وثيقة

فاعلية التدريس بإستراتيجية شكل البيت الدائري في تحصيل النحو وبقاء أثر تعلمه لدى طالبات الصف الثامن الأساسي بسلطنة عمان.

الناشر
Sultan Qaboos University
ميلادي
2016
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The present study aims to measure the effect of the Roundhouse Diagram strategy on grainmar achievement and retention of this achievement for grade eight students in Cycle Two in Sultanate of Oman. The researcher prepared a special booklet that contained guidelines on how to improve students' achievement using the Roundhouse Diagram strategy as well as a grammar achievement test. Both the test and the booklet were validated by a specialist jury. The reliability of the test was found to be 0.82 using Cronbach's alpha. The sample of the study included two groups: The experimental group which had 34 students who studied Arabic grammar using the Roundhouse Diagram strategy and a control group that had 30 students who studied grammar in the regular conventional way. A post test was administered to both groups right after the experiment to assess students' grammar achievement and two weeks later to assess retention. Findings of the study reveal that there was a statistically significant difference between students' inean scores in both post-tests (the one used to measure achievement and the one used to measure retention) in favour of the experimental group. Based on these findings, the researcher makes a number of recommendations. One of these is that it is important to train Arabic teachers on how to use the Round House Diagram strategy not only to teach Arabic grammar but also other branches of the subject such as rhetoric.
الملخص العربي
هدفت الدراسة إلى اختبار فاعلية التدريس بإستراتيجية شكل البيت الدائري في تحصيل النحو وبقاء أثر تعلمه لدى طالبات الصف الثامن الأساسي؛ ولتحقيق ذلك أعدت الباحثة دليلا إرشاديا التنمية التحصيل باستخدام الإستراتيجية المذكورة، واختيارا تحصيليا؛ لقياس تحصیل الطالبات في النحو، وبقاء أثر تعلمه، وقد عرض كلاهما على مجموعة من المحكمين المتخصصين؛ للتأكد من صدقهما. وحسيب ثبات الاختبار بالاتساق الداخلي فبلغ معامل ألفا الكرونباخ (۰٫۸۲).
وقد قسمت عينة الدراسة إلى مجموعتين، تجريبية ضمت (34) طالبة، درسن النحو باستخدام إستراتيجية شكل البيت الدائري، وضابطة ضمت (۳۰) طالبة، درسن النحو بالطريقة المعتادة، وبعد انتهاء التجربة طبق اختبار التحصيل على المجموعتين، كما طبق الاختبار نفسه بعد مرور أسبوعين من التطبيق البعدي؛ لقياس بقاء أثر التعلم.
وقد دلت نتائج الدراسة على وجود فرق دال إحصائية بين متوسطي درجات الطالبات في المجموعتين في الاختبار التحصيلي البعدي والمؤجل لصالح المجموعة التجريبية يعزي لطريقة التدريس.
وبناء على هذه النتيجة أوصت الباحثة بأهمية تدريب المعلمات على استخدام إستراتيجية شكل البيت الدائري في تدريس النحو، واستخدامها في تدريس فروع اللغة العربية الأخرى، مثل البلاغة، والنصوص وغيرها.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
1
0
المعمرية, موزة بنت سالم بن عبيد.
جامعة السلطان قابوس
2018
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
البلوشية, فتحية بنت محمد بن علي.
Sultan Qaboos University
2009
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
الهادية, نجمة بنت محمد بن خليف.
جامعة السلطان قابوس
2016