وثيقة

فاعلية برنامج تدريبي قائم على أولويات الأمم المتحدة في تنمية وعي معلمي الدارسات الاجتماعية بالتربية على العيش المشترك، وواقع إدماجه في المنهج وسبل تعزيزه عند طلبة الحلقة الثانية بسلطنة عمان.

عناوين أخرى
The effectiveness of a training program based on United Nations priorities in developing the awareness of social studies teachers in education on co-existence and the reality of its integration into the curriculum and ways to strengthen it among Cycle Two
الناشر
جامعة السلطان قابوس.
ميلادي
2022
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
This study aimed to measure the effectiveness of a training program based on United Nations priorities in developing the awareness of social studies teachers in the education of co-existence and the reality of its integration into the curriculum and ways to strengthen it among Cycle Two students in Basic Education in Oman. To achieve the objectives of the study, a mixed-method approach that combined quasi experimental and qualitative methods was adopted. A training program was applied to a purposive sample of 30 Social Studies teachers chosen from the Governorate of Muscat. Data was collected from a pre-post-program measure of awareness and education of co-living and Focus Group Interviews. The results showed statistically significant differences at the level of significance (0.05 ≥ α) between the average scores of Social Studies teachers in the pre-post measure of awareness of co-living in its three dimensions in favor of the post-measure. Statistically significant differences were also found at the level of significance (0.05 ≥ α) among Social Studies teachers in the overall degree of awareness of co-living and its different components in favor of the post-measure, according to the variables of type, specialization, and level of experience. The study concluded from teachers' perceptions the importance of co living education as it provides students a range of necessary values and skills including training them in peace, justice, accepting diversity and respecting the rights of others. In addition, it educates students on cooperation and teamwork, allows them to think and express their opinions freely and improves their discussion and dialogue skills. Although co-living education is included in the Omani curriculum through local and international examples, directly or indirectly, it is suboptimal and depends on individual teacher's efforts. As a result, 52% of participants preferred integrating it more in Social Studies curriculum and training teachers in applying it through different teaching methods especially the method of collaborative learning, which was chosen by 32.14% of participants, and the method of discussion, dialogue and problem solving which was chosen by 28.57% each. Moreover, the study presented a group of proposals and initiatives for integrating education on co-living in school activities, such as school broadcast programs, school theatre, seminars, lectures inside and outside school, exhibition work for different communities, training courses for teachers, and trips both inside and outside Oman.
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة إلى قياس فاعلية برنامج تدريبي قائم على أولويات الامم المتحدة في تنمية وعي بل تعزيزه عند طلبة ُ معلمي الدراسات الاجتماعية في التربية على العيش المشترك وواقع إدماجه في المنهج وسل تعزيزه عند طلبة الحلقة الثانية في سلطنة عمان؛ ولتحقيق أهداف الدراسة، تم اعتماد المنهج المختلط الذي جمع بين المنهجين شبه التجريبي والنوعي حيث طبق البرنامج على عينة قصدية من معلمي الدراسات الاجتماعية بلغ عددهم (30) ، حيث اختيارهم من محافظة مسقط، وتم جمع البيانات من خلال مقياس قبلي وبعدي للبرنامج التدريبي ومن المقابالت، وقد أظهرت النتائج فروقا ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة )0.05 ≤ α )بين متوسط درجات معلمي الدراسات الاجتماعية في المقياس القبلي للعيش المشترك والتربية عليه بأبعاده الثالثة لصالح المقياس البعدي، كما وجدت فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة )0.05 ≤ α )بين نتائج معلمي الدراسات الاجتماعية في الدرجة الكلية للوعي بالعيش المشترك ومكوناته المختلفة في المقياس البعدي وفقا لمتغيرات النوع والتخصص ومستوى الخبرة، خلصت الدراسة من تصورات المعلمين إلى أهمية التربية على العيش المشترك من وجهة نظرهم كونها تربي الطالب على مجموعة من القيم والمهارات الضرورية. كتدريبهم على السلام وقبول التنوع، والعدل واحترام حقوق الاخرين، كما يساهم في التربية على التعاون والعمل الجماعي ويتيح للطالب حرية التفكير والتعبير ُ عن الرأي ويدربهم على أسلوب الحوار والمناقشة؛ وعلى الرغم من تقديم العيش المشترك في مانية المناهج الع خلال مواضيع المواطنة المحلية و العالمية بصورة مباشرة أو غير مباشرة الا أن هذا الاهتمام متذبذب ويعتمد على توظيف المعلم؛ لذا رجح )%52( من المشاركين أفضيلة إدماجه بشكل أكبر في منهج الدراسات الاجتماعية ا طريقة التعلم التعاوني التي رج وتدريب المعلمين لتطبيقه من خلال طرق التدريس المختلفة خصوص حها )%32.14( من المشاركين، بينما تساوى أسلوب المناقشة والحوار وحل المشكالت بنسبة )%28.57( لكل منهم. وقدمت الدراسة مجموعة من المقترحات والمبادرات لدمج التعليم حول العيش المشترك في الانشطة المدرسية، كبرامج الاذاعة المدرسية، والمسرح المدرسي، والندوات، والمحاضرات داخل المدرسة وخارجها، وإقامة المعارض للجاليات المختلفة، والدورات التدريبية للمعلمين، والرحلات داخل السلطنة وخارجها.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
5
0
الرمحي، أحمد بن سليمان بن سيف.
جامعة نزوى
2022