Document
فاعلية برنامج إرشاد جمعي في تنمية تقدير الذات لدى المعاقين بصريا في سلطنة عمان
Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2011
Language
Arabic
Subject
English abstract
This study aimes to show the effectiveness of a Group Counseling Program on
developing self esteem for blind people in the Sultanate of Oman.It covers 30 blind
people at the age of (14-20) studying in Omar bin Al-Khattab institution for blind
people in the year 2009/2011. I attained about 30 teneegers from this institution.
As a consequence, the researcher used self esteem measurement. Then, it has
been actualized by showing it to some juelges. Moreover, validity measurement
was taken out using Krobankh Alpha modulus and the validity percentage was
(0,841) whereas pearson modulus was (0,911).
In addition, acollective guidance program was designed for about 16 sessions
based on behavioral, rational and emotional medication theory for Albirt Iliss And
I used many strategies such as, role plays, discussions, conversations and
homework.
The sample group was devided into two groups, controlled and
experamintal group. Then I began doing the program for the experamintal group
which contains 15 teenagers in 2 sessios a week, each session was for (60-90)
minutes. Whereas no training was held for the other 15 from the controlled group.
For data analysis, I have counted the average and the standard deviation for self
esteem marks for both groups for the dimensional and continoual measurement and
use Mann-Whitney U Test in order to investigate the difference accurately between
the two groups.
The results have shown statistically significant differences between the two
groups in self esteem marks. The experamintal group got higher marks in this test
because of the behavioral and emotional guidance program which they have been
given.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت البحث الحالي الى الكشف عن فاعلية برنامج ارشاد جمعي في تنمية تقدير الذات لدى المعاقين بصريا في سلطنة عمان، حيث شمل مجتمع الأفراد ذوى الإعاقة البصرية من عمر (14-20) سنة، المسجلين في معهد عمر بن الخطاب للمكفوفين للعام الدراسي 2009/2011، وبلغت عينة البحث 30 مراهقا من المعاقين بصريا.
وتم استخدام مقياس تقدير الذات المعد من قبل الباحثة وتم التحقق من الصدق الظاهري للمقياس بعرضه على مجموعة من المحكمين كما تم استخراج ثبات المقياس باستخدام معامل كرونباخ ألفا حيث بلغت نسبة الثبات (0,841) بينما بلغ معامل بيرسون (0,911) كما تم تصميم برنامج ارشادي جمعي تكون من 16 جلسة، وذلك استنادا الى نظرية العلاج الانفعالى العقلاني السلوكي لألبرت إليس واستخدمت استراتيجيات وأساليب تدريبية منها : لعب الأدوار والمناقشة والحوار والواجبات البيتية، وتم توزيع العينة بطريقة قصدية الى مجموعتين: ضابطة وتجريبية، وذلك قبل البدء بتطبيق البرنامج الذي تلقته المجموعة التجريبية من 15 مراهقا وذلك بواقع جلستين أسبوعيا ومدة كل جلسة (60-90) دقيقة تقريبا أما المجموعة الضابطة من 15 مراهقا فلم يتلق اي تدريب.
وتم استخدام مقياس تقدير الذات المعد من قبل الباحثة وتم التحقق من الصدق الظاهري للمقياس بعرضه على مجموعة من المحكمين كما تم استخراج ثبات المقياس باستخدام معامل كرونباخ ألفا حيث بلغت نسبة الثبات (0,841) بينما بلغ معامل بيرسون (0,911) كما تم تصميم برنامج ارشادي جمعي تكون من 16 جلسة، وذلك استنادا الى نظرية العلاج الانفعالى العقلاني السلوكي لألبرت إليس واستخدمت استراتيجيات وأساليب تدريبية منها : لعب الأدوار والمناقشة والحوار والواجبات البيتية، وتم توزيع العينة بطريقة قصدية الى مجموعتين: ضابطة وتجريبية، وذلك قبل البدء بتطبيق البرنامج الذي تلقته المجموعة التجريبية من 15 مراهقا وذلك بواقع جلستين أسبوعيا ومدة كل جلسة (60-90) دقيقة تقريبا أما المجموعة الضابطة من 15 مراهقا فلم يتلق اي تدريب.
Category
Theses and Dissertations