وثيقة

مدى تضمين القضايا الجدلية في كتب الدراسات الإجتماعية للصفين (11، 12) بسلطنة عمان

الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2014
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The study aims to identify the extent of including the controversial issues in the social studies books for grades (11-12), in Post Basic at the Sultanate of Oman. In order to answer the study's questions, the researcher prepared a list of controversial issues that supposed to be in the content of these textbooks. The list has been derived from the literature and previous studies on the controversial issues. It was presented to a group of specialists in order to express their opinion till the final image of the list was reached. It contains (41) of the controversial issues which were divided into the five areas: political controversial issues, economic controversial issues, environmental controversial issues, social controversial issues, and cultural controversial issues. Then, the content of the social studies textbooks for grades (11-12) post basic was analyzed according to the list. The idea, in both explicit and implicit was used as a unit of analysis of the content, along with the aids of illustrations, such as texts, maps, tables, activities, images, questions, and figures. Also, stability has been verified in a manner of consistency between the researcher's analysis and another analyst, and the percentage of stability was (92%). The most important study's results were as follows: 1- A list of the controversial issues that the social studies textbooks are supposed to include for grades (11.12). 2- The percentage of controversial issues was varied in the five areas of the social studies textbooks. The political controversial issues was the first on the list with (32.95%). Second, the cultural controversial issues was with (30.55%). Third, the environmental controversial issues was with (16.8%). Fourth, the economic controversial issues was with (11.63%). Finally, the social controversial issues was with (8.07%). 3- Areas of controversial issues were equally distributed in the social studies books for grades (11612). Grade 12 was on the first place with (61.96%). Then, grade 11 with (38.04%). The researcher recommended the need to include the controversial issues of the various fields in the post basic education social studies textbooks ; because of their impact on the development of thinking skills, and the balance of presenting the controversial issues between grades 11 and 12. She also presented a set of proposals for future studies.
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على مدى تضمين القضايا الجدلية في كتب الدراسات الاجتماعية »
للصفين ( ۱۲ ، ۱۱ ) بسلطنة عمان، وللإجابة عن أسئلة الدراسة، أعدت الباحثة قائمة بالقضايا الجدلية المفترض توافرها في محتوى تلك الكتب، وقد تم اشتقاقها من الأدب التربوي والدراسات السابقة المتعلقة بالقضايا الجدلية، وتم عرض القائمة على مجموعة من المختصين؛ لإبداء الرأي فيها، وبناء عليه تم التوصل إلى الصورة النهائية - القائمة. حيث اشتملت على(41) قضية جدلية، موزعة على خمس مجالات رئيسية هي: القضايا الجدلية السياسية، والقضايا الجدلية الاقتصادية، والقضايا الجدلية البيئية، والقضايا الجدلية الاجتماعية، والقضايا الجدلية الثقافية، ومن ثم تم تحليل محتوى كتب الدراسات الأجتماعية بمرحلة التعليم ما بعد الأساسي المتضمنة --للصفين ( ۱۲ ، ۱۱ ) في ضوء تلك القائمة، إذ استخدمت الفكرة كوحدة للتحليل، بشقيها الصريح والضمني، مع بيان شكل ورودها في المحتوى، كالنص، والخارطة، والجدول، والنشاط، والصورة، والسؤال، والشكل التوضيحي، وتم التحقق من الثبات بطريقة الاتساق پین تحليل الباحثة، ومحلل أخر، وقد بلغت نسبة الثبات .
وتوصلت الدراسة إلى العديد من النتائج من أهمها: .. قائمة بالقضايا الجدلية التي يفترض أن تتضمنها كتب الدراسات الاجتماعية للصفين ( ۱۲ ، ۱۱). ۲. تفاوتت نسب تضمين القضايا الجدلية في كتب الدراسات الاجتماعية في المجالات الخمس، حيث جاء مجال القضايا الجالية السياسية في المقدمة بنسبة ( ۳۲, ۹۰ %)، يليه مجال القضايا الجدلية الثقافية
بنسبة بلغت ( ۳۰, ۰۰ %)، ثم جاء مجال القضايا الجدلية البيئية بنسبة (۱۹٫۸%)، يليه مجال القضايا الجدلية الاقتصادية بنسبة (۱۱٫۹۳%)، وأخيرا مجال القضايا الجدلية الأجتماعية بنسبة بلغت.(%۸٫۰۷) ٣. توزعت مجالات القضايا الجدلية توزعا متساو في كتب الدراسات الاجتماعية للصفین ( ۱۲ ، ۱۱ )، حيث جاء الصف الثاني عشر في المرتبة الأولى بنسبة (۹۱٫۹۹%)، ثم الصف الحادي عشر بنسبة (۳۸٫۰4%). وأوصت الباحثة بضرورة مضاعفة تضمين القضايا الجدلية بمختلف مجالاتها بكتب الدراسات الاجتماعية بمرحلة التعليم ما بعد الأساسي؛ لما لها من أثر في تنمية مهارات التفكير، والتوازن في عرض القضايا الجدلية بين الصفين الحادي عشر، والثاني عشر، كما قدمت مجموعة من المقترحات للدراسات المستقبلية.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
1
0
الغريبية, فاطمة بنت سعيد بن خميس.
جامعة السلطان قابوس.
2018
الرسائل والأطروحات الجامعية
7
1
الحسني, سلطان بن سيف بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس.
2017