وثيقة

The effect of a multimedia tool on vocabulary achievement, retention and attitudes of young Omani EFL learners

الناشر
Sultan Qaboos University
ميلادي
2015
اللغة
الأنجليزية
الملخص الإنجليزي
This study investigated the effect of a multimedia tool on vocabulary achievement, retention and attitudes of young Omani EFL learners. It adopted a mixed methods design. The participants were 112 grade three young learners in cycle one of Basic Education schools aged 8-9-year-old studying English for Me (EFM) syllabus in two government schools in Batinah North governorate in the second semester of the academic year 2013-2014. The sample was selected using multiple-stage sampling. In the first school, two intact classes performed as the experimental group, and they were taught 39 content vocabulary items with the aid of the multimedia tool designed by the researcher. In the second school, two intact classes performed as the control group and were taught the same words aided with conventional word cards and flash cards throughout the 7-week period. Quantitative data were collected through a vocabulary achievement test developed on the basis of EFM learning objectives and was administered as a pretest, immediate posttest and delayed posttest. Other quantitative data were collected through a Learner Attitudes Questionnaire (LAQ) with a sample of 30 learners from the experimental group. To support the results of the study, qualitative data were collected. These included a focus group discussion with 16 grade three learners from the experimental group other than those who responded to the questionnaire. In addition, classroom observations to the experimental and control groups were conducted, and a written reflection from the teacher of the experimental group was obtained. The main results of the study were: 1- The results of the vocabulary immediate posttest and delayed posttest showed statistically significant differences at 0.05 level in vocabulary achievement and retention between the groups in favour of the experimental group. The results of the vocabulary delayed posttest showed no statistically significant differences at 0.05 level in vacabulary retention between males and females in both groups or betweenmales and females in the experimental group. 3. The experimental group-learners' attitudes towards multimedia were positive. 4- The focus group discussion highlighted cognitive, linguistic, affective and psychomotor benefits of the multimedia tool. 5- The classroom observations collected linguistic and non-linguistic data that revealed effective vocabulary instruction in favour of the experimental group. 6- The teacher's reflection outlined-teaching and learning benefits that improved her professional skills and her learners' vocabulary achievement and motivation. Drawing on these results, one could conclude that teachers of young learners may be encouraged to integrate multimedia tools in vocabulary instruction: The results also recommended initiating multimedia library to support cycle one English language syllabus, and conducting longitudinal studies on the effect of multimedia on young learners' language skill.
الملخص العربي
سمعت هذه الدراسة لمعرفة أثر أداة للوسائط المتعددة على التحميل اللغوي، وتذكر المفردات، واتجاهات الطلبة من العمانيين الدارسين للغة الأنجليزية لغة أجنبية تبنت هذه الدراسة منهج متعدد المنهجيات ، وتكون مجتمع الدراسة من 112 من طلبة الصف الثالث في الحلقة الأولى من التعليم الأساسي تتراوح أعمارهم بين ثمان ستسع سنوات ، يدرسون منهج "الإنجليزية لي" في مدرستين حكوميتين في محافظة شمال الباطنة في الفصل الدراسي الثاني من العام الدراسي 2013-2014. تم اختيار العينة باستخدام عينة متعددة المراحل ، حيث مثل ف لان من المدرسة الأولى المجموعة التجريبية وعددهم 55 من الطلبة الذين درسوا و3 مفردة باستخدام برنامج الوسائط المتعددة من إعداد الباحثة على مدى سبعة أسابيع، في حين مثل فصلان من المدرسة الأخرى المجموعة الضابطة وعددهم 57 من الطلبة الذين درسوا نفس الكلمات ونفس المنهج ولكن باستخدام الوسيلة التقليدية المتمثلة في البطاقات التعليمية للمفردات والصور. تم جمع البيانات الكمية باستخدام اختبار مفردات اللغة الإنجليزية لقياس مستوى تحصيل وتذكر المفردات حيث صمم ليتماشى مع أهداف منهج " الإنجليزية لي" للصف الثالث، وقد تم تقديم الاختبار للطلبة في ثلاث مراحل: قبلي وبعدي ومؤجل. كما تم جمع بيانات كمية الدراسة باستخدام استبيان لقياس اتجاهات عينة (30) من طلبة المجموعة التجريبية. ولدعم نتائج الدراسة، تم جمع بيانات نوعية، حيث شاركت عينة (16) من طلبة المجموعة التجريبية ممن لم يشاركوا في الاستبيان في مناقشة مركزة، بالإضافة إلى الملاحظة الصفية للمجموعتين التجريبية والضابطة وتقرير التأمل الكتابي من قبل معلمة المجموعة التجريبية توصلت الدراسة للنتائج التالية:
1. دلت نتائج الاختبارين البعدي والمؤجل على وجود فروق دالة إحصائيا عند مستوى 0 . 05 بين المجموعة التجريبية والضابطة في التحصيل اللغوي وتنكر المفردات لصالح المجموعة التجريبية في كلا الاختبارين 2۔ دلت نتائج الاختبار الموجل على عدم وجود فروق دالة إحصائيا عند مستوى 0 . 05 بين المجموعة التجريبية والضابطة وأيضا بين طلبة المجموعة التجريبية نفسها في تنكر المفردات تعزى إلى .متغیر الجنته 3. دلت نتائج تحليل الاستبيان اللفظي على وجود اتجاهات إيجابية لطلبة المجموعة التجريبية نحو استخدام برنامج الوسائط المتعددة مما يرجح أن الطلبة يفضلون تعلم المفردات بتقنية الوسائط المتعددة. 4- دلت نتائج تحليل المناقة المركزة على وجود فوائد إدراكية و لغوية و عاطفية ونفس حركية لبرنامج الوسائط المتحدة 5- تع في الملاحظة الصفية جمع بيانات لفظية وغير لفظية كشفت عن وجود تدریس مفردات أكثر فعالية في المجموعة التجريبية مقارنة بالمجموعة التجريبية 6- دلت نتائج تحليل تقرير التأمل لمعلمة المجموعة التجريبية على استفادة المعلمة تعليمية من خلال تطوير مهاراتها المهنية، وأستفادة الطلبة تعليما من خلال رفع مستواهم في التحصيل اللغوية وزيادة دافعيتهم.
ختاما، مما تبين من نتائج، فإنه يمكن تشجيع معلمي اللغة الأنجليزية في الحلقة الأولى على استخدام الوسائط المتعددة كوسيلة مكملة لتدريس المفردات. حيث كانت من أهم توصيات الدراسة، استحداث مكتبة وسائط متعددة تدعم تدرين منهج اللغة الانجليزية في الحلقة الأولى، وإجراء دراسات مطولة لدراسة أثر الوسائط المتعددية على مهارات الطلبة اللغوية.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
1
0
Al-Dughaishi, Haitham Mohsin Said.
University of Nizwa.
2020
الرسائل والأطروحات الجامعية
1
0
Al-Khamisiyah, Fatma Hamed Said.
Sultan Qaboos University
2017
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
Al-Sinaidiayah, Fatma Mohammed A'mer.
Sultan Qaboos University
2011
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
Al-Hajri, Suad Musalam Shantaf.
Sultan Qaboos University
2016
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
Al-Dhuhli, Talib Ali Mohammed.
Sultan Qaboos University
2016
الرسائل والأطروحات الجامعية
1
0
Al-Breikiyah, Sheikha Ali Salim.
Sultan Qaboos University
2014