وثيقة
درجة ممارسة معلمي الثقافة الإسلامية لكفايات التدريس من وجهة نظر المعلمين الأوائل في سلطنة عمان.
الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2012
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
This study aimed at identifying the extent that Islamic cultural teachers practicing teaching competencies form the perspective of senior teachers in Oman regarding gender and teaching experience variables. The sample consisted of (170) senior teachers form seven educational governorates around the Sultanate. A questionnaire was designed by the researcher to cover four main dimensions (Planning competency, conducting and demonstrating lessons competency, classroom interaction and students communications competency and assessing competency) Out of the four dimensions (36) sub-competencies are divaricated. The instrument's validity was checked through a panel of jury. The reliability according to Cronbach's Alpha was (94.5) The study concluded the following results: . The degree of the Islamic cultural teachers practicing teaching competencies from the senior teachers' perspective is high (4.05) . There is no significant differences at (0.01) level between the degree of participants' estimates for Islamic cultural teachers practice according to : gender and experience. According to the findings, the current researcher recommends the following points: . Ensure that Teachers Preparation Institutions make use of the teaching competencies (current study) in Islamic Education teachers preparing . programs.
المجموعة
URL المصدر
الملخص العربي
هدفت الدراسة إلى تعرف درجة ممارسة معلمي الثقافة الإسلامية لكفايات التدريس من وجهة نظر المعلمين الأوائل في سلطنة عمان ، في ضوء متغيرات النوع، وسنوات الخبرة،. . تكونت عينة الدراسة من (۱۷۰) معلمة أول بسبع محافظات تعليمية بالسلطنة، ولتحقيق أهداف الدراسة أعد الباحث استبانة تكونت من (4) مجالات رئيسة (كفاية التخطيط، وكفاية تنفيذ الدروس وعرضها، وكفاية التفاعل الصفي والتواصل مع الطلبة، وكفاية التقويم) تفرع عنها (36) كفاية فرعية. وقد تم التأكد من صدقها بعرضها على مجموعة من المحكمين، كما تم التأكد من ثباتها بحساب معامل الثبات باستخدام معادلة ألفا كرونباخ ( Cronbach ' s Alpha)، وقد بلغت قيمة معامل الثبات الكلي (۹۶ , ۰ ) وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها:. ، أن درجة ممارسة معلمي الثقافة الإسلامية لكفايات التدريس من وجهة نظر المعلمين الأوائل جاعت بدرجة كبيرة" بمتوسط حسابي بلغ (4٬05). : عدم وجود فروق دالة إحصائيا عند مستوى (۰٫۰۱) بين متوسطات تقديرات أفراد العينة لدرجة ممارسة معلمي الثقافة الإسلامية تعزي لمتغيري النوع والخبرة. وفي ضوء نتائج الدراسة أوصى الباحث بالآتي: - الاستفادة من قائمة الكفايات التدريسية موضوع الدراسة من قبل مشرفي التربية الإسلامية.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية