وثيقة

دور التخطيط التربوي بوزارة التربية و التعليم بسلطنة عمان في تحقيق متطلبات مجتمع المعرفة

عناوين أخرى
دراسة تحليلية للخطط الخمسية، 2001-2015م
الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2018
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The study aimed to identify the role of the educational planning in the Ministry of Education in Oman on fulfilling the requirements for knowledge society. To achieve the study objectives, the descriptive method was utilized through content analysis, where the researcher designed a form to be used in analyzing the content of the five-year plans for the ministry of Education in Oman. This form consisted of four domains represents the requirements of the knowledge community, which is spread education and make it available to everyone, human resource development, community partnership and it included 22 statements. The study depended on the notion as units for the analysis, and the requirements of the knowledge society as in the list of content analysis is categories of the analysis. To establish the validity of the instrument, the form was presented to sixteen jury of referees and the reliability of the tool was examined by another analyst. The consistency coefficient was 80%. To analyze the data, descriptive statistics were used, mainly frequencies and percentage. The sample of the study consisted of the sixth, seventh and eighth five-year plans in the Ministry of Education in Oman. The most important finding of the study were: 1- The educational planning mainly focused on achieving the requirement of offering education for all people. This was obvious as it obtained the highest score among the other requirements for knowledge society in all five-year plans. The frequency of this requirement was 42, obtaining 47 % compared with the frequency of the other requirements of the community of knowledge. 2- The educational planning continues to focus on developing technology in education and human resources. This was clear through the convergence in the total frequencies for both requirements in the three five-year plans where technology in education requirement gained 18 frequencies and developing the human resources requirement obtained 17 frequencies. 3- The community partnership was the least in the content of the five-year plans which obtained the least frequencies, obtaining 13 frequencies with 14.5 %. In view of the study findings and literature review, the researcher suggested some recommendations which can contribute in activating the role of the educational planning in the Ministry of Education in Oman and achieving the requirements for knowledge society. Also, the researcher suggested related studies,
الملخص العربي
هدفت الدراسة إلى التعرف على دور التخطيط التربوي بوزارة التربية والتعليم بسلطنة عمان في تحقيق متطلبات مجتمع المعرفة. ولتحقيق أهداف الدراسة؛ اتبع الباحث المنهج الوصفي، وذلك من خلال أسلوب تحليل المحتوى، حيث قام الباحث بإعداد قائمة الاستخدامها في تحليل محتوى الخطط الخمسية لوزارة التربية والتعليم بسلطنة عمان، وتكونت من أربعة محاور تمثل متطلبات مجتمع المعرفة وهي نشر التعليم وإتاحته للجميع، والتكنولوجيا في التعليم، وتنمية الموارد البشرية، والشراكة المجتمعية، واشتملت على ۲۲ عبارة. واعتمدت الدراسة الفكرة كوحدات للتحليل، ومتطلبات مجتمع المعرفة الواردة في قائمة تحليل المحتوى هي فئات التحليل. ولتحليل البيانات تم استخدام الأساليب الإحصائية التي تمثلت في التكرارات والنسب المئوية. وقد تكونت عينة الدراسة من الخطط الخمسية السادسة والسابعة والثامنة لوزارة التربية والتعليم بسلطنة عمان. ومن أبرز النتائج التي توصلت إليها الدراسة ما يلي
١- كان محور تركيز التخطيط التربوي على تحقيق متطلب نشر التعليم وإتاحته للجميع في جميع الخطط الخمسية الثلاث من بين المتطلبات الواردة في قائمة التحليل، وظهر ذلك من خلال حصوله على أعلى التكرارات والتي بلغت 46 تكرارا. ۲-إن دور التخطيط التربوي في تحقيق متطلبات مجتمع المعرفة كان يتطور من خطة خمسية إلى أخرى، ويتضح ذلك، من الزيادة في إجمالي التكرارات لمتطلبات مجتمع المعرفة في كل خطة، حيث شهدت الخطة الخمسية الثامنة ۲۰۱۱-۲۰۱۵م أعلى التكرارات لهذه المتطلبات والتي بلغت ۳۷ تكرارا.
3- أظهر محتوى الخطط الخمسية الثلاث بأن دور التخطيط التربوي في تحقيق متطلب الشراكة المجتمعية كان محدودا، وظهر ذلك من خلال حصوله على أدنى التكرارات في المجموع الكلي للتكرارات، حيث بلغ ۱۳ تکرارا ونسبة مئوية ۱۰%.
وفي ضوء نتائج الدراسة والأدب النظري توصل الباحث إلى مجموعة من الإجراءات المقترحة، والتي تسهم في تفعيل دور التخطيط التربوي بوزارة التربية والتعليم بسلطنة عمان في تحقيق متطلبات مجتمع المعرفة، كما تم وضع مقترحات لبعض الدراسات ذات العلاقة.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
3
0
آل رحمة, هيفاء بنت محسن بن إبراهيم.
جامعة السلطان قابوس.
2017