وثيقة

دور الإدارة المدرسية في مواجهة مشكلة التسرب المدرسي لطلاب التعليم الأساسي في محافظة الداخلية بسلطنة عمان من وجهة نظر المعلمين .

الناشر
جامعة نزوى
ميلادي
2019
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
This study aims at identifying the role of school administration in facing the problem of school dropout for students of basic education in the Sultanate of Oman from the point of view of teachers and the existence of statistical differences according to gender variables, In the Sultanate of Oman from the point of view of teachers. The original community of the study was all the teachers of the basic education schools in Al- Dakhilia Governorate a number of (7854) teachers. The sample of the study was (470) teachers, all of them were from Al- Dakhilia Governorate. This represents (7.5%) of the teachers. To confirm the size of the sample, the study used Robert Mason equation. The researcher developed a questionnaire based on the Lycart quintile scale, consisting of (40) items divided into four fields: the roles of the school administration in the educational aspect, The roles of the school administration in the motivational aspect, the roles of the school administration in the guidance aspect, the roles of the school administration in the parents and the community aspect. The study used the analytical descriptive method, and the extraction of arithmetical averages and standard deviations. The results of the study were found in all fields between the high and very high levels. The results showed that there were statistically significant differences at the level of (a = 0.05) for the role of the school administration in facing the problem of school dropout for students Basic education in the Sultanate of Oman was due to variables (gender, school stage), and the absence of differences for the variables of (years of experience, and qualification), and the differences were in favor of females.
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على: دور الإدارة المدرسية في مواجهة مشكلة التسرب المدرسي لطلاب التعليم الأساسي بسلطنة عمان من وجهة نظر المعلمين، ووجود الفروق الإحصائية لمتغيرات النوع الاجتماعي، الخبرة، المؤهل العلمي، المرحلة الدراسية لدور الإدارة المدرسية في مواجهة مشكلة التسرب المدرسي لطلاب التعليم الأساسي بسلطنة عمان من وجهة نظر المعلمين، حيث تكون المجتمع الأصلي من جميع المعلمين والمعلمات لمدارس التعليم الأساسي بمحافظة الداخلية والبالغ عددهم (7854) معلماً ومعلمة، شملت عينة الدراسة (470) معلماً ومعلمة، جميعهم من محافظة الداخلية، يمثلون ما نسبته (7,5% ) ولتأكيد حجم العينة استخدمت الدراسة معادلة روبيرت مايسون، وقد قام الباحث بتطوير استبانة بنظام مقياس ليكرت الخماسي، وتكونت من (40) فقرة توزعت على أربع مجالات : دور إدارة المدرسة في الجانب التربوي ، دور إدارة المدرسة في الجانب التحفيزي، دور إدارة المدرسة في الجانب الإرشادي، دور إدارة المدرسة في جانب أولياء الأمور والمجتمع المحلي.
واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي، وباستخراج المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية جاءت نتائج الدراسة في جميع المجالات بين المستوى المرتفع والمرتفع جداً، كما أوضحت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة احصائية عند مستوى الدلالة ( a=0,05 ) لدور الإدارة المدرسية في مواجهة مشكلة التسرب المدرسي لطلاب التعليم الأساسي بسلطنة عمان تعزى لمتغيرات (النوع الاجتماعي، المرحلة الدراسية )، وعدم وجود فروق لمتغيرات ( سنوات الخبرة، والمؤهل العلمي)، وكانت الفروق لصالح الإناث.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
السيابية, نعيمة بنت خلفان بن سعيد.
جامعة السلطان قابوس.
2017
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
‫الأخزمية،, عصرية بنت ناصر بن علي.‬
جامعة السلطان قابوس
2013
الرسائل والأطروحات الجامعية
10
1
الجابرية, آمنة بنت جمعة بن سويدان.
جامعة نزوى
2019
الرسائل والأطروحات الجامعية
1
1
‫البرواني،, عبدالله بن سيف بن عدي.‬
جامعة السلطان قابوس
2010
الرسائل والأطروحات الجامعية
15
5
السالمية, حميدة بنت ماجد بن ضاوي.
جامعة نزوى.
2021
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
السيابية, بدرية بنت عبدالله بن خلفان.
جامعة السلطان قابوس
2009