وثيقة

‫فاعلية استراتيجية مقترحة على تنمية مفهوم البرهان الرياضي و مهارات كتابة البرهان الهندسي لدى طلبة الصف التاسع

الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2010
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
This study aims to construct a teaching strategy, investigate the effectiveness of the suggested teaching strategy on mathematical proof concept and geometric proof writing skills. This suggested strategy is composed of four steps which consist of a lot of instructions and these steps are as follows: • Understanding the problem • Production, formulation and exploration, a conjunctive • Selection and organization arguments into a deductive chain • Organization and writing arguments into an acceptable proof and approaching a formal proof. The suggested strategy is supposed to be consistent with the following principles, the importance of argumentation, Paolo Boero's argumentation model, proof scheme, proof thinking methods, knowledge structure, the method of presenting mathematical generalizations, geometric thinking levels of Van Hiele, grading in geometric representation, colour usage, proof flow chart and proof function. To measure the effectiveness of the suggested strategy, the researcher has chosen a sample of (132) grade nine female students and divided them into two equivalent groups: control and experimental groups. Each group contains 66 students. The experimental students studied the triangle geometry unit using the suggested strategy, but the control group studied the same unit using the traditional method. At the end of the experiment, two tests, prepared by the researcher, were applied: mathematical proof concept test which contains (28) items distributed among (14) principles. The Geometric Proof Writing Test contains (9) items which measure (9) skills of the Geometric Proof Writing Skills. The results of the statistical analysis showed the following: There is no statistically significant difference (at level of a < 0.05 among the average marks of the students of the experimental group and the students of the control group concerning the dimensional application of the Mathematical Proof Concept Test. There is a statistically significant difference (at level of a < 0.05 among the average marks of the students of the experimental group and the students of the control group in the Geometric Proof Writing Test in favour of the experimental group. The study concluded some recommendations in the light of the results including: merging the principles of strategy structure in the academic curricula while preparing them and reorganizing some of the units in the light of the suggested strategy and develop the suggested strategy to concentrate on the proof concept of the student
الوصف
رسالة جامعية
الملخص العربي
هدفت الدراسة إلى بناء إستراتيجية تدريسية، وتقصي فاعليتها على تنمية مفهوم البرهان الرياضي، ومهارات كتابة البرهان الهندسي لدى طلبة الصف التاسع. وتكونت الإستراتيجية المقترحة من أربع خطوات، واشتملت كل خطوة على مجموعة من الإرشادات، وهذه الخطوات هي:
• فهم المشكلة.
• وضع وصياغة واكتشاف تخمين.
• اختيار ووضع الحجج في سلسلة استنتاجية.
• تنظيم وكتابة الحجج في برهان مقبول والوصول إلى برهان رسمي.
وقد روعي في الإستراتيجية المقترحة أن تكون منسجمة مع المنطلقات التالية: أهمية المحاجة، ونموذج باولو بورو في المحاجة، وأسلوب البرهان، وطرق التفكير في البرهان، والبنية المعرفية، وطريقة عرض التعميمات والنظريات الرياضية، ومستويات التفكير الهندسي لفان هیل، والتدرج في التمثيل الهندسي واستخدام الألوان، ومخطط تدفق البرهان، ووظيفة البرهان. ولقياس فعالية الإستراتيجية المقترحة، قام الباحث باختيار عينة الدراسة قدرها (۱۳۲) طالبة من طالبات الصف التاسع، تم تقسيمها إلى مجموعتين متكافئتين: ضابطة وتجريبية بكل منهما (66) طالبة حيث درست المجموعة التجريبية وحدة هندسة المثلث بالإستراتيجية المقترحة، ودرست المجموعة الضابطة نفس الوحدة بالطريقة العادية. في نهاية التجربة، تم تطبيق اختبارين من إعداد الباحث: اختبار مفهوم البرهان الرياضي وتكون من (۲۸) مفردة موزعة على (۱۶) مبدءا، واختبار كتابة البرهان الهندسي، وتكون من (۹) مفردات تقيس (۹) مهارات من مهارات كتابة البرهان الهندسي. أظهرت نتائج التحليلات الإحصائية ما يلي: . لا يوجد فرق ذو دلالة إحصائية (عند مستوى دلالة a<۰٫۰۰) بين متوسطي درجات طالبات المجموعة التجريبية ودرجات طالبات المجموعة الضابطة للتطبيق البعدي لاختبار فهم مفهوم البرهان الرياضي. . يوجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة a< 0.00 بين متوسطي درجات طالبات المجموعة التجريبية ودرجات طالبات المجموعة الضابطة في اختبار كتابة البرهان الهندسي وذلك لصالح المجموعة التجريبية. وقد خلصت الدراسة إلى مجموعة من التوصيات في ضوء ما أسفرت عنه من نتائج، منها: دمج أسس بناء الإستراتيجية في المناهج الدراسية أثناء إعدادها، وإعادة تنظيم بعض الوحدات في ضوء الإستراتيجية المقترحة، وتطوير الإستراتيجية المقترحة للاهتمام بمفهوم البرهان عند الطلاب.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
4
2
القصابي, عبد العزيز بن محمد بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس.
2017
الرسائل والأطروحات الجامعية
5
2
السليمية, زكية بنت سعيد بن مرهون.
جامعة السلطان قابوس
2019
الرسائل والأطروحات الجامعية
6
1
الخروصية, أسمهان بنت سليمان بن طالب.
جامعة السلطان قابوس
2020