وثيقة

كفاءات التعلم الاجتماعي والعاطفي في المجتمعات الصفية المرتبطة بمنصة (Microsoft teams) لدى طالبات جامعة الشرقية بسلطنة عمان.

المساهمون
عناوين أخرى
Social and emotional learning competencies (SEL( in classroomcommunities linked to the (Microsoft teams) platform among female students of A'Sharqiyah University (ASU) in the Sultanate of Oman
الناشر
مجلة جامعة فلسطين التقنية للأبحاث.
ميلادي
2022
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The study aimed to identify the degree of availability of social and emotional learning competencies in the classroom communities linked to the (Microsoft teams) platform among students of Al Sharqiya University in the Sultanate of Oman. The questionnaire consisted of (5) competencies and (36) indicators after translation and presented to the arbitrators. The study sample consisted of (185) female students in the Applied Mathematics course at Al Sharqiyah University in the Sultanate of Oman. The results of the study showed that the total degree of availability of social and emotional learning competencies in the classroom communities linked to the (Microsoft teams) platform was significant, with an arithmetic mean (2.42), and a percentage (80.6%), and the degree of availability of each competency was significant, where The efficiency of self-awareness got the first rank with a percentage مجلة جامعة فلسطين التقنية لألبحاث ،2022 10)2(، 80-58 of availability (82%), and in the second rank came the efficiency of responsible decision-making with a percentage of availability (81%), followed by the third rank the efficiency of relationship skills, and the availability rate (80.6%), while the fourth rank was the efficiency of awareness The efficiency of self management came at an availability rate of (80.6%), and the efficiency of self-management came in the last rank (79%). The researchers recommended a set of recommendations, the most important of which are: The necessity of employing the Microsoft Teams platform in teaching university courses due to its features and additions that allow the inclusion of supporting applications for social and emotional learning. Spreading awareness of the importance of including social and emotional learning competencies in distance learning platforms.
الملخص العربي
هدفت الدراسة التعرف على درجة توافر كفاءات التعلم الاجتماعي والعاطفي في المجتمعات الصفية
المرتبطة بمنصة (teams Microsoft (لدى طالبات جامعة الشرقية بسلطنة عمان، واستخدم الباحثان المنهج الوصفي،
استخدم الباحثان استبانة كفاءات التعاونية للتعلم الاكاديمي والاجتماعي والعاطفي )-2020CASEL)، وتكونت
ً الاستبانة من )5( كفاءات و)36 ا
(مؤشر بعد الترجمة وعرضها على المحكمين.وتكونت عينةالدراسةمن )185( طالبة في
مان. وقد أظهرت نتائج الدراسة ُمقرر الرياضيات التطبيقية بجامعة الشرقية بسلطنة عمان أن الدرجة الكلية لتوافر
كفاءات التعلم الاجتماعي والعاطفي في المجتمعات الصفية المرتبطة بمنصة (teams Microsoft(كانت بدرجةكبيرة،
وبمتوسط حسابي )2.42(، وبنسبة مئوية )%80.6(،كماكانتدرجةتوافر كل كفاءةمن الكفاءات بدرجةكبيرة، حيث
حصلت كفاءة الوعي الذاتي على الرتبة الأولى وبنسبة توافر )%82(، وجاء في الرتبة الثانية كفاءة اتخاذ القرارات
املسؤولة وبنسبة توافر )%81(، تلاه في الرتبة الثالثة كفاءة مهارات العلاقات، وبنسبة توافر )%80.6(، بينما احتل
الرتبة الرابعة كفاءة الوعي االجتماعي وبنسبة توافر )%80.6( وجاء في الرتبة الخامسة واألخيرة كفاءة الإدارة الذاتية
وبنسبة توافر )%79(،وقد أوص ى الباحثان بمجموعةمن التوصيات من أهمها: ضرورة توظيف منصةمايكروسوفت
تيمز في تدريس المقررات الجامعيةلما تتوفر بهامن مميزات وإضافات تتيح إدراج التطبيقات الداعمةللتعلم الاجتماعي
والعاطفي. نشر الوعي بأهمية تضمين كفاءات التعلم االجتماعي والعاطفي في التعلم عن بعد بالمنصات التعليمية.
قالب العنصر
مقالات الدوريات

مواد أخرى لنفس المؤلف

مقالات الدوريات
3
0
المطري, علي بن سعيد.
المجلة العربية للمعلوماتية وأمن المعلومات.
2020-10
مقالات الدوريات
0
0
المطري, علي بن سعيد.
مؤسسة المجلة العربية للعلوم ونشر الأبحاث.
2021-04

مواد أخرى لنفس الموضوع