وثيقة

The epidemiology of road traffic injuries in the Sultanate of Oman : evaluating the contribution of risky driving behaviors

الناشر
Sultan Qaboos University
ميلادي
2011
اللغة
الأنجليزية
الملخص الإنجليزي
Background: Road traffic Injuries (RTI) is a major global health problem worldwide. World Health Organization (WHO) estimates that around 1.3 million people being killed and about 50 million people are injured or disabled each year due to RTI. RTI is a multi factorial problem in which many factors act to cause RTI. However, human behavior is the leading cause of RTI. Oman has one of the highest road traffic fatality rate in the world. Apart from the annual police reports, the epidemiology of RTI in Oman has not been described in the literature. Aims: This thesis attempts to analyze the trend of RTI and its related fatalities and injuries in Oman based on the Royal Oman Police (ROP) data represented by the General Directorate of Traffic. The thesis also aims to describe potential risk factors for fatal crashes using crash database available at the General Directorate of Traffic, ROP. In addition, the thesis aims to assess the driver behavior and its contribution in causing • crashes among Sultan Qaboos University Omani students and staff holding driving license. Method: The thesis has three main Sub-studies. First, we carried out an ecological study of the national data of RTI (1985-2009). Then, a cross-sectional study of all reported crashes (2005-2009) was done and finally we carried out a web-based survey of the risky driving behaviors of Omani drivers. Data for the first two sub studies was extracted from ROP published reports and from ROP crash database available at Directorate of Traffic. An Arabic version of the Manchester Driver Behavior Questionnaire (DBO) DBQ was administered to Sultan Qaboos University Omani students and staff holding driving license through a web based survey Analysis: Both descriptive and inferential statistics were used to analyze the data. Linear regression analysis was carried out to estimate the average annual changes in the rates. Logistic regression was used to find the association between fatal crashes and various characteristics under study and between causing crashes and various characteristics under study. Principal component analysis (PCA) with varimax rotation was used to examine the factor structure of the DBQ and logistic regression was used to assess association between DBQ structure and causing crashes. Result: Fatalities and injuries related to RTI have increased during the period from 1985 to 2009 with Omanis, males and individuals aged 26- 50 had higher rate of fatalities. Crashes in Al-Wusta and Al-Batinah regions, crashes in the weekend and those take place early in the morning time were more likely to be fatal compared to other regions in the country, crashes in the weekday and crashes during the day time, respectively. In the third sub-study, drivers reporting traffic offences were more likely to report causing crashes. Out of the driver behavior questionnaire factor (DBQ), error items showed a significant association with causing a crash. Conclusion: RTI is a major public health challenge in Oman. The number of fatalities and injuries related to RTIs in Oman reflects an urgent need for a new strategy for road safety in Oman, Risk factors for fatal crashes needs to be further investigated for potential intervention strategies to be implemented. The risky driving behaviors are important risk factors for road traffic crashes that need to be further investigated to mitigate the burden of RTI in the country.
الملخص العربي
تمثل الإصابات الناجمة عن حوادث الطرق مشكلة صحية عالمية رئيسية، وتشير تقديرات منظمة الصحة العالمية (WHO إلى أن نحو 1 . 3 مليون شخص يتعرضون لقتل، بالإضافة إلى حوالي 50 مليون شخص يتعرضون للإصابة أو الإعاقة كل عام نتيجة الإصابات الناجمة عن حوادث الطرق. إن الإصابات الناجمة عن حوادث المرور هي مشكلة متعددة العوامل حيث تشترك العديد من العوامل في حدوثها. إلا أن العنصر الأكثر أهمية في الإصابات الناجمة عن حوادث الطرق هو العامل البشري. سلطنة عمان واحده من البلدان التي لديها أعلى معدل وفيات نتيجة حوادث الطرق. وبصرف النظر عن التقارير السنوية الشرطة عمان السلطانية، لا توجد دراسات تفصيلية لمشكلة إصابات الحوادث المرورية في السلطنة.
الأهداف: هذه الدراسة تهدف إلى تحليل اتجاه مشكلة إصابات الحوادث المرورية وما ينتج عنها من وفيات وإصابات استنادا إلى البيانات المتوفرة لدى شرطة عمان السلطانية ممثلة بالإدارة العامة للمرور. الهدف الثاني للدراسة هو استكشاف عوامل الخطورة المحتملة للحوادث المرورية المميتة باستخدام قاعدة بيانات الحوادث المرورية لدي : الإدارة العامة للمرور. والهدف الثالث من إجراء هذه الدراسة هو تقييم سلوكيات السائق الخطرة ومساهمتها في التسبب في وقوع الحوادث المرورية بين الطلاب والموظفين العمانيين في جامعة السلطان قابوس ممن لديهم رخصة قيادة. أسلوب البحث: في سبيل تحقيق أهداقنا، قمنا بإجراء ثلاث دراسات فرعية الدراسة الأولى هي دراسة تجميعية البيانات إصابات الحوادث المرورية والتي تم نشرها خلال الأعوام من 1985م وحتى عام 2009م. الدراسة الثانية هي دراسة استطلاعية لأسباب حوادث الوفيات في الفترة من 2005م إلى 2009م. والدراسة الثالثة هي دراسة مسحية باستخدام شبكة الإنترنت لتقييم سلوك السائقين العمانيين وأثرها في التسبب في وقوع الحوادث المرورية. في الدراسة الأولى تم استخدام تقارير الحوادث المرورية المنشورة من قبل الإدارة العامة للمرور. في الدراسة الثانية قمنا باستخدام قاعدة بيانات الحوادث المرورية الموجودة لدى الإدارة العامة للمرور. بالنسبة للدراسة الثالثة قمنا بتصميم استبيان ذاتي باستخدام أشهر طريقة لتقييم سلوكيات السائق وأثرها على الحوادث وهي استبيان مانشستر: استبيان سلوك السائق، وذلك بتطبيق النسخة العربية من هذا الاستبيان. وقد تم تصميم المسح على شبكة الإنترنت في جامعة السلطان قابوس على الطلبة والموظفين العمانيين ممن لديهم رخصة قيادة. التحليل: تم استخدام الأساليب الإحصائية الوصفية والإستنتاجية لتحليل البيانات في هذه الدراسة. تم استخدام تعطیل الانحدار الخطي لتقدير متوسط التغير السنوي للمؤشرات التي تم حسابها واستخدم التحليل اللوجيستي للعثور على العلاقة بين الحوادث المميتة والخصائص المختلفة في الدراسية وكذلك بين التسبب في الحوادث والخصائص والسلوكيات المختلفة تحت الدراسة. وقد استخدم تحليل المكون الرئيسي (PCA) لدراسة عدد العوامل في استبيان مانشستر.
. النتائج: وفيات وإصابات الحوادث المرورية بشكل عام أظهرت ارتفاعا كبيرا في الفترة من عام 1985م إلى عام 2009م. وكان أعلى معدل وفيات بين فئات العمانيين، الذكور، و الفئة العمرية 26-50 سنة. حوادث منطقتي الوسطى والباطنة، حوادث نهاية الأسبوع، وحوادث الساعات الباكرة من الصباح لديها احتمالية اكبر لتكون حوادث قاتلة بالمقارنة مع حوادث المناطق الأخرى، حوادث ايام العمل، و حوادث النهار بالترتيب. وأظهرت الدراسة الثالثة أنه كلما زادت الخبرة ومدة القيادة كلما زادت احتمالية تسبب السائق في ارتكاب الحوادث المرورية. وكذلك بالنسبة للسائقين ممن يرتكبون المخالفات المرورية أثناء القيادة هم أكثر قابلية لارتكاب الحوادث المرورية مقارنة بباقي السائقين. ومن بين العوامل التي يقيسها استبيان سلوكيات السائقين، كانت السلوكيات الخاطئة والتي يرتكبها السائق بدون تخطيط مسبق اثناء القيادة هي من أهم الأسباب التي تزيد من احتمالية ارتكاب الحوادث المرورية .
الخلاصة: الإصابات الناجمة عن الحوادث المرورية تمثل اهم تحديات الصحة العامة في سلطنة عمان. عدد الوفيات والإصابات المرورية تعكس أهمية وضع إستراتيجية جديدة للسلامة المرورية في سلطنة عمان العوامل المؤثرة في الحوادث الطرق المميتة تحتاج لمزيد من الدراسة والتحليل لوضع إستراتيجية لتقليل تزايدها سلوكيات السائق أثناء القيادة لديها مساهمة كبيرة في التسبب في الحوادث لذلك هناك حاجة ماسة إلى مزيد من الأبحاث في فهم مخاطر سلوكيات السائقين الشبان لإيجاد حلول لمشكلة الإصابات الناجمة عن حوادث الطرق.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

مقالات الدوريات
0
0
Freeman, Helen.
College of Medicine, Sultan Qaboos University.
2010-04
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
Al-Lawatiyah, Maryam Zuhair Habib.
Sultan Qaboos University
2014
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
Al-Anbouriyah, Ahlam Hamood Yahya.
Sultan Qaboos University
2013
مقالات الدوريات
0
0
McIlvenny, Shirley.
College of Medicine, Sultan Qaboos University.
2006-06
مقالات الدوريات
0
0
Salari, Maryam.
Salari, Maryam, Kazemnejad, Anoshirvan, & Zayeri, Farid (2017). Using growth mixture modeling for clustering Asian and North African countries on the road injury death trend (1990–2010). Oman Medical Journal, 32 (5), 417-424.
2017-09
مقالات الدوريات
1
0
Al-Mansour, Abdullah I.
Sultan Qaboos University
2006