وثيقة

دور المشاريع التربوية في التمكين الإداري للمدارس بسلطنة عمان : مشروع تمام نموذجاً".

الناشر
جامعة السلطان قابوس.
ميلادي
2021
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The study aimed at identifying the role of 'TAMAM' project in the administrative empowerment of schools in the Sultanate of Oman from the point of view of school administrations and their teachers. To achieve the objectives of the study, the researcher used a mixed method, which is based on the integration of quantitative and qualitative research using two tools: a questionnaire and interviews. The study population and its sample consisted of all school principals and their assistants, and members of the school teams from schools implementing the TAMAM project in the academic year 2019/2020. A total number of (62) individuals participated during data collection. The study concluded that participants perceived the pillars of the TAMAM project to have had significant impact on administrative empowerment. The results revealed a lack of stable financial support for the project, shortage of time, a lot of burdens and daily tasks, lack of interest, and lack of follow-up on and encouragement for implementing schools. Add to that, the lack of administrative and technical staff is among the most significant obstacles facing the school, limiting and restricting the roles of school administrations in relation to the TAMAM project.
الملخص العربي
هدفت الدراسة إلى التعرن على دور مشروع تمام في التمكين الإداري للمدارس في سلطنة ُعمان من وجهة نظر إدارات المدارس ومعلميهم؛ ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم الباحث المنهج المختلط، القائم على التكامل بين البحث الكمي والنوعي، باستخدام أداتين هما الإستبانة والمقابلة؛ وتكون مجتمع الدراسة وعينتها من جميع مديري المدارس ومساعديهم وأعضاء الفرق المدرسية في المدارس المطبية لمشروع تمام في العام الدراسي 2020/2014م والبالغ عددهم (62) فردا،ً وتوصلت الدراسة إلى أن تيديرات المشاركين حول دور ركائز مشروع تمام في التمكين الإداري للمدارس جاءت بدرجة كبيرة، كما أظهرت النتائج إلى أن عدم وجود دعم مادي ثابت للمشروع وضيق الوقت وكثرة الإعباء والمهام اليومية، وقلة الإهتمام والمتابعة والتشجيع للمدارس المطبقة للمشروع، ونقص الكادر الإداري والفني بالمدرسة من أهم المعوقات التي تواجه إدارات المدارس وتحد من القيام بأدوارهم المنبثقة من مشروع تمام.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
5
0
العريمية، محفوضة بنت سالم بن جمعة.
جامعة نزوى
2011
الرسائل والأطروحات الجامعية
5
0
المقبالية،جوخة بنت سعيد بن سليمان.
جامعة نزوى
2014
الرسائل والأطروحات الجامعية
5
0
السعدي، عدنان بن جمعة بن العبد.
جامعة نزوى
2015
الرسائل والأطروحات الجامعية
7
0
الشكيلي، سالم بن سعيد بن سالم.
جامعة نزوى
2010
الرسائل والأطروحات الجامعية
5
0
السيابية، دلال بنت علي بن ناصر.
جامعة نزوى
2011