Document
دور المشاريع التربوية في التمكين الإداري للمدارس بسلطنة عمان : مشروع تمام نموذجاً".
Publisher
جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2021
Language
Arabic
Subject
English abstract
The study aimed at identifying the role of 'TAMAM' project in the
administrative empowerment of schools in the Sultanate of Oman from the
point of view of school administrations and their teachers. To achieve the
objectives of the study, the researcher used a mixed method, which is based
on the integration of quantitative and qualitative research using two tools:
a questionnaire and interviews. The study population and its sample
consisted of all school principals and their assistants, and members of the
school teams from schools implementing the TAMAM project in the
academic year 2019/2020. A total number of (62) individuals participated
during data collection. The study concluded that participants perceived the
pillars of the TAMAM project to have had significant impact on
administrative empowerment. The results revealed a lack of stable
financial support for the project, shortage of time, a lot of burdens and daily
tasks, lack of interest, and lack of follow-up on and encouragement for
implementing schools. Add to that, the lack of administrative and technical
staff is among the most significant obstacles facing the school, limiting and
restricting the roles of school administrations in relation to the TAMAM
project.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى التعرن على دور مشروع تمام في التمكين الإداري للمدارس في سلطنة ُعمان من وجهة نظر إدارات المدارس ومعلميهم؛ ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم الباحث المنهج المختلط، القائم على التكامل بين البحث الكمي والنوعي، باستخدام أداتين هما الإستبانة والمقابلة؛ وتكون مجتمع الدراسة وعينتها من جميع مديري المدارس ومساعديهم وأعضاء الفرق المدرسية في المدارس المطبية لمشروع تمام في العام الدراسي 2020/2014م والبالغ عددهم (62) فردا،ً وتوصلت الدراسة إلى أن تيديرات المشاركين حول دور ركائز مشروع تمام في التمكين الإداري للمدارس جاءت بدرجة كبيرة، كما أظهرت النتائج إلى أن عدم وجود دعم مادي ثابت للمشروع وضيق الوقت وكثرة الإعباء والمهام اليومية، وقلة الإهتمام والمتابعة والتشجيع للمدارس المطبقة للمشروع، ونقص الكادر الإداري والفني بالمدرسة من أهم المعوقات التي تواجه إدارات المدارس وتحد من القيام بأدوارهم المنبثقة من مشروع تمام.
Category
Theses and Dissertations