Document

فاعلية برنامج تدريبي قائم على أسلوب الكتابة العلاجية لخفض إدمان الهواتف الذكية لدى عينة من طالبات الصف الثامن في محافظة جنوب الشرقية.

Source
رسالة ماجستير
Country
عمان.
City
مسقط
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2024
Language
Arabic
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
The current study aimed to investigate the effectiveness of a training program based on the therapeutic writing method in reducing smartphone addiction among a sample of eighth-grade female students in the Al-Sharqiyah South Governorate. The study sample used semi-experimental approach in two equal groups, with pre and post tests. The study sample consisted of (30) eighth-grade female students, who were selected by purposive way. The study members were randomly distributed equally into two experimental and control groups, with (15) female students in each group. The study tools were the smartphone addiction scale developed by Kwon et al. (2013) and translated by Sfendla et al. (2018) into the Arabic language, in addition to the training program based on the therapeutic writing method, which included the techniques and methods of therapeutic writing prepared by the researcher, and was applied after being validated by a number of experts, and its suitability was verified over the course of (8) sessions at a rate of two sessions per week, each session lasting (35) minutes. The results of the study showed that there were no statistically significant differences between the averages scores of the members of both the experimental and control groups on the smartphone addiction scale in the post-test. In addition, the results showed no statistically significant differences on the smartphone addiction scale between the average scores of the experimental group members in the two pre- and post-tests.
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى التحقق من فاعلية برنامج تدريبي قائم على أسلوب الكتابة العلاجية في خفض إدمان الهواتف الذكية لدى عينة من طالبات الصف الثامن في محافظة جنوب الشرقية، ا عتمدت الدراسة على المنهج شبه تجريبي في مجموعتين متكافئتين بقياسات قبلية وبعدية، واشتملت عينة الدراسة على (30) طالبة من الصف الثامن تم بالطريقة القصدية، تم توزيع أفراد الد ارسة مناصفة عشوائيا إلى مجموعتين؛ تجريبية وضابطة بواقع (15) طالبة في كل مجموعة.
أظهرت نتائج الدراسةعدم وجود فرو ق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات أفراد كل من المجموعتين التجريبية والضابطة على مقياس إدمان الهواتف الذكية في القياس البعدي، كما لم تظهر النتائج فرو ذات دلالةإحصائية على مقياس إدمان الهوات الذكية بين متوسطي درجات أفراد المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي للمجموعة التجريبية.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
6
1
‫الراجحية،, مروة بنت ناصر بن أحمد.‬
عمادة البحث العلمي، جامعة السلطان قابوس.
2024-08-01
Journal articles
7
1
الهدابية، أمل بنت محمد.
عمادة البحث العلمي، جامعة السلطان قابوس.
2024-08-01
Theses and Dissertations
7
0
الفارسية، فضيلة بنت علي بن صالح.
جامعة نزوى
2013
Theses and Dissertations
4
0
الفليتي، إدريس بن عيسى بن سليمان
جامعة نزوى
2013
Theses and Dissertations
17
0
الجهضمي، ناصر بن حمدان بن ناصر.
جامعة الشرقية
2024