وثيقة
درجة تضمين مؤشرات الذكاءات المتعددة في كتابي الرياضيات المتقدمة للصفين الحادي عشر والثاني عشر في سلطنة عمان.
المصدر
رسالة ماجستير
الدولة
عمان
مكان النشر
إبراء
الناشر
جامعة الشرقية
ميلادي
2024
اللغة
العربية
نوع الرسالة الجامعية
رسالة ماجستير
الملخص الإنجليزي
This study aimed to identify the degree to which indicators of multiple
intelligences are included in the advanced mathematics textbook for the
eleventh and twelfth grades in the Sultanate of Oman. In this study, the
researcher used the descriptive analytical method, and the researcher used
the content analysis tool. It includes four intelligences: (logical intelligence,
linguistic intelligence, spatial intelligence, and social intelligence). The
researcher relied on paragraph analysis. The study found that the total
frequency of linguistic intelligence was 528, that the highest frequency of
linguistic intelligence values was in the eleventh grade, that the total
frequency of logical intelligence indicators was 688, that the highest
frequency was in the eleventh grade, and that the total frequency of spatial
intelligence indicators was 688. 432 occurrences, the highest frequency was
in the eleventh grade, the total frequency of social intelligence indicators
reached 92 occurrences, and the highest frequency was in the twelfth grade.
The study showed that there were statistically significant differences in the
degree of inclusion of multiple intelligence indicators in the advanced
mathematics textbooks for the eleventh and twelfth grades in the Sultanate
of Oman due to the eleventh grade variable. The study recommended the
importance of the mathematics book for the eleventh grade includes topics
that take into account social intelligence, and the necessity of conducting
future studies to evaluate the extent to which indicators of multiple
intelligences are included in mathematics textbooks for other academic
stages
الأصل/المنشأ
جامعة الشرقية
الملخص العربي
هدفت الدراسة إلى التعرف على درجة تضمين مؤشرات الذكاءات المتعددة في كتابي الرياضيات
المتقدمة للصفين الحادي عشر والثاني عشر في سلطنة عمان، حيث استخدم الباحث في هذه الدراسة
المنهج الوصفي التحليلي، كما استخدم أداة تحليل المحتوى و تتضم ن أربعة ذكاءات هي: )الذكاء
المنطقي، الذكاء اللغوي، الذكاء المكاني، والذكاء االجتماعي(، و اعتمد الباحث على تحليل الفقر ة.
المتقدمة للصفين الحادي عشر والثاني عشر في سلطنة عمان، حيث استخدم الباحث في هذه الدراسة
المنهج الوصفي التحليلي، كما استخدم أداة تحليل المحتوى و تتضم ن أربعة ذكاءات هي: )الذكاء
المنطقي، الذكاء اللغوي، الذكاء المكاني، والذكاء االجتماعي(، و اعتمد الباحث على تحليل الفقر ة.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية