وثيقة

دور مراكز الابتكار في دعم تعليم منحى"العلوم والتكنولوجيا والهندسة والرياضيات" (STEM) من وجهة نظر معلمي العلوم والقائمين على تلك المراكز بسلطنة عمان.

المعرف
المعولية, دلال بنت حمد بن سيف (2021). دور مراكز الابتكار في دعم تعليم منحى"العلوم والتكنولوجيا والهندسة والرياضيات" (STEM) من وجهة نظر معلمي العلوم والقائمين على تلك المراكز بسلطنة عمان (رسالة ماجستير، جامعة السلطان قابوس، مسقط، عمان).
عناوين أخرى
The role of innovation centers in supporting Science, Technology, Engineering and Mathematics (STEM) approach education from the perceptions of science teachers and centers' employees at Sultanate of Oman
الناشر
جامعة السلطان قابوس.
ميلادي
2021
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
This study aimed to explore science teachers and innovation centers employees' perceptions about the role of innovation centers in supporting (STEM) approach education in both variables of gender and job experience. The study used mixed methods approach. The researcher collected quantitative and qualitative data using a questionnaire and focused group interviews. The questionnaire included four dimensions: students' achievement of (STEM) approach education principles, introducing students to the fields related to (STEM) approach education, supporting practices for students engagement in (STEM) approach education, and educating science teachers for (STEM) approach. The focused group interview included (8) open-ended questions related to aims, possibilities, facilities, difficulties, and developmental aspects. The validity and reliability of the two study tools were verified in which the questionnaire was (0.98), and the interview reliability was (0.85). The questionnaire was administered on a total participants of (n=130) science teacher who visited the innovation centers and centers' employees, while the focused group interviews included (n=16) participant from study sample. The results of study showed that the role of innovation centers in supporting the (STEM) approach education from the perceptions of science teachers visiting those centers was the highest in the third dimension, which was "supporting practices for engaging students in the (STEM) approach education", the results showed that the mean was average (M=3.60). In addition. While the role of innovation centers in supporting the (STEM) approach education from the perceptions of employees of those centers was higher in the first dimension, which was "students' achievement of (STEM) approach education principles", the results showed that the mean was high (M=4.14). In addition, there were no statistically significant differences at (α≤ 0.05) level between the perceptions of science teachers visiting innovation centers with respect to gender and job experience. Also, there were no statistically significant differences at (α≤ 0.05) between the perceptions of innovation centers' employees with respect to their gender and job experience. However, the perceptions of science teachers visiting innovation centers showed statistically less significant than the perceptions of the employees of those centers. The interview also revealed some challenges and suggestions for the development of the innovation centers. In light of the above findings, the study recommends a preparation of guidelines that include a list of programs, training courses, and resources to be available to science teachers and their students in order to support (STEM) approach education, and to make these guidelines easily accessible for science teachers. Furthermore, it suggests conducting a semiexperimental study on the effectiveness of implementing a training program on the (STEM) approach education for science teachers in innovation centers in the Sultanate of Oman.
الملخص العربي
هدفت الدراسة للكشف عن وجهات نظر معلمي العلوم والقائمين على مراكز الابتكار لدعم كل
المراكز لتعليم منحى العلوم، التكنولوجيا، الهندسة، والرياضيات )STEM )في ضوء متغيري النوع
الاجتماعي والخبرة الوظيفية. وجمعت البيانات الكمية والنوعية من خلال أدا ة الدراسةالاستبانة
والمقابلة التي أعد تها الباحثة، وشملت الاستبانة على الأبعاد الأربعة وهي تحقيق الطلبة على
تحقيق الطلبة لمبادئ عليم منحى )STEM ،)عريف الطلبة بالكخصصات المر بطة بكعليم منحى
)STEM ،)الممارسات المساندة إلشراك الطلبة في عليم منحى )STEM ،)ثقيف معلمي العلوم
لكعليم منحى )STEM .)بينما شملت مقابلة مجموعات الكركيز على 8 أسئلة مفكحة مكعلقة
بالخدمات والكسهيالت والصعوبات والجوانب الكطويرية، و م الكحقق من صدق وثبات أدا ي
الدراسة، وطبقت االسكبانة على عينة الدراسة من معلمي العلوم الزائرين لمراكز االبككار والقائمين
عليها عددهم )031 ،)ونفذت مقابلة مجموعات الكركيز في لقاءيين ربويين مع )01 )شخص من
عينة الدراسة السابقة.
وأظهرت نتائج الدراسة في مثل دور مراكز الابتكار في دعم تعليم منحى )STEM )من وجهة
نظر معلمي العلوم الزائرين لكلك المراكز في البعدين الثالث " الممارسات المساندة إلشراك الطلبة
في عليم منحى )STEM ")واألول " حقيق الطلبة لمبادئ عليم منحى )STEM ،")مثل دور مراكز
االبككار في دعم عليم منحى )STEM )من وجهة نظر القائمين على لك المراكز في البعدين
البعد األول وهو " حقيق الطلبة لمبادئ عليم منحى )STEM ")والبعد الثالث " الممارسات المساندة
ًض إلشراك الطلبة في عليم منحى )STEM ،")ا
وأي ال وجد فروق ذات داللة إحصائية عند مسكوى
ً )? ?1010 )ا لمكغيري النوع
بين قدي ارت وجهات نظر معلمي العلوم ال ازئرين لم اركز االبككار وفق
ًضا لم ظهر فروق ذات داللة إحصائية
االجكماعي وسنوات الخبرة الوظيفية، وأي عند مسكوى )??
ًقا لمكغيري النوع االجكماعي وسنوات الخبرة الوظيفية.
1010 )بين القائمين على م اركز االبككار وف
بينما ظهرت ق ا عن قدي ارت القائمين على
ً
دي ارت معلمي العلوم ال ازئرين أقل بصورة دال احصائي
مراكز االبككار لدور لك المراكز في دعم عليم منحى )STEM.)
في ضوء ذلك أوصت الدراسة ضرورة إعداد أدلة كضمن قائمة بالبرامج والدورات التدريبة والموارد
المتاحة لدى معلمي العلوم وطلبكهم السكغاللها في دعم عليم منحى )STEM ،)وإطالع معلمي
العلوم بها عن طريق إدارات المدارس أو مواقع الالكترونية التابعة لمراكز الابتكار، كما و اقترح
اجراء مزيد من الدراسات البحثية والمسحية حول كيفية إسهام مراكز الابتكار في دعم التعليم.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
6
0
المزروعي، يوسف بن عبيد بن خلف.
جامعة صحار
2019
الرسائل والأطروحات الجامعية
7
0
السعيدية، بشرى بنت سليمان بن عبد الله.
جامعة السلطان قابوس.
2024
الرسائل والأطروحات الجامعية
6
0
الحجرية، علياء بنت عامر بن محمد.
جامعة السلطان قابوس.
2024