وثيقة

فاعل استخدام برنامج جوجل ايرث (google earth) في تنمية الوعي السياحي و مهارات فهم الخرائط لدى طلاب الصف الحادي عشر

الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2017
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The study aimed to investigate the effectiveness of using google earth in developing tourism awareness and map skills of grade eleven's students. The researcher has used post-test approach in this study. The sample consisted of (50) students from Hafs Bin Rashid School, divided into two equal groups: one an experimental group of (25) students and another one a control group of (25) students. Data were collected using four instruments: tourism knowledge test that consists of (20) questions, individuals attitudes towards tourism which consists of (19) items distributed into three domains, individuals prospective towards tourist's behavior that consists of (20) questions and the last instrument is a test for the skills of understanding the map. It consists of (17) questions distributed into four main skills: map reading, map analysis, map explanation, and map interpretation. The validity of instruments was confirmed by a panel of judges. The reliability of these instruments was verified using Chronbach's Alpha which was (0.72) for tourism knowledge test, (0.84) for individual attitudes towards tourism, (0.78) for individuals prospective towards tourist's behavior and (0.89) for the test on the skills of understanding the map. The results of the study indicated statistical significance differences at the level of (a=0.05) between the mean value of the experimental group and the control group in a favor to the experimental group in tourist knowledge test, individual actitudes test, individual prospective towards tourist behavior test and the test on the skills of understanding maps. Based on the findings, the researcher recommended using Google Earth in teaching social studies.
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن فاعلية استخدام برنامج جوجل ايرث في تنمية الوعي السياحي ومهارات فهم الخرائط لدى طلاب الصف الحادي عشر ، واستخدم الباحث المنهج شبه التجريبي، حيث تألفت العينة من (50) طالبا من طلاب الصف الحادي عشر بمدرسة حفص بن راشد للتعليم ما بعد الأساسي، وقد قسمت العينة إلى مجموعتين: المجموعة التجريبية وتكونت من (25) طالب درسوا باستخدام برنامج جوجل ايرث، بينما تكونت المجموعة الضابطة من (25) طالب درسوا بالطريقة الإعتيادية، وتم التحقق من تكافؤ المجموعتين من خلال التطبيق القبلي لاختباري المعارف السياحية ومهارات فهم الخرائط.
واستخدم الباحث أربع أدوات لجمع البيانات تمثلت في اختبار المعارف السياحية والذي تكون من (20) سؤالا، ومقياس الاتجاهات نحو السياحية تكون من (19) فقرة موزعة على (3) محاور، ومقياس السلوك السياحي تألف من (20) سؤالا، واختبار مهارات فهم الخرائط وتألف من (17) سؤالا موزعا على مهارات فهم الخرائط الأربع: قراءة الخريطة، تحليل الخريطة، تفسير الخريطة، الاستنتاج من الخريطة، وقد تم التأكد من صدقهما من قبل المحكمين، ومن ثباتهما بحساب معامل الثبات للاتساق الداخلي له بطريقة كرونباخ - ألفا ( Alpha - Cronbach )، وقد بلغ لاختبار المعارف السياحية ( 0.72)، بينما بلغ لمقياس الاتجاهات نحو السياحة ( 0 . 84)، وقد بلغ معامل الثبات لمقياس السلوك السياحي ( 0.78)، أما بالنسبة لاختبار مهارات فهم الخرائط فقد بلغ معامل الثبات ( 0. 89)
وأظهرت نتائج الدراسة وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى ( = 50. 0) بين متوسطي عينتي الدراسة في اختبار المعارف السياحية، ومقياس الاتجاهات السياحية، والسلوك السياحي، واختبار مهارات فهم الخرائط لصالح المجموعة التجريبية. وفي ضوء هذه النتائج أوصى الباحث بضرورة توظيف برنامج جوجل ايرث في تدريس مادة الدراسات الاجتماعية.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
1
0
الغريبية, فاطمة بنت سعيد بن خميس.
جامعة السلطان قابوس.
2018
الرسائل والأطروحات الجامعية
7
1
الحسني, سلطان بن سيف بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس.
2017