وثيقة

واقع تطبيق مهارات التعلم السريع لدى معلمي التربية الإسلامية بالمدارس الحكومية بمحافظة جنوب الباطنة من وجهة نظرهم

المصدر
رسالة ماجستير
عناوين أخرى
The reality of applying accelerated learning skills among Islamic education teachers in government schools in the South Al Batinah Governorate from their point of view.
الدولة
عمان.
مكان النشر
إبراء
الناشر
جامعة الشرقية
نوع الرسالة الجامعية
رسالة ماجستير
الملخص الإنجليزي
This descriptive study aimed to identify the reality of applying accelerated learning skills among Islamic education teachers in government schools in the South Al Batinah Governorate from their point of view. The researcher used a questionnaire consisting of four axes, namely (preparation skill - presentation skill - training skill - performance skill). It was applied to (156) male and female teachers whose demographic characteristics varied in terms of gender, educational stage, and years of experience. The study reached the following results: The level of application of accelerated learning skills among Islamic education teachers in government schools in the South Al Batinah Governorate, from their point of view, was high, as it showed. Results: There were no statistically significant differences between the averages of applying accelerated learning skills, preparation, training, and performance among Islamic education teachers in government schools in the South Al Batinah Governorate at the level of significance (0.05 ≥ α) attributed to gender, with the presence of statistically significant differences in favor of females in the skill. presentation with a very small effect. The results also showed that there were statistically significant differences in the level of application of rapid learning skills as a whole, and in the presentation and performance skills, attributed to the educational stage, and in favor of the post-basic education category. The results showed that there were statistically significant differences between the categories of years of experience (1-5), (6-10) and more than (10) years, in rapid learning skills as a whole, and in each of the four skills as a whole and for the benefit of the group of more than (10) years. In light of the results, the study recommended: establishing an electronic platform for teaching... Accelerated learning skills for teachers, and encouraging them to participate in workshops and conferences that address rapid learning skills
هحري
2023-10-15
الملخص العربي
تهدف هذه الدراسة الوصفية إلى تحديد واقع تطبيق مهارات التعلم السريع بين معلمي التربية الإسلامية في المدارس الحكومية بمحافظة جنوب الباطنة من وجهة نظرهم. استخدم الباحث استبيانًا يتكون من أربعة محاور، وهي (مهارة الإعداد - مهارة العرض - مهارة التدريب - مهارة الأداء). تم تطبيق الاستبيان على (156) معلم ومعلمة تختلف خصائصهم الديموغرافية من حيث الجنس، والمرحلة التعليمية، وسنوات الخبرة. توصلت الدراسة إلى النتائج التالية: كان مستوى تطبيق مهارات التعلم السريع بين معلمي التربية الإسلامية في المدارس الحكومية بمحافظة جنوب الباطنة، من وجهة نظرهم، عالياً كما أظهرت النتائج. لم تكن هناك فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات تطبيق مهارات التعلم السريع، الإعداد، التدريب، والأداء بين معلمي التربية الإسلامية في المدارس الحكومية بمحافظة جنوب الباطنة عند مستوى الدلالة (α ≤ 0.05) تعزى للجنس، مع وجود فروق ذات دلالة إحصائية لصالح الإناث في مهارة العرض بتأثير صغير جداً. كما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى تطبيق مهارات التعلم السريع ككل، وفي مهارات العرض والأداء، تعزى للمرحلة التعليمية، ولصالح فئة التعليم ما بعد الأساسي. أظهرت النتائج أيضًا وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين فئات سنوات الخبرة (1-5)، (6-10) وأكثر من (10) سنوات، في مهارات التعلم السريع ككل، وفي كل من المهارات الأربع ككل ولصالح فئة أكثر من (10) سنوات.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

مقالات الدوريات
4
0
الريامية، سمية بنت سالم بن سليمان.
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
2020-04-01
الرسائل والأطروحات الجامعية
5
3
بني عرابة, وفاء بنت علي بن سعيد.
جامعة السلطان قابوس.
2020