكير التأملي، بالإضافة إلى تدريبهن على أحدث الإستراتيجيات التي تقوم على تعليم أنماط التفكير المختلفة، وخاصة التفكير الناقد، والتفكير الذاتي، لكونهما تمثلان أعلى مستويات التفكير التأملي.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
5
0
الوشاحية, وفاء بنت سعيد بن صالح.
جامعة السلطان قابوس.
2022