وثيقة
مدى تمثل معلمي التربية الإسلامية ومعلماتها بالتعليم ما بعد الأساسي صفات الشخصية المسلمة القدوة من وجهة نظر المعلمين الأوائل والطلبة.
الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2018
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
This study aimed to determine the characteristics and positive attributes of the exemplary Muslim identity that are crucial for all Islamic education teachers to pos- sess; male and female alike, and to assess the availability of these aspects in exist- ing Islamic education teachers from the viewpoint of senior teachers and years (11-12) students. To achieve the objectives of the study, the researcher adopted the descriptive approach, through a questionnaire consisting of (46) items distributed over four different areas; moral traits, physical traits, communicative traits, and traits concerning the profession. The sample of the study consisted of (547) male and female students from the grades (11-12), and (46) female and male teachers from the Governorate of Muscat. The data collected showed that Islamic education teachers possess the qualities of the exemplary Muslim personality to a big extent, where the average of the positive respondents from the students' sample reached (4.28) and (4.35) from the teachers' sample, as well as the existence of differences with statistical significance with the significance level (a < 0.05) between the senior teachers' answers and the students' as to what extent do the teachers represent the exemplary Muslim traits, largely due to the students. In addition to the existing differences with statistical significance at the significance level (0,05a) between the opinions of the senior teachers on what extent do the Islamic education teach-ers represent the exemplary Muslim traits, distributed.
between both sexes, but largely due to the females.
In light of these results, the researcherrecommends encouraging the Islamic education teachers to strengthen these traits, and to adhere to the ethics and morals of the Quran and the teachings of Al-Sunnah, especially when attending to students.
المجموعة
URL المصدر
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة إلى تحديد صفات الشخصية المسلمة القدوة الواجب توافرها في معلمي التربية الإسلامية، والوقوف على مدى توافرها لدى معلمي التربية الإسلامية ومعلماتها من وجهة نظر المعلمين الأوائل وطلبة الصفين (۱۱-۱۲)، ولتحقيق أهداف الدراسة اعتمدت الباحثة المنهج الوصفي، باستخدام استبانة مكونة من (46) صفة، موزعة على أربعة مجالات هي: مجال الصفات الخلقية، ومجال الصفات المظهرية، ومجال الصفات التواصلية، ومجال الصفات المهنية، وتكونت عينة الدراسة من (547) طالبا وطالبة من طلبة الصفين (۱۱-۱۲)، و(46) معلما ومعلمة في محافظة مسقط. وأظهرت النتائج أن معلمي التربية الإسلامية ومعلماتها يتمثلون صفات الشخصية المسلمة القدوة بدرجة كبيرة، حيث بلغ المتوسط الحسابي لاستجابات الطلبة ( 4 , ۲۸) وبلغ لدى المعلمين الأوائل (4٬35)، وكذلك وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ( 0 . 05> a) بين إجابات المعلمين الأوائل وإجابات الطلبة لمدى تمثل معلمي التربية الإسلامية ومعلماتها صفات الشخصية المسلمة القدوة تعزى للطلبة، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ( 0 . 05> a) بين آراء المعلمين الأوائل لمدى تمثل معلمي التربية الإسلامية ومعلماتها صفات الشخصية المسلمة القدوة تعزي لمتغير الجنس، حيث جاءت لصالح الإناث.
وفي ضوء هذه النتائج أوصت الباحثة بتعزيز التزام معلمي التربية الإسلامية بصفات الشخصية المسلمة القدوة، والتمسك بالأخلاق الواردة في القرآن الكريم والسنة النبوية المطهرة، وخاصة فيما يتعلق بالتعامل مع الطلبة.
وفي ضوء هذه النتائج أوصت الباحثة بتعزيز التزام معلمي التربية الإسلامية بصفات الشخصية المسلمة القدوة، والتمسك بالأخلاق الواردة في القرآن الكريم والسنة النبوية المطهرة، وخاصة فيما يتعلق بالتعامل مع الطلبة.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية