وثيقة

فاعلية برنامج تدريبي قائم على أسلوب الكتابة العلاجية لخفض إدمان الهواتف الذكية لدى عينة من طالبات الصف الثامن في محافظة جنوب الشرقية.

المصدر
رسالة ماجستير
الدولة
عمان.
مكان النشر
مسقط
الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2024
اللغة
العربية
نوع الرسالة الجامعية
رسالة ماجستير
الملخص الإنجليزي
The current study aimed to investigate the effectiveness of a training program based on the therapeutic writing method in reducing smartphone addiction among a sample of eighth-grade female students in the Al-Sharqiyah South Governorate. The study sample used semi-experimental approach in two equal groups, with pre and post tests. The study sample consisted of (30) eighth-grade female students, who were selected by purposive way. The study members were randomly distributed equally into two experimental and control groups, with (15) female students in each group. The study tools were the smartphone addiction scale developed by Kwon et al. (2013) and translated by Sfendla et al. (2018) into the Arabic language, in addition to the training program based on the therapeutic writing method, which included the techniques and methods of therapeutic writing prepared by the researcher, and was applied after being validated by a number of experts, and its suitability was verified over the course of (8) sessions at a rate of two sessions per week, each session lasting (35) minutes. The results of the study showed that there were no statistically significant differences between the averages scores of the members of both the experimental and control groups on the smartphone addiction scale in the post-test. In addition, the results showed no statistically significant differences on the smartphone addiction scale between the average scores of the experimental group members in the two pre- and post-tests.
الملخص العربي
هدفت الدراسة الحالية إلى التحقق من فاعلية برنامج تدريبي قائم على أسلوب الكتابة العلاجية في خفض إدمان الهواتف الذكية لدى عينة من طالبات الصف الثامن في محافظة جنوب الشرقية، ا عتمدت الدراسة على المنهج شبه تجريبي في مجموعتين متكافئتين بقياسات قبلية وبعدية، واشتملت عينة الدراسة على (30) طالبة من الصف الثامن تم بالطريقة القصدية، تم توزيع أفراد الد ارسة مناصفة عشوائيا إلى مجموعتين؛ تجريبية وضابطة بواقع (15) طالبة في كل مجموعة.
أظهرت نتائج الدراسةعدم وجود فرو ق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات أفراد كل من المجموعتين التجريبية والضابطة على مقياس إدمان الهواتف الذكية في القياس البعدي، كما لم تظهر النتائج فرو ذات دلالةإحصائية على مقياس إدمان الهوات الذكية بين متوسطي درجات أفراد المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي للمجموعة التجريبية.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

مقالات الدوريات
6
1
‫الراجحية،, مروة بنت ناصر بن أحمد.‬
عمادة البحث العلمي، جامعة السلطان قابوس.
2024-08-01
مقالات الدوريات
7
1
الهدابية، أمل بنت محمد.
عمادة البحث العلمي، جامعة السلطان قابوس.
2024-08-01
الرسائل والأطروحات الجامعية
7
0
الفارسية، فضيلة بنت علي بن صالح.
جامعة نزوى
2013
الرسائل والأطروحات الجامعية
4
0
الفليتي، إدريس بن عيسى بن سليمان
جامعة نزوى
2013
الرسائل والأطروحات الجامعية
17
0
الجهضمي، ناصر بن حمدان بن ناصر.
جامعة الشرقية
2024